Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i toksykologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Chemia ogólna i nieorganiczna,Chemia organiczna, Ekologia i ochrona środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej2
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych6
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności8
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych2
30
wykłady
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie2
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności2
T-W-3Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności1
T-W-4Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności1
T-W-5Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności2
T-W-6Skażenia radioaktywne żywności1
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności3
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności2
T-W-9Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie teoretyczne15
A-L-3Konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury naukowej10
A-W-3Konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_W02
Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, portrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać i zastosować metody badawcze oraz metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności, potrafi opisać przebieg procesów (pobieranie, rozmieszczenie, przemiany, wydalanie) zachodzących w organizmie człowieka.
MS_1A_W01, MS_1A_W04, MS_1A_W05, MS_1A_W11, MS_1A_W12, MS_1A_W13C-1T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-9M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_U05
Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, dobrać wiarygodne metody badawcze do przeprowadzenia badań i oceny jakości zdrowotnej zywności. Umie stosować metody informatyczne do analizy zebranych danych.
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U07, MS_1A_U08, MS_1A_U09C-1T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-9M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_K02
Wykazuje dbałość o samokształcenie, przestrzeganie zasad etyki zawodowej producenta żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad GHP i GMP w produkcji żywności, wykazuje aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jest zdolny do pracy zespołowej i kreatywny w rozwiazywaniu problemów, ma swiadomość potrzeby popularyzacji wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05C-1T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-9M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_W02
Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, portrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać i zastosować metody badawcze oraz metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności, potrafi opisać przebieg procesów (pobieranie, rozmieszczenie, przemiany, wydalanie) zachodzących w organizmie człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student zna niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student potrafi wymienić i podać podstawową charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz ogólnie okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu
4,0Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu
4,5Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu, potrafi też zaproponować sposób rozwiązania problemu
5,0Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu, potrafi też zaproponować sposób rozwiązania problemu i przedstawić uzasadnienie wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_U05
Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, dobrać wiarygodne metody badawcze do przeprowadzenia badań i oceny jakości zdrowotnej zywności. Umie stosować metody informatyczne do analizy zebranych danych.
2,0Student nie stosuje poprawnej terminologii
3,0Student stosuje poprawną terminologię, nie potrafi dobrać wiarygodnych metod badawczych
3,5Student stosuje poprawną terminologię i potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności
4,0Student stosuje poprawną terminologię, potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności oraz umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej
4,5Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności
5,0Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności. Umie zaprezentować i dyskutować o osiągniętych wynikach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_K02
Wykazuje dbałość o samokształcenie, przestrzeganie zasad etyki zawodowej producenta żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad GHP i GMP w produkcji żywności, wykazuje aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jest zdolny do pracy zespołowej i kreatywny w rozwiazywaniu problemów, ma swiadomość potrzeby popularyzacji wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności.
2,0Student nie wykazuje dbałości o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, nie ma świadomości zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności
3,0Student ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności lecz nie wykazuje dbałości o przestrzeganie zasad etyki zawodowej
3,5Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej i ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia
4,0Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze
4,5Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze, analizuje przyczyny powstania zagrożenia i formułuje wnioski na przyszłość
5,0Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze, analizuje przyczyny powstania zagrożenia, formułuje wnioski na przyszłość, potrafi w dyskusji udowodnić słuszność swojego zdania

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, arszawa, 1987, I
  3. Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996, I

Literatura dodatkowa

  1. Protasowicki M., M. Kurpios, A. Chodyniecki, Higiena w przemyśle rybnym, Wyd. Akdemii Rolniczej, Szczecin, 1984, I
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002, I (1990), II (1994), III (2002)
  3. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej2
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych6
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności8
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie2
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności2
T-W-3Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności1
T-W-4Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności1
T-W-5Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności2
T-W-6Skażenia radioaktywne żywności1
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności3
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności2
T-W-9Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie teoretyczne15
A-L-3Konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury naukowej10
A-W-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O12-2_W02Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, portrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać i zastosować metody badawcze oraz metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności, potrafi opisać przebieg procesów (pobieranie, rozmieszczenie, przemiany, wydalanie) zachodzących w organizmie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych.
MS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat nomenklatury, podstawowych definicji i budowy składników żywności oraz wzajemnych zwiążków i przemian wynikających z oddziaływań między nimi.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
MS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W13Ma wiedzę na temat metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
T-W-3Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-4Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie
T-W-6Skażenia radioaktywne żywności
T-W-5Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności
T-W-9Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student zna niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student potrafi wymienić i podać podstawową charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz ogólnie okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu
4,0Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu
4,5Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu, potrafi też zaproponować sposób rozwiązania problemu
5,0Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu, potrafi też zaproponować sposób rozwiązania problemu i przedstawić uzasadnienie wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O12-2_U05Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, dobrać wiarygodne metody badawcze do przeprowadzenia badań i oceny jakości zdrowotnej zywności. Umie stosować metody informatyczne do analizy zebranych danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
T-W-3Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-4Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie
T-W-6Skażenia radioaktywne żywności
T-W-5Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności
T-W-9Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje poprawnej terminologii
3,0Student stosuje poprawną terminologię, nie potrafi dobrać wiarygodnych metod badawczych
3,5Student stosuje poprawną terminologię i potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności
4,0Student stosuje poprawną terminologię, potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności oraz umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej
4,5Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności
5,0Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności. Umie zaprezentować i dyskutować o osiągniętych wynikach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O12-2_K02Wykazuje dbałość o samokształcenie, przestrzeganie zasad etyki zawodowej producenta żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad GHP i GMP w produkcji żywności, wykazuje aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jest zdolny do pracy zespołowej i kreatywny w rozwiazywaniu problemów, ma swiadomość potrzeby popularyzacji wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
T-W-3Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-4Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie
T-W-6Skażenia radioaktywne żywności
T-W-5Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności
T-W-9Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje dbałości o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, nie ma świadomości zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności
3,0Student ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności lecz nie wykazuje dbałości o przestrzeganie zasad etyki zawodowej
3,5Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej i ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia
4,0Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze
4,5Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze, analizuje przyczyny powstania zagrożenia i formułuje wnioski na przyszłość
5,0Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze, analizuje przyczyny powstania zagrożenia, formułuje wnioski na przyszłość, potrafi w dyskusji udowodnić słuszność swojego zdania