Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Wylęgarnictwo oraz produkcja materiału zarybieniowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wylęgarnictwo oraz produkcja materiału zarybieniowego
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii ryb, hydrochemii, hydrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne4
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.3
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw3
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport4
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.2
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych3
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku4
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb3
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.2
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.3
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu4
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.4
45
wykłady
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych3
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.3
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw2
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport2
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu2
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych2
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza2
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka2
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych2
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych2
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach8
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych17
A-L-5Przygotowanie prezentacji10
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-5Zaliczenie wykładów10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-2_W01
Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W08, RYB_1A_W11, RYB_1A_W13C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1
RYB_1A_D2-2_W02
Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
RYB_1A_W05C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-2_U01
Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
RYB_1A_U06C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1
RYB_1A_D2-2_U02
Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
RYB_1A_U14C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K05C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1
RYB_1A_D2-2_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
RYB_1A_K03C-1T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-2_W01
Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
2,0Student nie ma elementarnej wiedzy ma temat wylegarnictwa i metod produkcji materiału zarybieniowego
3,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb.
3,5Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb.
4,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz większość przepisów prawnych dotyczących produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
4,5Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
5,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
RYB_1A_D2-2_W02
Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy i rozwoju postembrionalnego ryb i raków.
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postzarodkowego niektórych gatunków ryb i raków cennych gospodarczo.
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postembrionalnego ryb i raków cennych gospodarczo i potrafi opisać niekóre z nich.
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postembrionalnego niektórych gatunków ryb cennych gospodarczo.
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postzarodkowego większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe.
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i rozwojem postembrionalnych większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-2_U01
Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
2,0Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków
3,0Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków
3,5Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków
4,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
RYB_1A_D2-2_U02
Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
2,0Student po ukończeniu kursu nie potrafi odpowiednio pielęgnować zarówno ikry jak i larwy i wylęgu ryb i raków.
3,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków.
3,5Student po ukończeniu kursu będzie potrafił zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków.
4,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry niektórych wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
4,5Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry większości wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
5,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
RYB_1A_D2-2_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Bieniarz , Piotr Epler, Rozród ryb, Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
  2. Coroczne materiały konferencyjne "Wylegarnia", Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn
  3. W. Kilarski, Anatomia Ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2012
  4. Szczerbowski J. (red.), Encyklopedia rybacko-wędkarska, Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn, 1998
  5. (Red.) A. Wołos, M. Bnińska, Gospodarka koregonidami Uwarunkowania i efektywność, Wydawca IRS, Olsztyn, 1998
  6. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000
  7. J. A. Szczerbowski, Rybactwo jeziorowe i rzeczne, Hortpress, 2001
  8. Szczerbowski J. (red.), Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
  9. Komunikaty rybackie (kwartalnik), IRŚ, Olsztyn

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne4
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.3
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw3
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport4
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.2
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych3
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku4
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb3
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.2
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.3
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu4
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.4
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych3
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.3
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw2
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport2
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu2
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych2
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza2
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka2
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych2
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych2
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach8
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych17
A-L-5Przygotowanie prezentacji10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-5Zaliczenie wykładów10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-2_W01Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
RYB_1A_W11Ma ogólną wiedzę na temat składników pokarmowych oraz zna podstawy fizjologii żywienia organizmów wodnych.
RYB_1A_W13Ma wiedzę z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma elementarnej wiedzy ma temat wylegarnictwa i metod produkcji materiału zarybieniowego
3,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb.
3,5Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb.
4,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz większość przepisów prawnych dotyczących produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
4,5Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
5,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-2_W02Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy i rozwoju postembrionalnego ryb i raków.
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postzarodkowego niektórych gatunków ryb i raków cennych gospodarczo.
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postembrionalnego ryb i raków cennych gospodarczo i potrafi opisać niekóre z nich.
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postembrionalnego niektórych gatunków ryb cennych gospodarczo.
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postzarodkowego większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe.
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i rozwojem postembrionalnych większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-2_U01Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków
3,0Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków
3,5Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków
4,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-2_U02Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U14Potrafi przeprowadzić rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych wybranych gatunków ryb. Umie w sposób praktyczny zrealizować podchów ryb.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student po ukończeniu kursu nie potrafi odpowiednio pielęgnować zarówno ikry jak i larwy i wylęgu ryb i raków.
3,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków.
3,5Student po ukończeniu kursu będzie potrafił zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków.
4,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry niektórych wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
4,5Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry większości wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
5,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D2-2_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym.
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym