Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Elementy prawa w pracy laboratoryjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy prawa w pracy laboratoryjnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o państwie i prawie w zakresie nauczania w szkole sredniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-2Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy.
C-3Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania.
C-4Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze3
T-A-2Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.2
T-A-3Rola i zadania laboratoriów badawczo-diagnostycznych2
T-A-4Krajowe instytucje nadzoru - badania laboratoryjne (z wył. lab. med.)2
T-A-5Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego3
T-A-6Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód3
15
wykłady
T-W-1Bazy aktów prawnych: wyszukiwanie i poruszanie się po aktach prawnych zarówno prawodawstwa polskiego jak i unijnego.5
T-W-2Pojęcie prawa, w tym: cechy prawa, gałęzie prawa, relacje: Państwo - Prawo, rodzaje norm i przepisów prawa, pojęcie stosunku prawnego, budowa aktu normatywnego, hierarchia aktów prawnych, stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa15
T-W-3Elementy prawa pracy: przedsiębioraca i poracownik, wzajemne relacje, zasady traktowania pracowników, obowiązki pracownika, odpowiedzialność materialna pracowników wobec przedsiębiorcy, obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, organizacja i porządek w procesie pracy. Podstawowe założenia kodeksowe BHP. Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji i omówienie zagadnień15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Prezentacje i prace studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A6-1_W01
Student potrafi określić prawne podstawy życia społecznego i gospodarczego, potrafi określić źródła prawa, ich hierarchię potrafi rozróżnicać formy oranizacyjne podmiotów prawa, ich relacje zewnętrzne i wewnętrzne, ma świadomość istnienia różnych gałęzi prawa.
MS_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A6-1_U01
Student nabywa umiejętności wyszukiwania przepisów regulujących zdarzenie prawne n. umowę o pracę, umowę najmu, umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę spółki cywilnej, potrafi znaleźć pomoc prawną.
MS_1A_U01, MS_1A_U10C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A6-1_K01
Student jest władny do kwalifikowania zdarzeń prawnych i świadmość potrzeby bieżącego zapoznawania się z przepisami regulującymi daną dziedzinę z uwagi na prawne skutki zdarzeń i zmian przepisów prawnych
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K05C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A6-1_W01
Student potrafi określić prawne podstawy życia społecznego i gospodarczego, potrafi określić źródła prawa, ich hierarchię potrafi rozróżnicać formy oranizacyjne podmiotów prawa, ich relacje zewnętrzne i wewnętrzne, ma świadomość istnienia różnych gałęzi prawa.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dostatecznym.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A6-1_U01
Student nabywa umiejętności wyszukiwania przepisów regulujących zdarzenie prawne n. umowę o pracę, umowę najmu, umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę spółki cywilnej, potrafi znaleźć pomoc prawną.
2,0Brak wiedzy o strukturze prawa i umiejętności posługiwania się aktami prawnymi.
3,0Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie.
3,5Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie, zrozumienie problemów, ale brak samodzielnosci w ich rozwiązaniu.
4,0Dobra znajomość teoretyczna przedmiotu wraz ze znajomością rozwiązań omawianych na zajęciach.
4,5Opanowanie umiejętności na poziomie wychodzącym ponad ocenę dobrą, ale brak zdolności prezentacji prostego rozwiązania.
5,0Biegła znajomość uwarunowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, w tym, trafność kwalifikacji prawnej zdarzeń wywołujących skutki z jednoczesną zdolnością prezentacji rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A6-1_K01
Student jest władny do kwalifikowania zdarzeń prawnych i świadmość potrzeby bieżącego zapoznawania się z przepisami regulującymi daną dziedzinę z uwagi na prawne skutki zdarzeń i zmian przepisów prawnych
2,0Student nie potrafi kwalifikować zdarzeń prawnych, co wynika z nieznajomosci podstawych zasad prawnych.
3,0Student poprawnie definiuje zdarzenia prawne.
3,5Student świadomie i porawnie definiuje zdarzenia prawne, stara się zanleźć rozwiazanie.
4,0Student nie tylko poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy ale również potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym.
4,5Student poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy, potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym. Umie znaleźć pomoc prawną w rozwiązaniu problemu.
5,0Student szybko, trafnie i rzeczowo kwalifikuje zdarzenie prawne, proponując przy tym proste rozwiązanie. Na bierząco śledzi zmiany w prawie umiejąć je dostosować do specyfiki swojej pracy.

