Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i podstaw anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie3
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia zmysłów2
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh5
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi4
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie4
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę2
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu2
T-L-11Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego2
30
wykłady
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu2
T-W-2Fizjologia komórki2
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych3
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy4
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne4
T-W-6Fizjologia krwi3
T-W-7Serce i układ krążenia3
T-W-8Układ oddechowy3
T-W-9Termoregulacja2
T-W-10Układ wydalniczy4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych15
60
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu35
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C14_W01
Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych narządów i układów w organizmie czlowieka
MS_1A_W11C-1T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-8, T-L-11, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C14_U01
Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
MS_1A_U02, MS_1A_U03C-1T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-8, T-L-11, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C14_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
MS_1A_K01, MS_1A_K05C-1T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-8, T-L-11, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C14_W01
Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych narządów i układów w organizmie czlowieka
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C14_U01
Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C14_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
  3. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Konturek S., Fizjologia człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie3
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia zmysłów2
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh5
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi4
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie4
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę2
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu2
T-L-11Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu2
T-W-2Fizjologia komórki2
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych3
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy4
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne4
T-W-6Fizjologia krwi3
T-W-7Serce i układ krążenia3
T-W-8Układ oddechowy3
T-W-9Termoregulacja2
T-W-10Układ wydalniczy4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu35
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C14_W01Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych narządów i układów w organizmie czlowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-9Termoregulacja
T-W-10Układ wydalniczy
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne
T-W-7Serce i układ krążenia
T-W-2Fizjologia komórki
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-6Fizjologia krwi
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-8Układ oddechowy
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-11Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C14_U01Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów zywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-9Termoregulacja
T-W-10Układ wydalniczy
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne
T-W-7Serce i układ krążenia
T-W-2Fizjologia komórki
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-6Fizjologia krwi
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-8Układ oddechowy
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-11Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C14_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-9Termoregulacja
T-W-10Układ wydalniczy
T-W-5Wydzielanie wewnętrzne
T-W-7Serce i układ krążenia
T-W-2Fizjologia komórki
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-6Fizjologia krwi
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-8Układ oddechowy
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-11Integracja funkcji układów i narządów podczas wysiłku fizycznego
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia