Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia wód i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia wód i ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia podstawowa
W-2Podtawy chemii organicznej i nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków
C-2Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania
C-3Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji4
T-L-2Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków4
T-L-3Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych4
T-L-4Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych3
T-L-5Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach4
T-L-6Rola mikroorgaznizmów wodnych w gospodarce4
T-L-7Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych3
T-L-8Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC4
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków2
T-W-2Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach4
T-W-3Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków2
T-W-4Charakterystyka mikroorganizmów i ich rola w środowisku wodnym4
T-W-5Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury30
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury, przygotowanie do zalczenia przedmiotu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_W01
Student potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Potrafi okreslić zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych oraz dobrac i zastosować metody ich eliminacji
MS_1A_W03, MS_1A_W07, MS_1A_W10C-3, C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_U01
Student posiada umiejętność wskazania wpływu czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Rozumie potrzebe kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów
MS_1A_U02, MS_1A_U05, MS_1A_U06C-3, C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_K01
Student ma świadomośc wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K05C-3, C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_W01
Student potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Potrafi okreslić zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych oraz dobrac i zastosować metody ich eliminacji
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetnosc, popełnia bardzo duzo błedów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia błedy merytoryczne.
3,5- opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna podstawowa literature przedmiotu - wykazuje srednie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w duzej mierze przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna literature przedmiotu - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów merytorycznych, zna literature przedmiotu
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie i ciekawosc poznawcza, zna literature przedmiotu - nie popełnia błedów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_U01
Student posiada umiejętność wskazania wpływu czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Rozumie potrzebe kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią.
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię.
3,5Student własciwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać sie nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_K01
Student ma świadomośc wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętna) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Virella G., Mikrobiologia i choroby zakaźne, PZWL, Warszawa, 2011
  2. Zaremba, L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Jabłoński I., Korwat I., Podtsawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 2002
  2. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji4
T-L-2Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków4
T-L-3Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych4
T-L-4Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych3
T-L-5Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach4
T-L-6Rola mikroorgaznizmów wodnych w gospodarce4
T-L-7Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych3
T-L-8Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków2
T-W-2Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach4
T-W-3Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków2
T-W-4Charakterystyka mikroorganizmów i ich rola w środowisku wodnym4
T-W-5Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury30
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury, przygotowanie do zalczenia przedmiotu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O9-2_W01Student potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Potrafi okreslić zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych oraz dobrac i zastosować metody ich eliminacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę dotyczącą oprzyrządowania i technik biotechnologicznych oraz ich wykorzystania w przeprowadzaniu bioprocesów.
Cel przedmiotuC-3Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
C-1Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków
C-2Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania
Treści programoweT-L-5Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach
T-L-6Rola mikroorgaznizmów wodnych w gospodarce
T-L-4Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych
T-L-7Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych
T-L-2Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
T-L-3Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych
T-L-1Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji
T-L-8Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków
T-W-2Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach
T-W-3Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków
T-W-4Charakterystyka mikroorganizmów i ich rola w środowisku wodnym
T-W-5Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetnosc, popełnia bardzo duzo błedów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia błedy merytoryczne.
3,5- opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna podstawowa literature przedmiotu - wykazuje srednie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w duzej mierze przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna literature przedmiotu - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów merytorycznych, zna literature przedmiotu
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie i ciekawosc poznawcza, zna literature przedmiotu - nie popełnia błedów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O9-2_U01Student posiada umiejętność wskazania wpływu czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Rozumie potrzebe kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-3Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
C-1Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków
C-2Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania
Treści programoweT-L-5Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach
T-L-6Rola mikroorgaznizmów wodnych w gospodarce
T-L-4Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych
T-L-7Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych
T-L-2Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
T-L-3Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych
T-L-1Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji
T-L-8Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC
T-W-2Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach
T-W-3Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków
T-W-4Charakterystyka mikroorganizmów i ich rola w środowisku wodnym
T-W-5Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią.
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię.
3,5Student własciwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać sie nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O9-2_K01Student ma świadomośc wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
C-1Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków
C-2Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania
Treści programoweT-L-5Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach
T-L-6Rola mikroorgaznizmów wodnych w gospodarce
T-L-4Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych
T-L-7Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych
T-L-2Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków
T-L-3Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych
T-L-1Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji
T-L-8Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków
T-W-2Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach
T-W-3Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków
T-W-4Charakterystyka mikroorganizmów i ich rola w środowisku wodnym
T-W-5Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętna) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.