Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 45 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej
W-2Podstawowe wiadomosci z chemii analitycznej
W-3Podstawowe wiadomosci z chemii instrumentalnej
W-4Umiejetności obsługi i korzystania z PC
W-5Umiejetność korzystania z baz danych z użyciem PC

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Termika wód naturalnych i jej wpływ na warunki hydrochemiczne
C-6Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne3
T-L-2Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych6
T-L-3System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych3
T-L-4Zawartość biogenów - związki azotu6
T-L-5Związki biogenne - fosfor3
T-L-6Zawartość wapnia i magnezu3
T-L-7Zawartość metali - żelazo, mangan3
T-L-8Zasolenie - zawartość chlorków3
T-L-9Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych6
T-L-10Zawartość chlorofilu3
T-L-11Zawartość metali cięzkich3
T-L-12Mikroelementy w wodach naturalnych3
45
wykłady
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik2
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych3
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych3
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych2
T-W-7Makrojony wód naturalnych2
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych2
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych2
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych2
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych2
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych1
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych2
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W04, RYB_1A_W07, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12, RYB_1A_W17, RYB_1A_W20C-7, C-8, C-9, C-10, C-1, C-13, C-11, C-12, C-3, C-4, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-14, T-W-13M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_U01
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U05, RYB_1A_U16, RYB_1A_U17C-7, C-8, C-9, C-10, C-1, C-13, C-11, C-12, C-3, C-4, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-14, T-W-13M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_K01
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06C-7, C-8, C-9, C-10, C-1, C-13, C-11, C-12, C-3, C-4, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-14, T-W-13M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
RYB_1A_B9_K02
Student potrafi okreslić warunki hydrochemiczne akwenów, potrafi ocnic ich stan w powiazaniu z obowiązujacym parwodawstwem. Potrafi zinterpretować warunki hydrochemiczne pod kątem kształtowania się warunków siedliskowych hydrobiontów.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06C-7, C-8, C-9, C-10, C-1, C-5, C-11, C-12, C-3, C-4, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-13M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_U01
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_K01
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
RYB_1A_B9_K02
Student potrafi okreslić warunki hydrochemiczne akwenów, potrafi ocnic ich stan w powiazaniu z obowiązujacym parwodawstwem. Potrafi zinterpretować warunki hydrochemiczne pod kątem kształtowania się warunków siedliskowych hydrobiontów.
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne3
T-L-2Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych6
T-L-3System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych3
T-L-4Zawartość biogenów - związki azotu6
T-L-5Związki biogenne - fosfor3
T-L-6Zawartość wapnia i magnezu3
T-L-7Zawartość metali - żelazo, mangan3
T-L-8Zasolenie - zawartość chlorków3
T-L-9Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych6
T-L-10Zawartość chlorofilu3
T-L-11Zawartość metali cięzkich3
T-L-12Mikroelementy w wodach naturalnych3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik2
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych3
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych3
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych2
T-W-7Makrojony wód naturalnych2
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych2
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych2
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych2
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych2
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych1
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych2
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B9_W01Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
RYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
RYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
Treści programoweT-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-7Makrojony wód naturalnych
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B9_U01Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych w zakresie środowiska wodnego, dokumentacji technologicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
Treści programoweT-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-7Makrojony wód naturalnych
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B9_K01Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
Treści programoweT-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-7Makrojony wód naturalnych
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B9_K02Student potrafi okreslić warunki hydrochemiczne akwenów, potrafi ocnic ich stan w powiazaniu z obowiązujacym parwodawstwem. Potrafi zinterpretować warunki hydrochemiczne pod kątem kształtowania się warunków siedliskowych hydrobiontów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-5Termika wód naturalnych i jej wpływ na warunki hydrochemiczne
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
Treści programoweT-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-7Makrojony wód naturalnych
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0