Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Podstawy hydrologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy hydrologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników
W-2Podstawowa wiedza z geografii, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologii
W-3Umiejętność posługiwania się PC
W-4Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szczególnie w ochronie wód i w rybactwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Metody badawcze hydrologii2
T-W-2Hydrosfera, obieg wody, zasoby wodne.4
T-W-3Bilans wodny.4
T-W-4Wody podziemne6
T-W-5Źródła.4
T-W-6Elementy potamologii4
T-W-7Elementy limnologii4
T-W-8Elementy glacjologii. Kartowanie hydrograficzne. Gospodarka wodna .2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-4Seminarium
M-5Objaśnienia i wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie
S-2Ocena formująca: Test
S-3Ocena formująca: Sprawdzian

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C12_W01
Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
RYB_1A_W02, RYB_1A_W07, RYB_1A_W09, RYB_1A_W19, RYB_1A_W20C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C12_U01
Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U04, RYB_1A_U05, RYB_1A_U15, RYB_1A_U16C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C12_K01
Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05, RYB_1A_K06C-1T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C12_W01
Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C12_U01
Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C12_K01
Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Obieg materii w systemach rzeczno – jeziornych, UW, Warszawa, 2002
  2. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2007
  3. Bajkiewicz-Grabowska E., Magnuszewski A, Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2002
  4. Chełmicki W., Woda, zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001
  5. Gomółka E., Szanyok A., Chemia wody i powietrza, PW, Wrocław, 1997
  6. Radlicz-Rühlowa H., Szuster A., Hydrologia i hydraulika z elementami hydrogeologii, WSiP, Warszawa, 1987
  7. Soczyńska U. (red), Podstawy hydrologii dynamicznej, UW, Warszawa, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badawcze hydrologii2
T-W-2Hydrosfera, obieg wody, zasoby wodne.4
T-W-3Bilans wodny.4
T-W-4Wody podziemne6
T-W-5Źródła.4
T-W-6Elementy potamologii4
T-W-7Elementy limnologii4
T-W-8Elementy glacjologii. Kartowanie hydrograficzne. Gospodarka wodna .2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C12_W01Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
RYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szczególnie w ochronie wód i w rybactwie
Treści programoweT-W-7Elementy limnologii
T-W-1Metody badawcze hydrologii
T-W-2Hydrosfera, obieg wody, zasoby wodne.
T-W-3Bilans wodny.
T-W-4Wody podziemne
T-W-6Elementy potamologii
T-W-8Elementy glacjologii. Kartowanie hydrograficzne. Gospodarka wodna .
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian
S-1Ocena formująca: Zaliczenie
S-2Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C12_U01Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych w zakresie środowiska wodnego, dokumentacji technologicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie.
RYB_1A_U15Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów akwenu. Potrafi opracować plan zagospodarowania wód powierzchniowych i przygotować odpowiednią dokumentację obwodu rybackiego.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szczególnie w ochronie wód i w rybactwie
Treści programoweT-W-7Elementy limnologii
T-W-1Metody badawcze hydrologii
T-W-2Hydrosfera, obieg wody, zasoby wodne.
T-W-3Bilans wodny.
T-W-4Wody podziemne
T-W-6Elementy potamologii
T-W-8Elementy glacjologii. Kartowanie hydrograficzne. Gospodarka wodna .
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-4Seminarium
M-5Objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian
S-1Ocena formująca: Zaliczenie
S-2Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_C12_K01Wykorzystywania metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szcególnie w ochronie wód i w rybactwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod badawczych hydrologii do rozpoznawania, prognozowania i wyjaśniania zjawisk związanych z krążeniem i retencją wód, szczególnie w ochronie wód i w rybactwie
Treści programoweT-W-7Elementy limnologii
T-W-5Źródła.
T-W-1Metody badawcze hydrologii
T-W-2Hydrosfera, obieg wody, zasoby wodne.
T-W-3Bilans wodny.
T-W-4Wody podziemne
T-W-6Elementy potamologii
T-W-8Elementy glacjologii. Kartowanie hydrograficzne. Gospodarka wodna .
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-4Seminarium
M-5Objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian
S-1Ocena formująca: Zaliczenie
S-2Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz