Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii biotechnologicznej, oprzyrządowanie technologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inżynierii biotechnologicznej, oprzyrządowanie technologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Magdalena Zdanowicz <magdalena.zdanowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw matematyki, fizyki, chemii, biotechnologii, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów2
T-L-2Bilans cieplny wzrostu drobnoustrojów1
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa2
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)2
T-L-5Hodowla ciągła mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu2
T-L-6Hodowla okresowa mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu2
T-L-7Oczyszczanie produktu po procesie biotechnologicznym2
T-L-8kolokwium2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych2
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii2
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych2
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)2
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów2
T-W-6Powiększanie skali produkcji2
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji1
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.1
T-W-9zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2wykonanie sprawozdania z uzyskanych wyników15
A-L-3opracowanie zagadnień omawianych na zajęciach15
A-L-4samodzielny projekt15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2opanowanie prezentowanego na wykładach materiału15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium/1 semestr
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O17-1_W15
Ma wiedzę z zakresu: podstawowych definicji dotyczacych oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych, Ogólnych zasad i specyficzności procesów biotechnologicznych. Procesów i operacji jednostkowych w biotechnologii,Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzajów bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych,Zna podstawy projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji,zna Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
MS_1A_W03, MS_1A_W07, MS_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O17-1_U06
Zna metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - potrafi porównać parametry surowca po wyjałowieniu, zna metody mikroskopowe, potrafi potrafi prowadzić okresową i ciągłą hodowlę immobilizowanych mikroorganizmów w kierunku uzyskania maksymalnej wydajności procesu
MS_1A_U02, MS_1A_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-2S-1
MS_1A_O17-1_U10
posiada umiejętnosc obliczania bilansów elementarnych i cieplnych wzrostu drobnoustrojów, oblicza wydajność reakcji po przeprowadzonym procesie
MS_1A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O17-1_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
MS_1A_K01, MS_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O17-1_W15
Ma wiedzę z zakresu: podstawowych definicji dotyczacych oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych, Ogólnych zasad i specyficzności procesów biotechnologicznych. Procesów i operacji jednostkowych w biotechnologii,Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzajów bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych,Zna podstawy projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji,zna Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O17-1_U06
Zna metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - potrafi porównać parametry surowca po wyjałowieniu, zna metody mikroskopowe, potrafi potrafi prowadzić okresową i ciągłą hodowlę immobilizowanych mikroorganizmów w kierunku uzyskania maksymalnej wydajności procesu
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń.
MS_1A_O17-1_U10
posiada umiejętnosc obliczania bilansów elementarnych i cieplnych wzrostu drobnoustrojów, oblicza wydajność reakcji po przeprowadzonym procesie
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O17-1_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2,0student nie potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium,nie potrafi współpracować w grupie
3,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium, potrafi współpracować w grupie
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (z niewielką pomocą potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować swoją pracę
5,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować pracę w grupie

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Fiedurk J., Podstawy Biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
  2. Kayser O., Podstawy Biotechnologii farmaceutycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2006
  3. Fiedurk J., Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie-Curie-Skłodowskie, Lublin, 2004
  4. Wiley J., Biotechnology for engineers, 1988

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów2
T-L-2Bilans cieplny wzrostu drobnoustrojów1
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa2
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)2
T-L-5Hodowla ciągła mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu2
T-L-6Hodowla okresowa mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu2
T-L-7Oczyszczanie produktu po procesie biotechnologicznym2
T-L-8kolokwium2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych2
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii2
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych2
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)2
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów2
T-W-6Powiększanie skali produkcji2
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji1
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.1
T-W-9zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2wykonanie sprawozdania z uzyskanych wyników15
A-L-3opracowanie zagadnień omawianych na zajęciach15
A-L-4samodzielny projekt15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2opanowanie prezentowanego na wykładach materiału15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O17-1_W15Ma wiedzę z zakresu: podstawowych definicji dotyczacych oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych, Ogólnych zasad i specyficzności procesów biotechnologicznych. Procesów i operacji jednostkowych w biotechnologii,Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzajów bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych,Zna podstawy projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji,zna Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę dotyczącą oprzyrządowania i technik biotechnologicznych oraz ich wykorzystania w przeprowadzaniu bioprocesów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów
T-W-6Powiększanie skali produkcji
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji
T-L-8kolokwium
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów
T-L-7Oczyszczanie produktu po procesie biotechnologicznym
T-L-5Hodowla ciągła mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu
T-L-6Hodowla okresowa mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O17-1_U06Zna metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - potrafi porównać parametry surowca po wyjałowieniu, zna metody mikroskopowe, potrafi potrafi prowadzić okresową i ciągłą hodowlę immobilizowanych mikroorganizmów w kierunku uzyskania maksymalnej wydajności procesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U04Posiada podstawową umiejętność oceny jakości surowców, produktów i materiałów technicznych oraz wyboru właściwego oprzyrządowania, technik biotechnologicznych oraz przeprowadzania bioprocesów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów
T-W-6Powiększanie skali produkcji
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji
T-L-8kolokwium
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów
T-L-7Oczyszczanie produktu po procesie biotechnologicznym
T-L-5Hodowla ciągła mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu
T-L-6Hodowla okresowa mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 semestr
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O17-1_U10posiada umiejętnosc obliczania bilansów elementarnych i cieplnych wzrostu drobnoustrojów, oblicza wydajność reakcji po przeprowadzonym procesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów
T-W-6Powiększanie skali produkcji
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji
T-L-8kolokwium
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów
T-L-7Oczyszczanie produktu po procesie biotechnologicznym
T-L-5Hodowla ciągła mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu
T-L-6Hodowla okresowa mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 semestr
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O17-1_K01Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów
T-W-6Powiększanie skali produkcji
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji
T-L-8kolokwium
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów
T-L-7Oczyszczanie produktu po procesie biotechnologicznym
T-L-5Hodowla ciągła mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu
T-L-6Hodowla okresowa mikroorganizmów w kierunku otrzymania wskazanego produktu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 semestr
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium,nie potrafi współpracować w grupie
3,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium, potrafi współpracować w grupie
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (z niewielką pomocą potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować swoją pracę
5,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować pracę w grupie