Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Selektywność narzędzi połowu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Selektywność narzędzi połowu
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać budowę narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych20
T-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza10
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu10
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi2
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-3konsultacje i pokazy worków selektywnych20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach15
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2film
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-8_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
RYB_1A_W14, RYB_1A_W19C-1T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-8_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
RYB_1A_U01C-1T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-8_K01
student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
RYB_1A_K04C-1T-W-3, T-W-8, T-W-7M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-8_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-8_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-8_K01
student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
2,0nie ma umiejętności kształtowania selektywności i śmiertelności
3,0nabył umiejętność pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność
3,5ma umiejętność podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność
4,0ma umiejętności kształtujące selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowe składniki śmiertelności połowowej
4,5ma umiejętności kształtujące narzędzia połowu i składniki śmiertelności połowowej
5,0ma umiejętności świadomych działań zwiększających selektywność narzędzi połowu i ograniczjących składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum

Literatura podstawowa

  1. Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych20
T-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu10
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi2
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-3konsultacje i pokazy worków selektywnych20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach15
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-8_W01Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2film
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-8_U01student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2film
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-8_K01student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności kształtowania selektywności i śmiertelności
3,0nabył umiejętność pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność
3,5ma umiejętność podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność
4,0ma umiejętności kształtujące selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowe składniki śmiertelności połowowej
4,5ma umiejętności kształtujące narzędzia połowu i składniki śmiertelności połowowej
5,0ma umiejętności świadomych działań zwiększających selektywność narzędzi połowu i ograniczjących składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum