Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka rybacka na wodach otwartych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć z zakresu hydrologii, biologii wód, systematyki ryb, hydrochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek2
T-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.2
T-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb3
T-L-4Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb3
T-L-5Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.3
T-L-6Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi4
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.4
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego3
T-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.3
T-L-10Ochrona ryb. Ochrona szlaków migracji. Podstawowe elementy prawne w rybactwie3
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka rzek i potoków. Morfometria,stan limnologiczny i hydrologia5
T-W-2Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.5
T-W-3Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach3
T-W-4Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania2
T-W-5Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich5
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych4
T-W-7Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych3
T-W-8Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb łososiowatych oraz siejowatych2
T-W-9Ochrona ryb. Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury25
A-L-3Opracowanie konspektów25
A-L-4przygotowywanie się do wejściówek10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2studiowanie literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2wykłądy problemowe
M-3Praca w grupach
M-4Metoda projektów
M-5Rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W09, RYB_1A_W11, RYB_1A_W12, RYB_1A_W13, RYB_1A_W14, RYB_1A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U04, RYB_1A_U07, RYB_1A_U10, RYB_1A_U11, RYB_1A_U16, RYB_1A_U17C-1T-W-4, T-W-9, T-L-3, T-L-7, T-L-8M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06C-1T-L-2, T-L-9, T-L-10M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce.
3,0Student potrafi scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce.
3,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior.
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada informacje o metodach ochrony ryb, zna charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych oraz drapieżnych. Potrafi oszacować możliwości zarybień gatunkami ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.
5,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.

Literatura podstawowa

  1. Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 2001
  2. Filipiak J., Sadowski J., Tzrebiatowski R., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR, Szczecin, 1999
  3. Filipiak J., Raczynski M., Jeziora zachodniopomorskie, AR, Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Rudnicki A, Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
  2. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
  3. Brylińska M., Ryby słodkowodne, PWN, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek2
T-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.2
T-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb3
T-L-4Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb3
T-L-5Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.3
T-L-6Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi4
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.4
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego3
T-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.3
T-L-10Ochrona ryb. Ochrona szlaków migracji. Podstawowe elementy prawne w rybactwie3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka rzek i potoków. Morfometria,stan limnologiczny i hydrologia5
T-W-2Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.5
T-W-3Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach3
T-W-4Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania2
T-W-5Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich5
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych4
T-W-7Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych3
T-W-8Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb łososiowatych oraz siejowatych2
T-W-9Ochrona ryb. Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury25
A-L-3Opracowanie konspektów25
A-L-4przygotowywanie się do wejściówek10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2studiowanie literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C5_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W11Ma ogólną wiedzę na temat składników pokarmowych oraz zna podstawy fizjologii żywienia organizmów wodnych.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W13Ma wiedzę z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka rzek i potoków. Morfometria,stan limnologiczny i hydrologia
T-W-2Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.
T-W-3Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych
T-W-7Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych
T-W-8Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb łososiowatych oraz siejowatych
Metody nauczaniaM-2wykłądy problemowe
M-3Praca w grupach
M-4Metoda projektów
M-5Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce.
3,0Student potrafi scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce.
3,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior.
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada informacje o metodach ochrony ryb, zna charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych oraz drapieżnych. Potrafi oszacować możliwości zarybień gatunkami ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U07Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny, profilaktyki i toksykologii w celu zapewnienia zdrowia i prawidłowego dobrostanu zwierząt wodnych.
RYB_1A_U10Potrafi rozpoznać zasoby surowców pochodzenia wodnego, określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
RYB_1A_U11Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-W-4Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania
T-W-9Ochrona ryb. Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie
T-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.
5,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C5_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.
T-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.
T-L-10Ochrona ryb. Ochrona szlaków migracji. Podstawowe elementy prawne w rybactwie
Metody nauczaniaM-2wykłądy problemowe
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.