Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Selektywność narzędzi połowu jako element zarządzania zasobami ryb (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Selektywność narzędzi połowu jako element zarządzania zasobami ryb (blok)
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać budowę narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-L-2Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-L-3Selektywność narzędzi włóczonych5
T-L-4Selektywność narzędzi stawnych5
T-L-5Selektywność sieci sektorowych3
T-L-6Łowność sprzętu wędkarskiego5
T-L-7Pisemne zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności2
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu4
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu3
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej2
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi2
T-W-7Monitoring ichtiologiczny4
T-W-8Monitoring podwodny3
T-W-9Narzędzia połowu ryb a ssaki morskie4
T-W-10Selektywność połowów wędkarskich4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Udział w konsultacjach5
A-L-3Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach6
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2film
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-3_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W12C-1T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-3_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
RYB_2A_U11, RYB_2A_U12, RYB_2A_U15C-1T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-3_K01
student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
RYB_2A_K02C-1T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-3_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-3_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-3_K01
student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
2,0nie ma umiejętności kształtowania selektywności i śmiertelności
3,0nabył umiejętność pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność
3,5ma umiejętność podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność
4,0ma umiejętności kształtujące selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowe składniki śmiertelności połowowej
4,5ma umiejętności kształtujące narzędzia połowu i składniki śmiertelności połowowej
5,0ma umiejętności świadomych działań zwiększających selektywność narzędzi połowu i ograniczjących składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum

Literatura podstawowa

  1. Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993
  2. E. Neuman, O. Sandström, G. Thoresson, Guidelines for coastal fish monitoring, National Board of Fisheries Institute of Coastal Research, Sweden

Literatura dodatkowa

  1. S. Bäck, Guidelines for monitoring of phytobenthic plant and animal communities in the Baltic Sea, Annex for HELCOM COMBINE programme, Finnish Environment Institute, 1999
  2. M. Appelberg, Swedish standard methods for sampling freshwater fish with multi-mesh gillnets, Fiskeriverket Information, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-L-2Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-L-3Selektywność narzędzi włóczonych5
T-L-4Selektywność narzędzi stawnych5
T-L-5Selektywność sieci sektorowych3
T-L-6Łowność sprzętu wędkarskiego5
T-L-7Pisemne zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności2
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu4
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu3
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej2
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi2
T-W-7Monitoring ichtiologiczny4
T-W-8Monitoring podwodny3
T-W-9Narzędzia połowu ryb a ssaki morskie4
T-W-10Selektywność połowów wędkarskich4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Udział w konsultacjach5
A-L-3Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach6
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-3_W01Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-2Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-9Narzędzia połowu ryb a ssaki morskie
T-W-7Monitoring ichtiologiczny
T-W-8Monitoring podwodny
T-W-10Selektywność połowów wędkarskich
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-1Ocena formująca: ocena bieżąca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-3_U01student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
RYB_2A_U12Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-3Selektywność narzędzi włóczonych
T-L-6Łowność sprzętu wędkarskiego
T-L-4Selektywność narzędzi stawnych
T-L-5Selektywność sieci sektorowych
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-L-2Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-1Ocena formująca: ocena bieżąca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-3_K01student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-3Selektywność narzędzi włóczonych
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
Metody nauczaniaM-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności kształtowania selektywności i śmiertelności
3,0nabył umiejętność pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność
3,5ma umiejętność podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność
4,0ma umiejętności kształtujące selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowe składniki śmiertelności połowowej
4,5ma umiejętności kształtujące narzędzia połowu i składniki śmiertelności połowowej
5,0ma umiejętności świadomych działań zwiększających selektywność narzędzi połowu i ograniczjących składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum