Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza sensoryczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z biochemii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej1
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.2
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych2
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej2
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.2
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych1
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających1
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.2
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Studiowanie literatury naukowej9
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe za realizację poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
TZZ_1A_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_U01
Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
TZZ_1A_U10C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3S-2, S-3
TZZ_1A_PO1-1_U02
Student potrafi pracować w grupie przy realizacji zadania i sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
TZZ_1A_U02C-2T-L-4, T-L-3, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
TZZ_1A_K06C-1, C-2T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
2,0
3,0Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych. Z niewielką pomocą potrafi dobrać metodę do celu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_U01
Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO1-1_U02
Student potrafi pracować w grupie przy realizacji zadania i sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
2,0
3,0Pracuje w grupie i z niewielką pomocą sporządzić podstawową dokumentację z wykonanych czynnosci.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
2,0
3,0Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawęcka J., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001
  2. Gawęcki J., Baryłko-Pikielna N., Zmysły a jakość żywności i żywienia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2007
  3. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2009
  4. Gawęcki J., Jędryka T., Analiza sensoryczna, Wydawnictwo AE, 1999
  5. Ackertnan D., Historia naturalna zmysłów, Książka i Wiedza, Warszawa, 1994
  6. Gawęcki J., Wagner W., Podstawy doświadczalnictwa w nauce o żywieniu i żywności, Skrypt AR, Poznań, 1988
  7. Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Andrzejewski H., Gołębiowska T., Ćwiczenia z analizy sensorycznej, Skrypt WSE, Poznań, 1974
  2. Fortuna T., Gibiński T. Nawotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, Skrypt AR, Kraków, 1992
  3. Fortuna T., Juszczuk L. Sobolewska- Zielińska J., Podstawy analizy żywności, AR, Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej1
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.2
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych2
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej2
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.2
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych1
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających1
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.2
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Studiowanie literatury naukowej9
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
Treści programoweT-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych. Z niewielką pomocą potrafi dobrać metodę do celu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_U01Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_U02Student potrafi pracować w grupie przy realizacji zadania i sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pracuje w grupie i z niewielką pomocą sporządzić podstawową dokumentację z wykonanych czynnosci.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_K01Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0