Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy prawa w pracy laboratoryjnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy prawa w pracy laboratoryjnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o państwie i prawie w zakresie nauczania w szkole sredniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ogólnych wiadomości o prawie. |
C-2 | Poznanie elementarnej wiedzy z zakresu prawa pracy. |
C-3 | Poznanie baz aktów prawnych oraz umiejętności ich wyszukiwania. |
C-4 | Poznanie uwarunkowań prawnych działalnosci laboratoriów badawczych i diagnostycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Funkcjonowanie Laboratorium Diagnostycznego w świetle ustawy o działalności leczniczej i ustawy o swobodzie działalności gospodarcze | 3 |
T-A-2 | Problem odpowiedzialności karnej i zawodowej diagnosty laboratoryjnego. | 2 |
T-A-3 | Rola i zadania laboratoriów badawczo-diagnostycznych | 2 |
T-A-4 | Krajowe instytucje nadzoru - badania laboratoryjne (z wył. lab. med.) | 2 |
T-A-5 | Podstawy prawne nadzoru sanitarno-epidemiologicznego | 3 |
T-A-6 | Podstawy prawne urzędowej kontroli żywności i jakości wód | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bazy aktów prawnych: wyszukiwanie i poruszanie się po aktach prawnych zarówno prawodawstwa polskiego jak i unijnego. | 5 |
T-W-2 | Pojęcie prawa, w tym: cechy prawa, gałęzie prawa, relacje: Państwo - Prawo, rodzaje norm i przepisów prawa, pojęcie stosunku prawnego, budowa aktu normatywnego, hierarchia aktów prawnych, stanowienie, przestrzeganie i stosowanie prawa | 15 |
T-W-3 | Elementy prawa pracy: przedsiębioraca i poracownik, wzajemne relacje, zasady traktowania pracowników, obowiązki pracownika, odpowiedzialność materialna pracowników wobec przedsiębiorcy, obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, organizacja i porządek w procesie pracy. Podstawowe założenia kodeksowe BHP. Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji i omówienie zagadnień | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Prezentacje i prace studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zaprezentowane treści wykładowe sprawdzające efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A6-1_W01 Student potrafi określić prawne podstawy życia społecznego i gospodarczego, potrafi określić źródła prawa, ich hierarchię potrafi rozróżnicać formy oranizacyjne podmiotów prawa, ich relacje zewnętrzne i wewnętrzne, ma świadomość istnienia różnych gałęzi prawa. | MS_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A6-1_U01 Student nabywa umiejętności wyszukiwania przepisów regulujących zdarzenie prawne n. umowę o pracę, umowę najmu, umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę spółki cywilnej, potrafi znaleźć pomoc prawną. | MS_1A_U01, MS_1A_U10 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A6-1_K01 Student jest władny do kwalifikowania zdarzeń prawnych i świadmość potrzeby bieżącego zapoznawania się z przepisami regulującymi daną dziedzinę z uwagi na prawne skutki zdarzeń i zmian przepisów prawnych | MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K05 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A6-1_W01 Student potrafi określić prawne podstawy życia społecznego i gospodarczego, potrafi określić źródła prawa, ich hierarchię potrafi rozróżnicać formy oranizacyjne podmiotów prawa, ich relacje zewnętrzne i wewnętrzne, ma świadomość istnienia różnych gałęzi prawa. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A6-1_U01 Student nabywa umiejętności wyszukiwania przepisów regulujących zdarzenie prawne n. umowę o pracę, umowę najmu, umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, umowę spółki cywilnej, potrafi znaleźć pomoc prawną. | 2,0 | Brak wiedzy o strukturze prawa i umiejętności posługiwania się aktami prawnymi. |
3,0 | Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie. | |
3,5 | Opanowanie podstawowych wiadomości o prawie, zrozumienie problemów, ale brak samodzielnosci w ich rozwiązaniu. | |
4,0 | Dobra znajomość teoretyczna przedmiotu wraz ze znajomością rozwiązań omawianych na zajęciach. | |
4,5 | Opanowanie umiejętności na poziomie wychodzącym ponad ocenę dobrą, ale brak zdolności prezentacji prostego rozwiązania. | |
5,0 | Biegła znajomość uwarunowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, w tym, trafność kwalifikacji prawnej zdarzeń wywołujących skutki z jednoczesną zdolnością prezentacji rozwiązania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A6-1_K01 Student jest władny do kwalifikowania zdarzeń prawnych i świadmość potrzeby bieżącego zapoznawania się z przepisami regulującymi daną dziedzinę z uwagi na prawne skutki zdarzeń i zmian przepisów prawnych | 2,0 | Student nie potrafi kwalifikować zdarzeń prawnych, co wynika z nieznajomosci podstawych zasad prawnych. |
3,0 | Student poprawnie definiuje zdarzenia prawne. | |
3,5 | Student świadomie i porawnie definiuje zdarzenia prawne, stara się zanleźć rozwiazanie. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy ale również potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym. | |
4,5 | Student poprawnie kwalifikuje zdarzenia prawne, dokonując ich analizy, potrafi prowadzić dyskusję o przypadku prawnym. Umie znaleźć pomoc prawną w rozwiązaniu problemu. | |
5,0 | Student szybko, trafnie i rzeczowo kwalifikuje zdarzenie prawne, proponując przy tym proste rozwiązanie. Na bierząco śledzi zmiany w prawie umiejąć je dostosować do specyfiki swojej pracy. |
Literatura podstawowa
- Maciej Nowak, Podstawy prawa w Polsce. Prawo dla nieprawników, CeDeWu.pl, Warszawa, 2009, 1, ISBN: 9788375561883
Literatura dodatkowa
- Anna Huk-Augustynowicz, Anna Widarska, Podstawy prawa dla diagnostów laboratoryjnych, OINPHARMA, Warszawa, 2009, 1, ISBN: 9788361364047