Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Hydrobiologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrobiologia stosowana
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z hydrobiologii
W-2Znajomość podstawowych pojęć z dziedziny ekologii i ochrony wód; znajomość podstawowych procesów chemicznych i krążenia pierwiastków w wodzie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.3
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.3
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.3
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.3
T-L-5Testy biologiczne.3
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.3
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.4
T-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.3
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.3
T-L-10zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.3
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.3
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.3
T-W-4Bioindykatory.3
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.2
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.3
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.3
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.3
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.3
T-W-11Zaliczenie pisemne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie samodzielne literatury10
A-L-3Przygotowanie do zliczenia20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-3_W01
Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia sposoby praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W12C-1T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-3_U01
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podsatawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
RYB_2A_U05, RYB_2A_U06, RYB_2A_U01, RYB_2A_U02, RYB_2A_U03, RYB_2A_U07, RYB_2A_U15C-1T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-3_K01
Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym
RYB_2A_K01, RYB_2A_K02, RYB_2A_K03, RYB_2A_K04C-1T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-3_W01
Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia sposoby praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
2,0Student nie rozpoznaje, nie nazywa i nie objaśnia możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
3,0Student nazywa (w jezyku polskim) lecz nie rozpoznaje, nie objaśnia możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
3,5Student nazywa (w jezyku polskim) i rozpoznaje, objaśnia w 50% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
4,0Student nazywa (w jezyku polskim) i rozpoznaje, objaśnia w 70% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
4,5Student nazywa (w jezyku polskim i łacińskim) i rozpoznaje, objaśnia w 80% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
5,0Student nazywa (w jezyku polskim i łacińskim) i rozpoznaje, objaśnia w conajmniej 90% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-3_U01
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podsatawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
2,0Student nie potrafi kontrolować ani ocenić zagrożenia występującego w środowisku wodnym , nie zna biologii organizmów wodnych; nie posiada umiejętności przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
3,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 50%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów
3,5Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 60%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia
4,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 70%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia
4,5Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia.
5,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia. Potrafi samodzielnie zaproponować optymalne metody wykorzystania organizmów wodnych np. w oczyszczaniu, testach czy bioindykacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-3_K01
Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym
2,0Student nie jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzacji wiedzy w tym zakresie
3,0Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym; widzi potrzebę popularyzacji wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bernatowicz St., Wolny P., Botanika dla limnologów i rybaków., Państw. Wydawn. Roln. i Leśne, Warszawa., 1974
  2. Obarska-Pempkowiak H., Gajewska M., Wojciechowska E., Hydrofitowe oczyszczalnie wód i ścieków, WN PWN, Warszawa, 2010
  3. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych., Wydawnictwo Nauk. PWN, Warszawa., 1996
  4. Turoboyski L., Hydrobiologia techniczna., PWN, Warszawa., 1979
  5. Kajak Z., Hydrobiologia. Ekosystemy wód śródlądowych., Uniwersytet Warszawski, Filia w Białymstoku, Białystok., 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kawecka B., Pertti Vesa Eloranta, Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych., Wydawnictwo Nauk. PWN, Warszawa., 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.3
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.3
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.3
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.3
T-L-5Testy biologiczne.3
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.3
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.4
T-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.3
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.3
T-L-10zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.3
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.3
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.3
T-W-4Bioindykatory.3
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.2
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.3
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.3
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.3
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.3
T-W-11Zaliczenie pisemne2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie samodzielne literatury10
A-L-3Przygotowanie do zliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D3-3_W01Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia sposoby praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-10zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-L-5Testy biologiczne.
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-4Bioindykatory.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-11Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje, nie nazywa i nie objaśnia możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
3,0Student nazywa (w jezyku polskim) lecz nie rozpoznaje, nie objaśnia możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
3,5Student nazywa (w jezyku polskim) i rozpoznaje, objaśnia w 50% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
4,0Student nazywa (w jezyku polskim) i rozpoznaje, objaśnia w 70% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
4,5Student nazywa (w jezyku polskim i łacińskim) i rozpoznaje, objaśnia w 80% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
5,0Student nazywa (w jezyku polskim i łacińskim) i rozpoznaje, objaśnia w conajmniej 90% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D3-3_U01Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podsatawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-10zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-L-5Testy biologiczne.
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-4Bioindykatory.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-11Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kontrolować ani ocenić zagrożenia występującego w środowisku wodnym , nie zna biologii organizmów wodnych; nie posiada umiejętności przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
3,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 50%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów
3,5Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 60%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia
4,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 70%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia
4,5Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia.
5,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia. Potrafi samodzielnie zaproponować optymalne metody wykorzystania organizmów wodnych np. w oczyszczaniu, testach czy bioindykacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D3-3_K01Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
RYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-L-8Wycieczka do oczyszczalni ścieków.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-9Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-10zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-L-5Testy biologiczne.
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-4Bioindykatory.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Wykorzystanie zooplanktonu i innych zwierząt wodnych do karmienia narybku.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-11Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzacji wiedzy w tym zakresie
3,0Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym; widzi potrzebę popularyzacji wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0