Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji. | 3 |
T-L-2 | Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności. | 3 |
T-L-3 | Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji. | 3 |
T-L-4 | Kryteria rozróżniania gatunków. | 2 |
T-L-5 | Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara. | 3 |
T-L-6 | Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów). | 3 |
T-L-7 | Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda. | 2 |
T-L-8 | Metody oceny produkcji pierwotnej. | 2 |
T-L-9 | Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego. | 3 |
T-L-10 | Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. | 3 |
T-L-11 | Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Elementy biosystemów: abiotyczne i biotyczne. | 2 |
T-W-3 | Populacje, biocenozy i ekosystemy. | 3 |
T-W-4 | Prawa i zasady ekologiczne. | 2 |
T-W-5 | Poziomy organizacji życia na Ziemi. | 2 |
T-W-6 | Ewolucja biosystemów – typy sukcesji. | 2 |
T-W-7 | Tolerancja ekologiczna | 2 |
T-W-8 | Biomy wodne | 2 |
T-W-9 | Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska. | 2 |
T-W-10 | Relacje między biosferą a antroposferą | 2 |
T-W-11 | Ekologia stosowana. | 2 |
T-W-12 | Formy ochrony przyrody | 2 |
T-W-13 | Zasady monitoringu środowiskowego. | 2 |
T-W-14 | Ekologia populacji | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Wykonanie konspektu | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-L-5 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-L-6 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-L-7 | Zaliczenie końcowe przedmiotu | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Gry dydaktyczne (symulacyjne). |
M-3 | Ćwiczenia praktyczne w terenie |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B12_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) | RYB_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-W-2, T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-1, M-2, M-4 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
RYB_1A_B12_W02 Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery. | RYB_1A_W09, RYB_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2, M-4 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B12_U01 Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego. | RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U06, RYB_1A_U16 | — | — | C-2 | T-L-11, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-10, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
RYB_1A_B12_U02 Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych. | RYB_1A_U01, RYB_1A_U16, RYB_1A_U17 | — | — | C-2 | T-L-11, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-10, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B12_K01 Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | RYB_1A_K01, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05 | — | — | C-2 | T-L-9, T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-W-10 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B12_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych |
3,0 | Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji | |
RYB_1A_B12_W02 Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery. | 2,0 | Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych |
3,0 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku | |
3,5 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji | |
4,0 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu | |
4,5 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery | |
5,0 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B12_U01 Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego. | |
RYB_1A_B12_U02 Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych. | 2,0 | Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych |
3,0 | Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych | |
3,5 | Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych | |
4,0 | Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych | |
4,5 | Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować | |
5,0 | Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B12_K01 Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | 2,0 | Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. |
3,0 | Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. |
Literatura podstawowa
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005
- Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000
- Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999
- Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, 1996
- Zimny H., Ekologia ogólna, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2002
- Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy., Kurnatowska A. (red.), PWN, Warszawa - Łódź, 1997
- Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
- Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, 2005, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf
- Brown L.R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, Waerszawa, 2003
- Brown L.R., Flavin CH., Postel S., Na ratunek Ziemi, WSiP, Warszawa, 1994, 1
- Gore Al, Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, Ethos, Warszawa, 1996