Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie orientacji w zakresie aktów prawnych i regulacji, podstawowych pojęć i instytucji prawnych. Umiejętność analizowania ze zrozumieniem tekstu prawnego.
W-2Orientacja w zakresie podstawowych pojęć i instytucji ekonomicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
C-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.1
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
S-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_W01
student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
RYB_2A_W03, RYB_2A_W15C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_U01
student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U02C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_K01
student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
RYB_2A_K01, RYB_2A_K04C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_W01
student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
2,0nie opanował materiału w zakresie podstawowych pojęć
3,0opanował podstawowe pojęcia ale nie umie ich zastosować
3,5opanował podstawowe pojęcia ale ma trudności z ich stosowaniem
4,0opanował podstawowe pojęcia i umiejętność ich zastosowania
4,5opanował materiał i jego sprawne zastosowanie
5,0opanował materiał na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_U01
student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
2,0nie posiada wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0posiada podstawą wiedzę ale nie potrafi jej zastosować
3,5posiada podstawowę wiedzę lecz ma trudności z jej stosowaniem
4,0opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym
4,5opanował materiał przedmiotu i umie go stosować
5,0bardzo dobrze opanował materiał przedmiotu i umie go zastosować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_K01
student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
2,0nie posiada podstawowej wiedzy i nie potrafi jej zastosować
3,0posiada podstawową wiedzę lecz ma problemy z jej zastosowaniem
3,5posiada podstawową wiedzę i potrafi ją częściowo zastosować
4,0posiada wiedzę na odpowiednim poziomie. Umie ją zastosować
4,5posiada wiedzę adekwatną do treści programowych łącznie z jej zastosowaniem
5,0opanował w całości materiał przedmiotu i jego zastosowanie

Literatura podstawowa

  1. Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Prawa autorskie i prawa pokrewne, Wolters Kluwer LEX Polska, 2011
  2. Prawo własności przemysłowej, CH Beck, 2012, Seria Twoje Prawo

Literatura dodatkowa

  1. Mariusz Załucki, Prawo własności intelektualnej Repetytorium, Difin, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.1
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_A3_W01student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
RYB_2A_W15Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
Treści programoweT-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował materiału w zakresie podstawowych pojęć
3,0opanował podstawowe pojęcia ale nie umie ich zastosować
3,5opanował podstawowe pojęcia ale ma trudności z ich stosowaniem
4,0opanował podstawowe pojęcia i umiejętność ich zastosowania
4,5opanował materiał i jego sprawne zastosowanie
5,0opanował materiał na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_A3_U01student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
Treści programoweT-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0posiada podstawą wiedzę ale nie potrafi jej zastosować
3,5posiada podstawowę wiedzę lecz ma trudności z jej stosowaniem
4,0opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym
4,5opanował materiał przedmiotu i umie go stosować
5,0bardzo dobrze opanował materiał przedmiotu i umie go zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_A3_K01student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
Treści programoweT-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstawowej wiedzy i nie potrafi jej zastosować
3,0posiada podstawową wiedzę lecz ma problemy z jej zastosowaniem
3,5posiada podstawową wiedzę i potrafi ją częściowo zastosować
4,0posiada wiedzę na odpowiednim poziomie. Umie ją zastosować
4,5posiada wiedzę adekwatną do treści programowych łącznie z jej zastosowaniem
5,0opanował w całości materiał przedmiotu i jego zastosowanie