Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia lekarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia lekarska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, podstawy fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ziarniaki G+ Gronkowce. Posiewy wymazów z gardła. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców.4
T-L-2Ziarniaki G+ paciorkowce - diagnostyka. Ziarniaki G-.4
T-L-3Antybiogramy - sposób wykonania, pożywki, wykonanie antybiogramów gronkowców i paciorkowców wyizolowanych z gardła, wytyczne EUCAST.5
T-L-4Badanie bakteriologiczne krwi. Preparatyka.2
T-L-5Pałeczki G + Testy CAMP2
T-L-6Pałeczki G-. Posiewy moczu i kału. Podstawowe testy wykorzystywane w identyfikacji pałeczek G-.5
T-L-7Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Wykonanie antybiogramów.6
T-L-8Laseczki tlenowe i beztlenowe.2
30
wykłady
T-W-1Fizjologiczna flora człowieka2
T-W-2Microbiom2
T-W-3Fizjologiczne podstawy różnicowania bakterii2
T-W-4Niszczenie bakterii poza ustrojem-dezynfekcja, sterylizacja2
T-W-5Antybiotyki B-laktamowe-sposoby nabywania oporności przez bakterie2
T-W-6Inne grupy antybiotyków- mechanizmy wytwarzania oporności przez bakterie2
T-W-7Ziarniaki G+ (głównie paciorkowce i gronkowce)2
T-W-8Pałeczki G- (duże)2
T-W-9Pałeczki G- (małe)2
T-W-10Pałeczki G+, prątki, promieniowce2
T-W-11Laseczki tlenowe i beztlenowe2
T-W-12Bakterie spiralne, riketsje, chlamydie, mykoplazmy2
T-W-13Zakażenia szpitalne- szczepy alertowe3
T-W-14Zakażenia szpitalne- rola mikrobiologa3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów.6
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-5Przygotowanie do egzaminu14
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania.
MS_1A_W02, MS_1A_W07C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C15_U01
Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
MS_1A_U03C-1, C-2T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C15_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C15_U01
Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
2,0Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C15_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świadomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2004, wyd III
  2. Murray P. R., Rosenthal K. S., Pfaller M. A.[red. wyd. pol.] Anna Przondo-Mordarska, Mikrobiologia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, wyd. 1
  3. Danuta Dzierżanowska, Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Denys, Zakażenia szpitalne, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
  2. Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, PWN, Warszawa, 2001, wyd. 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ziarniaki G+ Gronkowce. Posiewy wymazów z gardła. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców.4
T-L-2Ziarniaki G+ paciorkowce - diagnostyka. Ziarniaki G-.4
T-L-3Antybiogramy - sposób wykonania, pożywki, wykonanie antybiogramów gronkowców i paciorkowców wyizolowanych z gardła, wytyczne EUCAST.5
T-L-4Badanie bakteriologiczne krwi. Preparatyka.2
T-L-5Pałeczki G + Testy CAMP2
T-L-6Pałeczki G-. Posiewy moczu i kału. Podstawowe testy wykorzystywane w identyfikacji pałeczek G-.5
T-L-7Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Wykonanie antybiogramów.6
T-L-8Laseczki tlenowe i beztlenowe.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologiczna flora człowieka2
T-W-2Microbiom2
T-W-3Fizjologiczne podstawy różnicowania bakterii2
T-W-4Niszczenie bakterii poza ustrojem-dezynfekcja, sterylizacja2
T-W-5Antybiotyki B-laktamowe-sposoby nabywania oporności przez bakterie2
T-W-6Inne grupy antybiotyków- mechanizmy wytwarzania oporności przez bakterie2
T-W-7Ziarniaki G+ (głównie paciorkowce i gronkowce)2
T-W-8Pałeczki G- (duże)2
T-W-9Pałeczki G- (małe)2
T-W-10Pałeczki G+, prątki, promieniowce2
T-W-11Laseczki tlenowe i beztlenowe2
T-W-12Bakterie spiralne, riketsje, chlamydie, mykoplazmy2
T-W-13Zakażenia szpitalne- szczepy alertowe3
T-W-14Zakażenia szpitalne- rola mikrobiologa3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów.6
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-5Przygotowanie do egzaminu14
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C15_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, prawa i zarządzania przedsiębiorstwem oraz ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
Treści programoweT-W-7Ziarniaki G+ (głównie paciorkowce i gronkowce)
T-W-8Pałeczki G- (duże)
T-W-6Inne grupy antybiotyków- mechanizmy wytwarzania oporności przez bakterie
T-W-9Pałeczki G- (małe)
T-W-4Niszczenie bakterii poza ustrojem-dezynfekcja, sterylizacja
T-W-5Antybiotyki B-laktamowe-sposoby nabywania oporności przez bakterie
T-W-10Pałeczki G+, prątki, promieniowce
T-W-11Laseczki tlenowe i beztlenowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C15_U01Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów zywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
Treści programoweT-L-1Ziarniaki G+ Gronkowce. Posiewy wymazów z gardła. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców.
T-L-7Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Wykonanie antybiogramów.
T-L-6Pałeczki G-. Posiewy moczu i kału. Podstawowe testy wykorzystywane w identyfikacji pałeczek G-.
T-L-5Pałeczki G + Testy CAMP
T-L-8Laseczki tlenowe i beztlenowe.
T-L-2Ziarniaki G+ paciorkowce - diagnostyka. Ziarniaki G-.
T-W-7Ziarniaki G+ (głównie paciorkowce i gronkowce)
T-W-8Pałeczki G- (duże)
T-W-6Inne grupy antybiotyków- mechanizmy wytwarzania oporności przez bakterie
T-W-9Pałeczki G- (małe)
T-W-4Niszczenie bakterii poza ustrojem-dezynfekcja, sterylizacja
T-W-5Antybiotyki B-laktamowe-sposoby nabywania oporności przez bakterie
T-W-3Fizjologiczne podstawy różnicowania bakterii
T-W-10Pałeczki G+, prątki, promieniowce
T-W-11Laseczki tlenowe i beztlenowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C15_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
Treści programoweT-W-7Ziarniaki G+ (głównie paciorkowce i gronkowce)
T-W-8Pałeczki G- (duże)
T-W-6Inne grupy antybiotyków- mechanizmy wytwarzania oporności przez bakterie
T-W-9Pałeczki G- (małe)
T-W-4Niszczenie bakterii poza ustrojem-dezynfekcja, sterylizacja
T-W-5Antybiotyki B-laktamowe-sposoby nabywania oporności przez bakterie
T-W-10Pałeczki G+, prątki, promieniowce
T-W-11Laseczki tlenowe i beztlenowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świadomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.