Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania i normalizacji w badaniach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania i normalizacji w badaniach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy prawa w pracy laboratoryjnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:20062
T-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?1
T-A-3Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:20052
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe1
T-A-5Certyfikat ISO 90012
T-A-6Normy serii ISO 90002
T-A-7Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością2
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością2
T-A-9Jednostki akredytujace i certyfikujace1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygototowanie projektu43
A-A-3Zaliczenie zajęć audytoryjnych2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia audytoryjne
M-2Wykład multimedialny
M-3Dyskusje panelowe
M-4Praca nad projektem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-2_W01
Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
MS_1A_W12C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-4M-3, M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-2_U01
Student nabywa miejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa dotyczącymi akredytacji i certyfikacji laboratoriów
MS_1A_U07, MS_1A_U10C-1T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-4M-3, M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-2_K01
Student nabędzie następujące postawy: - aktywna postawa podczas przygotowania i wdrażania akredytacji, - chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, - postępowania zasadami etyki.
MS_1A_K03, MS_1A_K04C-1T-A-8, T-A-4M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-2_W01
Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-2_U01
Student nabywa miejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa dotyczącymi akredytacji i certyfikacji laboratoriów
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić omawianych na zajęciach zagadnień i problemów
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobyte umiejętnosci, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-2_K01
Student nabędzie następujące postawy: - aktywna postawa podczas przygotowania i wdrażania akredytacji, - chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, - postępowania zasadami etyki.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów. Nie wykazuje aktywnosci na zajeciach.
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.

Literatura dodatkowa

  1. Rajmund Michalski , Joanna Mytych, Przewodnik po akredytacji laboratoriów badawczych wg normy PN-EN ISO/IEC 17025, Wydawnictwo Elamed, Katowice, 2011, 1, ISBN: 9788361190240
  2. "ABC Jakości", Kwartalnik Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A., Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:20062
T-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?1
T-A-3Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:20052
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe1
T-A-5Certyfikat ISO 90012
T-A-6Normy serii ISO 90002
T-A-7Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością2
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością2
T-A-9Jednostki akredytujace i certyfikujace1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygototowanie projektu43
A-A-3Zaliczenie zajęć audytoryjnych2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-2_W01Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
Cel przedmiotuC-1Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium
Treści programoweT-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?
T-A-1Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:2006
T-A-3Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:2005
T-A-5Certyfikat ISO 9001
T-A-6Normy serii ISO 9000
T-A-7Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością
T-A-9Jednostki akredytujace i certyfikujace
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe
Metody nauczaniaM-3Dyskusje panelowe
M-1Zajęcia audytoryjne
M-2Wykład multimedialny
M-4Praca nad projektem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-2_U01Student nabywa miejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa dotyczącymi akredytacji i certyfikacji laboratoriów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
MS_1A_U10Posiada umiejętność przeprowadzenia podstawowej analizy ekonomicznej procesu technologicznego oraz wprowadzenia właściwego systemu zarządzania bezpieczeństwem produkcji.
Cel przedmiotuC-1Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium
Treści programoweT-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?
T-A-5Certyfikat ISO 9001
T-A-6Normy serii ISO 9000
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe
Metody nauczaniaM-3Dyskusje panelowe
M-1Zajęcia audytoryjne
M-2Wykład multimedialny
M-4Praca nad projektem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić omawianych na zajęciach zagadnień i problemów
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobyte umiejętnosci, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-2_K01Student nabędzie następujące postawy: - aktywna postawa podczas przygotowania i wdrażania akredytacji, - chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, - postępowania zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium
Treści programoweT-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe
Metody nauczaniaM-3Dyskusje panelowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów. Nie wykazuje aktywnosci na zajeciach.
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.