Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Podstawy hydroakustyki i radiolokacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy hydroakustyki i radiolokacji | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach | 12 |
T-L-2 | Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających | 18 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady działania echolokacji | 1 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia z hydroakustyki | 1 |
T-W-3 | Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych | 2 |
T-W-4 | Przetworniki ultradźwiękowe | 2 |
T-W-5 | Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki | 1 |
T-W-6 | Echosondy pionowe | 1 |
T-W-7 | Echosondy sieciowe | 2 |
T-W-8 | Sonary | 1 |
T-W-9 | Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych | 3 |
T-W-10 | Ocena żywych zasobów mórz i oceanów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | studiowanie wskazanej literatury | 20 |
A-L-3 | konsultacje | 15 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 15 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ustne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać | RYB_1A_W01, RYB_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne | RYB_1A_U01, RYB_1A_U02 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-5_K01 Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | RYB_1A_K02, RYB_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać | 2,0 | nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych |
3,0 | zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne | |
3,5 | zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych | |
4,0 | zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym | |
4,5 | zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych | |
5,0 | zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne | 2,0 | nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru |
3,0 | umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń | |
3,5 | ma umiejętność obsługi najprostszych echosond | |
4,0 | umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary | |
4,5 | umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania | |
5,0 | umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-5_K01 Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace |
3,0 | ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną | |
3,5 | ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu | |
4,0 | ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej | |
4,5 | ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań | |
5,0 | ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu |
Literatura podstawowa
- A. Elminowicz, Ichtiolokacja, AR, Poznań, 1976
- A, Elminowicz, A. Markiewicz, Podstawy Ichtiolokacji, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979