Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy immunologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: chemia ogólna, techniki mikrobiologiczne, fozjologia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod immunologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych2
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA2
T-A-3Ocena układu dopełniacza2
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań2
T-A-5Przeciwciała2
T-A-6Przeciwciała monoklonalne2
T-A-7Cytometria przepływowa2
T-A-8Kolokwium z I części wykładów i audytoriów2
T-A-9Precypitacja i aglutynacja2
T-A-10Immunoblotting2
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne2
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności2
T-A-13Kolokwium z II części wykładów i audytoriów2
T-A-14Markery nowotworowe2
T-A-15Naturalne immunomodulatory2
30
wykłady
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje2
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej2
T-W-3Nieswoista odporność humoralna2
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną2
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T2
T-W-6Swoista odporność humoralna2
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna2
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych2
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych2
T-W-10Szczepienia i szczepionki2
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-12Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-13Immunologiczne mechanizmy autoimmunizacji2
T-W-14Immunologia nowotworów2
T-W-15Niedobory immunologiczne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-A-4Konsultacje z nauczycielem5
A-A-5Analiza wskazanej literatury20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
MS_1A_W11, MS_1A_W13C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-8, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-14, T-A-11, T-A-15, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
MS_1A_U02, MS_1A_U06C-1T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-14, T-A-11, T-A-15, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
MS_1A_K01, MS_1A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-8, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-10, T-A-14, T-A-11, T-A-15, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2006
  3. Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne., PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych2
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA2
T-A-3Ocena układu dopełniacza2
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań2
T-A-5Przeciwciała2
T-A-6Przeciwciała monoklonalne2
T-A-7Cytometria przepływowa2
T-A-8Kolokwium z I części wykładów i audytoriów2
T-A-9Precypitacja i aglutynacja2
T-A-10Immunoblotting2
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne2
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności2
T-A-13Kolokwium z II części wykładów i audytoriów2
T-A-14Markery nowotworowe2
T-A-15Naturalne immunomodulatory2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje2
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej2
T-W-3Nieswoista odporność humoralna2
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną2
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T2
T-W-6Swoista odporność humoralna2
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna2
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych2
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych2
T-W-10Szczepienia i szczepionki2
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-12Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-13Immunologiczne mechanizmy autoimmunizacji2
T-W-14Immunologia nowotworów2
T-W-15Niedobory immunologiczne2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-A-4Konsultacje z nauczycielem5
A-A-5Analiza wskazanej literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C17_W01Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
MS_1A_W13Ma wiedzę na temat metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej
T-W-3Nieswoista odporność humoralna
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych
T-W-10Szczepienia i szczepionki
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje
T-W-6Swoista odporność humoralna
T-W-14Immunologia nowotworów
T-W-15Niedobory immunologiczne
T-W-12Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych
T-A-6Przeciwciała monoklonalne
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań
T-A-5Przeciwciała
T-A-8Kolokwium z I części wykładów i audytoriów
T-A-7Cytometria przepływowa
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-9Precypitacja i aglutynacja
T-A-10Immunoblotting
T-A-14Markery nowotworowe
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne
T-A-15Naturalne immunomodulatory
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C17_U01Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-A-6Przeciwciała monoklonalne
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań
T-A-5Przeciwciała
T-A-8Kolokwium z I części wykładów i audytoriów
T-A-7Cytometria przepływowa
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-9Precypitacja i aglutynacja
T-A-10Immunoblotting
T-A-14Markery nowotworowe
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne
T-A-15Naturalne immunomodulatory
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C17_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej
T-W-3Nieswoista odporność humoralna
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych
T-W-10Szczepienia i szczepionki
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje
T-W-6Swoista odporność humoralna
T-W-14Immunologia nowotworów
T-W-15Niedobory immunologiczne
T-W-12Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych
T-A-6Przeciwciała monoklonalne
T-A-4Nieswoista odporność koórkowa-metody badań
T-A-5Przeciwciała
T-A-8Kolokwium z I części wykładów i audytoriów
T-A-7Cytometria przepływowa
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-10Immunoblotting
T-A-14Markery nowotworowe
T-A-11Odczyny immunofluorescencyjne i radioimmunologiczne
T-A-15Naturalne immunomodulatory
T-A-12Immunomodulacja składnikami żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.