Literatura podstawowa

  1. Maciej Nowak, Podstawy prawa w Polsce. Prawo dla nieprawników, CeDeWu.pl, Warszawa, 2009, 1, ISBN: 9788375561883

Literatura dodatkowa

  1. Anna Huk-Augustynowicz, Anna Widarska, Podstawy prawa dla diagnostów laboratoryjnych, OINPHARMA, Warszawa, 2009, 1, ISBN: 9788361364047

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze3
T-A-2Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.2
T-A-3Rola i zadania laboratoriów badawczo-diagnostycznych2
T-A-4Krajowe instytucje nadzoru - badania laboratoryjne (z wył. lab. med.)2
T-A-5Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego3
T-A-6Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bazy aktów prawnych: wyszukiwanie i poruszanie się po aktach prawnych zarówno prawodawstwa polskiego jak i unijnego.5
T-W-2Pojęcie prawa, w tym: cechy prawa, gałęzie prawa, relacje: Państwo - Prawo, rodzaje norm i przepisów prawa, pojęcie stosunku prawnego, budowa aktu normatywnego, hierarchia aktów prawnych, stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa15
T-W-3Elementy prawa pracy: przedsiębioraca i poracownik, wzajemne relacje, zasady traktowania pracowników, obowiązki pracownika, odpowiedzialność materialna pracowników wobec przedsiębiorcy, obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, organizacja i porządek w procesie pracy. Podstawowe założenia kodeksowe BHP. Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP.10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji i omówienie zagadnień15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A6-1_W01Student potrafi określić prawne podstawy życia społecznego i gospodarczego, potrafi określić źródła prawa, ich hierarchię potrafi rozróżnicać formy oranizacyjne podmiotów prawa, ich relacje zewnętrzne i wewnętrzne, ma świadomość istnienia różnych gałęzi prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, prawa i zarządzania przedsiębiorstwem oraz ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-2Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy.
C-3Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania.
C-4Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych.
Treści programoweT-A-1Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze
T-A-5Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego
T-A-2Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.
T-A-3Rola i zadania laboratoriów badawczo-diagnostycznych
T-A-6Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Prezentacje i prace studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dostatecznym.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A6-1_U01Student nabywa umiejętności wyszukiwania przepisów regulujących zdarzenie prawne n. umowę o pracę, umowę najmu, umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę spółki cywilnej, potrafi znaleźć pomoc prawną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność przeprowadzenia podstawowej analizy ekonomicznej procesu technologicznego oraz wprowadzenia właściwego systemu zarządzania bezpieczeństwem produkcji.
Cel przedmiotuC-2Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy.
C-3Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania.
C-4Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych.
Treści programoweT-A-1Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze
T-A-5Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego
T-A-2Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.
T-A-3Rola i zadania laboratoriów badawczo-diagnostycznych
T-A-6Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Prezentacje i prace studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy o strukturze prawa i umiejętności posługiwania się aktami prawnymi.
3,0Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie.
3,5Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie, zrozumienie problemów, ale brak samodzielnosci w ich rozwiązaniu.
4,0Dobra znajomość teoretyczna przedmiotu wraz ze znajomością rozwiązań omawianych na zajęciach.
4,5Opanowanie umiejętności na poziomie wychodzącym ponad ocenę dobrą, ale brak zdolności prezentacji prostego rozwiązania.
5,0Biegła znajomość uwarunowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, w tym, trafność kwalifikacji prawnej zdarzeń wywołujących skutki z jednoczesną zdolnością prezentacji rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A6-1_K01Student jest władny do kwalifikowania zdarzeń prawnych i świadmość potrzeby bieżącego zapoznawania się z przepisami regulującymi daną dziedzinę z uwagi na prawne skutki zdarzeń i zmian przepisów prawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy.
C-3Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania.
C-4Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych.
Treści programoweT-A-1Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze
T-A-5Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego
T-A-2Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego.
T-A-6Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Prezentacje i prace studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kwalifikować zdarzeń prawnych, co wynika z nieznajomosci podstawych zasad prawnych.
3,0Student poprawnie definiuje zdarzenia prawne.
3,5Student świadomie i porawnie definiuje zdarzenia prawne, stara się zanleźć rozwiazanie.
4,0Student nie tylko poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy ale również potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym.
4,5Student poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy, potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym. Umie znaleźć pomoc prawną w rozwiązaniu problemu.
5,0Student szybko, trafnie i rzeczowo kwalifikuje zdarzenie prawne, proponując przy tym proste rozwiązanie. Na bierząco śledzi zmiany w prawie umiejąć je dostosować do specyfiki swojej pracy.