Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy genetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.4
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.4
T-A-3Analiza garnituru chromosomowego2
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji genów5
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.2
T-W-3DNA, RNA. Kod genetyczny.4
T-W-4Mutacje chromosomowe, genowe i liczbowe. Podziały komórkowe.4
T-W-5Genetyka Mendlowska. Teoria dziedzicznośći Morgana. Formy współdziałania genów.2
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.2
T-W-7Podstawy ewolucjonizmu4
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.4
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.2
T-W-10Wprowadzanie obcego DNA - metody.2
T-W-11Wpływ leków i innych związków chemicznych na kwasy nukleinowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć45
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać o podać przykłady wykorzystania podstawowych technik genetycznych.
MS_1A_W09C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-11M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_U01
Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków.
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać o podać przykłady wykorzystania podstawowych technik genetycznych.
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki genetyczne. Potrafi przeanalizować zmienność genetyczną na przykładzie populacji oraz scharakteryzować siły ewolucji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_U01
Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru metod i technik genetycznych.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.Potrafi poprowadzić dyskusję merytoryczną dotyczącą wybranego zagadnienia.

Literatura podstawowa

  1. Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka, PWN, Warszawa, 2005, Drugie
  2. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000, Pierwsze
  3. Drewa G., Podstawy genetyki, Volumed, Wrocław, 1995, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. King R.C., Stansfield W.D., Mulligan P.K., A dictionary of genetics, University Press, OXFORD, 2006, Seventh Edition
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, Urban & Partner, Wrocław, 1995, Drugie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.4
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.4
T-A-3Analiza garnituru chromosomowego2
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji genów5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.2
T-W-3DNA, RNA. Kod genetyczny.4
T-W-4Mutacje chromosomowe, genowe i liczbowe. Podziały komórkowe.4
T-W-5Genetyka Mendlowska. Teoria dziedzicznośći Morgana. Formy współdziałania genów.2
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.2
T-W-7Podstawy ewolucjonizmu4
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.4
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.2
T-W-10Wprowadzanie obcego DNA - metody.2
T-W-11Wpływ leków i innych związków chemicznych na kwasy nukleinowe.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-1_W01Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać o podać przykłady wykorzystania podstawowych technik genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W09Zna kierunki i mechanizmy ewolucji, rozumie warunkujące je procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat postawowych technik biologii molekularnej i inżynierii genetycznej oraz możliwości wykorzystania organizmów modyfikowanych w rolnictwie i przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.
T-A-3Analiza garnituru chromosomowego
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji genów
T-W-7Podstawy ewolucjonizmu
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.
T-W-5Genetyka Mendlowska. Teoria dziedzicznośći Morgana. Formy współdziałania genów.
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.
T-W-4Mutacje chromosomowe, genowe i liczbowe. Podziały komórkowe.
T-W-10Wprowadzanie obcego DNA - metody.
T-W-3DNA, RNA. Kod genetyczny.
T-W-11Wpływ leków i innych związków chemicznych na kwasy nukleinowe.
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-4ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki genetyczne. Potrafi przeanalizować zmienność genetyczną na przykładzie populacji oraz scharakteryzować siły ewolucji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-1_U01Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.
T-A-3Analiza garnituru chromosomowego
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji genów
T-W-7Podstawy ewolucjonizmu
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-1_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.
T-A-3Analiza garnituru chromosomowego
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji genów
T-W-7Podstawy ewolucjonizmu
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru metod i technik genetycznych.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.Potrafi poprowadzić dyskusję merytoryczną dotyczącą wybranego zagadnienia.