Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość gospodarki rybackiej w przybrzeżnej strefie morza, techniki połowów ryb i organizmów morskich, ekonomiki i marketingu w rybactwie, gospodarki rybackiej, biologii morza i systematyki ryb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym5
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności5
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.5
T-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane5
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb7
T-L-6wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich3
30
wykłady
T-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie4
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju8
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury8
T-W-4Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa5
T-W-5Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczęscczanie na zajecia30
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3opracowanie konspektów prac20
A-L-4opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji20
90
wykłady
A-W-1uczęszczanie na zajęcia30
A-W-2przygotowanie do zajęć15
A-W-3opracowywanie tematów wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
RYB_1A_W14, RYB_1A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U17C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04C-1T-L-6, T-L-4, T-L-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić stan rybołówstwa przybrzeżnego
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo.
4,0Student potrafi odczytać i omówić wielkości i wskaźniki połowów rybackich.
4,5Student potrafi omówić zagrożenia dla rybołówstwa wynikające z rozwoju społeczno-ekonomicznego świata
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić na czym polega wprowadzenie metod optymalizacji połowów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. Ponadto potrafi omówić, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne,
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.

Literatura podstawowa

  1. Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównowazonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2009
  2. Edeson W., Freestone D., Gudmundsdottir E., Legislating for suistainable fisheries, The World Bank, Washington, 2001
  3. Deewe C, Eco-labeling an suistainable fisheries, IUCN, Washington, 1999
  4. Flawelling P, An introduction to monitoring, control and surveillance. Systems in capture fishes., FAO, Rome, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chaston I., Marketing in fisheries and aquaculture, Fishing News Book, Oxford England, 1997
  2. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XX wieku, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym5
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności5
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.5
T-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane5
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb7
T-L-6wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie4
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju8
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury8
T-W-4Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa5
T-W-5Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczęscczanie na zajecia30
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3opracowanie konspektów prac20
A-L-4opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczęszczanie na zajęcia30
A-W-2przygotowanie do zajęć15
A-W-3opracowywanie tematów wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić stan rybołówstwa przybrzeżnego
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo.
4,0Student potrafi odczytać i omówić wielkości i wskaźniki połowów rybackich.
4,5Student potrafi omówić zagrożenia dla rybołówstwa wynikające z rozwoju społeczno-ekonomicznego świata
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić na czym polega wprowadzenie metod optymalizacji połowów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-9_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-L-6wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich
T-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. Ponadto potrafi omówić, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne,
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.