Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiocenozy środowisk naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiocenozy środowisk naturalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rola mikroorganizmów w biocenozach o róznym stopniu zeutrofizowania4
T-A-2Sukcesja ekologiczna w mikrobiocenozach naturalnych4
T-A-3Środowiska ekstremalne i charakterystyka mikroorganizmów w nich bytujace4
T-A-4Środowiska ekstremalne jako źródło pozyskiwania mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii i przemyśle3
15
laboratoria
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów4
T-L-2Mikroflora wód4
T-L-3Mikroflora powietrza2
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania3
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej1
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy5
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa3
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach3
T-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie się do zaliczenia formy audytoryjnej przedmiotu10
A-A-3konsultacje5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku.
MS_1A_W03, MS_1A_W07, MS_1A_W09, MS_1A_W10C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_U01
Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U05, MS_1A_U08C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_K01
Ma świadomość związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K05C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku.
2,0Nie zna współzalezności pomiędzy strukturą i funkcją mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania
3,0Ma podstawową wiedzę na temat współzależności struktury i funkcji mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania.
3,5
4,0
4,5
5,0Ma wiedzę na temat zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz na podstawie zdobytej wiedzy potrafi przestawić i przeanalizowąć wyniki własnych doświadczeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_U01
Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
2,0Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Zna podstawowe zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących ale bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi wskazać i omówić zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz przeprowadzić efektywną analizę opartą na zdobytej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_K01
Ma świadomość związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
2,0Nie ma świadomości roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących
3,0Ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania

Literatura podstawowa

  1. Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
  2. Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rola mikroorganizmów w biocenozach o róznym stopniu zeutrofizowania4
T-A-2Sukcesja ekologiczna w mikrobiocenozach naturalnych4
T-A-3Środowiska ekstremalne i charakterystyka mikroorganizmów w nich bytujace4
T-A-4Środowiska ekstremalne jako źródło pozyskiwania mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii i przemyśle3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów4
T-L-2Mikroflora wód4
T-L-3Mikroflora powietrza2
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania3
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej1
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy5
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa3
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach3
T-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie się do zaliczenia formy audytoryjnej przedmiotu10
A-A-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-1_W01Student posiada wiedzę w zakresie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
MS_1A_W09Zna kierunki i mechanizmy ewolucji, rozumie warunkujące je procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat postawowych technik biologii molekularnej i inżynierii genetycznej oraz możliwości wykorzystania organizmów modyfikowanych w rolnictwie i przemyśle spożywczym.
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę dotyczącą oprzyrządowania i technik biotechnologicznych oraz ich wykorzystania w przeprowadzaniu bioprocesów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna współzalezności pomiędzy strukturą i funkcją mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania
3,0Ma podstawową wiedzę na temat współzależności struktury i funkcji mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania.
3,5
4,0
4,5
5,0Ma wiedzę na temat zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz na podstawie zdobytej wiedzy potrafi przestawić i przeanalizowąć wyniki własnych doświadczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-1_U01Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Zna podstawowe zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących ale bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi wskazać i omówić zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz przeprowadzić efektywną analizę opartą na zdobytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-1_K01Ma świadomość związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących
3,0Ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania