Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Bioenergetyka komórki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioenergetyka komórki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i fizyki, w tym biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów. | 4 |
T-A-2 | Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem | 4 |
T-A-3 | Chemiczne składniki komórek | 2 |
T-A-4 | Cząsteczki w komórkach. | 2 |
T-A-5 | Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki. | 4 |
T-W-2 | Pozyskiwane energii przez komórkę. | 4 |
T-W-3 | Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach. | 2 |
T-W-4 | Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych. | 4 |
T-W-5 | Teoria chemiosmotyczna. | 2 |
T-W-6 | Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa. | 2 |
T-W-7 | Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki. | 2 |
T-W-8 | Regulacja metabolizmu. | 4 |
T-W-9 | Możliwości wydatkowania energii (naprawa DNA). | 2 |
T-W-10 | Funkcje enzymów i ich rola w procesie wykorzystywania energii przez komórki | 2 |
T-W-11 | Magazynowanie energii w komórkach. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
A-A-3 | Przegląd literatury polskojęzycznej z podanych przez prowadzącego źródeł i praca ze słownikiem | 10 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 25 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym i studiowanie literatury | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-2_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji. | MS_1A_W11 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-2_U01 Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, zna teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki. | MS_1A_U02, MS_1A_U03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-2_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej. | MS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-2_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji. | 2,0 | Student nie posiada wymaganej wiedzy. |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. | |
4,0 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. | |
4,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej). | |
5,0 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej). Podejmuje próbęwykorzystnaia danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-2_U01 Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, zna teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach. |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórki. | |
4,0 | Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. | |
4,5 | Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek. | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek. Korzysta swobodnie z literatury naukowej w jezyku polskim a w stopniu podstawowym również w języku angielskim. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-2_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się. |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy , jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się. | |
3,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek. | |
4,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne. | |
5,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę poprowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat. |
Literatura podstawowa
- Tzagoloff A., Mitochondria, Plenum Press, New York, 1982, Pierwsze
- Alberts. B. i inni, Podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2005, Drugie
- NICHOLLS DAVID G, BIOENERGETYKA, PWN, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Dykens J.A., Will Y., Drug-induced mitochondrial dysfunction., Wiley and Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2008
- Wojtczak L., Siedemdziesiąt lat badań nad oksydacyjna fosforylacją, czyli od koncepcji chemicznego sprzężenia do wirującej ATP-azy, Kosmos 49, 467-479., 2000