Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Rybackie zasoby wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rybackie zasoby wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Ekologia i ochrona środowiska"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem rybackich zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą rybackich zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania rybackimi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości rybackich zasobów wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie.2
T-L-2Identyfikacja stad.2
T-L-3Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku.2
T-L-4Standaryzacja nakładu połowowego.2
T-L-5Dobowe wahania wydajności połowowej.2
T-L-6Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-L-7Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego.2
T-L-8Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej.2
T-L-9Selektywność narzędzi połowu.2
T-L-10Kolokwium sprawdzające.2
T-L-11Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego.2
T-L-12Analiza wirtualnej populacji.2
T-L-13Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków.2
T-L-14Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-L-15Kolokwium sprawdzające.2
30
wykłady
T-W-1Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej.2
T-W-2Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie.4
T-W-3Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.4
T-W-4Charakterystyka rybackich zasobów wód słodkich.2
T-W-5Charakterystyka rybackich zasobów wód przejściowych.2
T-W-6Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.2
T-W-7Metodyka badań zasobów rybackich.2
T-W-8Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód.2
T-W-9Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.2
T-W-10Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy.2
T-W-11Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.2
T-W-12Zasoby rybackie Bałtyku.2
T-W-13Historia badań rybackich zasobów wód.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do kolokwiów20
A-L-3wykonywanie raportów z wykonywanych na ćwiczeniach zadań15
A-L-4samodzielne wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
M-7ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C10_W01
Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W12C-1T-W-3, T-W-12, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-6S-2
RYB_1A_C10_W02
Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące rybackie zasoby wód.
RYB_1A_W07C-2, C-4T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-6S-2
RYB_1A_C10_W03
Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość rybackich zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian rybackich zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
RYB_1A_W19C-1, C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-12, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-2M-1, M-2, M-6S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C10_U01
Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów na podstawie dostępnych informacji.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U04, RYB_1A_U10C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-3, M-4, M-5, M-7S-1, S-3
RYB_1A_C10_U02
Student umie scharakteryzować rybackie zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
RYB_1A_U06, RYB_1A_U15C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-3, M-4, M-5, M-7S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C10_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K04C-3T-W-12, T-W-8, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-14M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C10_W01
Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
RYB_1A_C10_W02
Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące rybackie zasoby wód.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
RYB_1A_C10_W03
Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość rybackich zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian rybackich zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C10_U01
Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów na podstawie dostępnych informacji.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
RYB_1A_C10_U02
Student umie scharakteryzować rybackie zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C10_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
  2. Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
  3. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
  4. Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970

Literatura dodatkowa

  1. Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
  2. Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
  3. Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
  4. Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie.2
T-L-2Identyfikacja stad.2
T-L-3Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku.2
T-L-4Standaryzacja nakładu połowowego.2
T-L-5Dobowe wahania wydajności połowowej.2
T-L-6Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-L-7Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego.2
T-L-8Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej.2
T-L-9Selektywność narzędzi połowu.2
T-L-10Kolokwium sprawdzające.2
T-L-11Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego.2
T-L-12Analiza wirtualnej populacji.2
T-L-13Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków.2
T-L-14Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-L-15Kolokwium sprawdzające.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej.2
T-W-2Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie.4
T-W-3Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.4
T-W-4Charakterystyka rybackich zasobów wód słodkich.2
T-W-5Charakterystyka rybackich zasobów wód przejściowych.2
T-W-6Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.2
T-W-7Metodyka badań zasobów rybackich.2
T-W-8Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód.2
T-W-9Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.2
T-W-10Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy.2
T-W-11Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.2
T-W-12Zasoby rybackie Bałtyku.2
T-W-13Historia badań rybackich zasobów wód.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do kolokwiów20
A-L-3wykonywanie raportów z wykonywanych na ćwiczeniach zadań15
A-L-4samodzielne wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C10_W01Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem rybackich zasobów wód.
Treści programoweT-W-3Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.
T-W-12Zasoby rybackie Bałtyku.
T-W-1Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej.
T-W-4Charakterystyka rybackich zasobów wód słodkich.
T-W-6Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.
T-W-5Charakterystyka rybackich zasobów wód przejściowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C10_W02Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące rybackie zasoby wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z biomasą rybackich zasobów wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości rybackich zasobów wód.
Treści programoweT-W-7Metodyka badań zasobów rybackich.
T-W-8Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-6pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C10_W03Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość rybackich zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian rybackich zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem rybackich zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą rybackich zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania rybackimi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości rybackich zasobów wód.
Treści programoweT-W-3Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.
T-W-12Zasoby rybackie Bałtyku.
T-W-1Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej.
T-W-4Charakterystyka rybackich zasobów wód słodkich.
T-W-7Metodyka badań zasobów rybackich.
T-W-8Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód.
T-W-13Historia badań rybackich zasobów wód.
T-W-9Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.
T-W-10Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy.
T-W-11Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.
T-W-6Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.
T-W-5Charakterystyka rybackich zasobów wód przejściowych.
T-W-2Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-6pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C10_U01Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów na podstawie dostępnych informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U10Potrafi rozpoznać zasoby surowców pochodzenia wodnego, określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem rybackich zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania rybackimi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości rybackich zasobów wód.
Treści programoweT-L-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie.
T-L-2Identyfikacja stad.
T-L-3Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku.
T-L-4Standaryzacja nakładu połowowego.
T-L-5Dobowe wahania wydajności połowowej.
T-L-6Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów.
T-L-7Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego.
T-L-8Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej.
T-L-9Selektywność narzędzi połowu.
T-L-11Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego.
T-L-12Analiza wirtualnej populacji.
T-L-13Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków.
T-L-14Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C10_U02Student umie scharakteryzować rybackie zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_1A_U15Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów akwenu. Potrafi opracować plan zagospodarowania wód powierzchniowych i przygotować odpowiednią dokumentację obwodu rybackiego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem rybackich zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą rybackich zasobów wód.
Treści programoweT-W-3Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.
T-W-1Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej.
T-W-4Charakterystyka rybackich zasobów wód słodkich.
T-W-6Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.
T-W-5Charakterystyka rybackich zasobów wód przejściowych.
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C10_K01Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania rybackimi zasobami wód.
Treści programoweT-W-12Zasoby rybackie Bałtyku.
T-W-8Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód.
T-L-8Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej.
T-L-9Selektywność narzędzi połowu.
T-L-11Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego.
T-L-14Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.