Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Toksyny roślin i zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksyny roślin i zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Chemia, Biochemia, Biologia, Analiza instrumentalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn4
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
15
wykłady
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt1
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite4
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych4
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych4
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-2_W02
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn, zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej, ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm człowieka oraz o możliwościach przeciwdziałania efektom zatrucia, potrafi objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawienioem się toksyn w organizmach - składnikach diety człowieka, jest w stanie wybrać i zastosować metody matematyczne w celu opracowania wyników badań.
MS_1A_W01, MS_1A_W11, MS_1A_W12, MS_1A_W13C-1T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-2_U01
Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować stosując odpowiednie metody badawcze. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Zna zasady BHP w pracy z materiałami toksycznymi.
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U07, MS_1A_U08, MS_1A_U09C-1T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-2_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05C-1T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-2_W02
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn, zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej, ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm człowieka oraz o możliwościach przeciwdziałania efektom zatrucia, potrafi objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawienioem się toksyn w organizmach - składnikach diety człowieka, jest w stanie wybrać i zastosować metody matematyczne w celu opracowania wyników badań.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student ma podstawową wiedzę
3,5Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny
4,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować
4,5Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej
5,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-2_U01
Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować stosując odpowiednie metody badawcze. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Zna zasady BHP w pracy z materiałami toksycznymi.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności
3,0Student posiada podstawowe umijętności w ograniczonym zakresie
3,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
5,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-2_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
2,0Student nie spełnia wymienionych warunków
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności
4,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta
4,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo
5,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi przyjąć rolę lidera oraz upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności

Literatura podstawowa

  1. Burkhard B., Dietze P., Rośliny trujące, Wyd. Bellona, Warszawa, 2008
  2. Jaroniewski W., Gady jadowite, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1969
  3. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  4. Altmann H., Atlas trujących roślin i jadowitych zwierząt, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Mebs D., Venomous and Poisonous Animals, CRC Press, Scientific Publisher, Stuttgart, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn4
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt1
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite4
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych4
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych4
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O18-2_W02Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn, zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej, ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm człowieka oraz o możliwościach przeciwdziałania efektom zatrucia, potrafi objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawienioem się toksyn w organizmach - składnikach diety człowieka, jest w stanie wybrać i zastosować metody matematyczne w celu opracowania wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych.
MS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
MS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W13Ma wiedzę na temat metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student ma podstawową wiedzę
3,5Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny
4,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować
4,5Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej
5,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O18-2_U01Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować stosując odpowiednie metody badawcze. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Zna zasady BHP w pracy z materiałami toksycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności
3,0Student posiada podstawowe umijętności w ograniczonym zakresie
3,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
5,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O18-2_K01Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymienionych warunków
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności
4,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta
4,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo
5,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi przyjąć rolę lidera oraz upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności