Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych

Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Agrometeorologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję rolniczą; zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi występującymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czynniki klimatotwórcze. Typy pogody i warunki agroklimatyczne w Polsce. Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji. Mikroklimat pola uprawnego. Zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w zajęciach8
A-W-2konsultacje7
A-W-3samokształcenie15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-3_W01
Ma wiedzę z zakresu wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W03, ROSUR_10-_W01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-3_U01
Potrafi rozpoznawać zmiany czynników klimatycznych wpływającena produkcje rolniczą
ROSUR_10-_U01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-3_K01
Ma świadomość zależności rolnictwa od przebiegu warunków pogodowych i wpływu rolnictwa na środowiska
ROSUR_10-_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-3_W01
Ma wiedzę z zakresu wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu wpływu warunków klimatycznych na produkcjię rolniczą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-3_U01
Potrafi rozpoznawać zmiany czynników klimatycznych wpływającena produkcje rolniczą
2,0
3,0Potrafi rozpoznawać czynniki klimatyczne wywierające wpływ na produkcje rolniczą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-3_K01
Ma świadomość zależności rolnictwa od przebiegu warunków pogodowych i wpływu rolnictwa na środowiska
2,0
3,0Ma świadomość wpływu rolnictwa na kształtowanie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, wydanie 2, Warszawa, 1998
  2. Kędziora A., Podstawy agrometeorologii, PWRiL, Poznań, Poznań, 1999
  3. Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, wydanie 3, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, Szczecin, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki klimatotwórcze. Typy pogody i warunki agroklimatyczne w Polsce. Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji. Mikroklimat pola uprawnego. Zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa.8
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach8
A-W-2konsultacje7
A-W-3samokształcenie15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-3_W01Ma wiedzę z zakresu wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_W03Ma wiedzę z zakresu glebowych, wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję rolniczą; zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi występującymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych.
Treści programoweT-W-1Czynniki klimatotwórcze. Typy pogody i warunki agroklimatyczne w Polsce. Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji. Mikroklimat pola uprawnego. Zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu wpływu warunków klimatycznych na produkcjię rolniczą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-3_U01Potrafi rozpoznawać zmiany czynników klimatycznych wpływającena produkcje rolniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_U01Potrafi rozpoznać podstawowe cechy elementów środowiska wywierające wpływ na produkcję rolniczą
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję rolniczą; zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi występującymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych.
Treści programoweT-W-1Czynniki klimatotwórcze. Typy pogody i warunki agroklimatyczne w Polsce. Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji. Mikroklimat pola uprawnego. Zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznawać czynniki klimatyczne wywierające wpływ na produkcje rolniczą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-3_K01Ma świadomość zależności rolnictwa od przebiegu warunków pogodowych i wpływu rolnictwa na środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_K02Ma świadomość istnienia powiązań i zależności produkcji rolniczej z elementami środowiska
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję rolniczą; zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi występującymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych.
Treści programoweT-W-1Czynniki klimatotwórcze. Typy pogody i warunki agroklimatyczne w Polsce. Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji. Mikroklimat pola uprawnego. Zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość wpływu rolnictwa na kształtowanie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0