Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria i zasady projektowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria i zasady projektowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z zakresu wiedzy o sztuce i architekturze zdobyte w trakcie realizacji programu na pierwszym i drugim roku studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studenta umiejętności tworzenia i porządkowania istniejących układów przestrzennych w wybranym obszarze tak w skali urbanistycznej, jak i architektonicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Temat ćwiczenia: studenci otrzymują do wyboru tematy związane z fragmentem większego zagadnienia projektowego, np.: - zespół fontann w parku miejskim - zagospodarowanie terenu wokłół pomnika - punkt widokowy - letni ogródek kawiarniany - zagospodarowanie terenu wokół stawu w parku miejskim15
15
wykłady
T-W-1Analiza współczesnych teorii w zakresie kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, podstawowe zasady ergonomii w projektowaniu w powiązaniu z teoriami proporcji, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania , zasady i metody projektowania, sposób prezentacji rozwiązań projektowych, projektowanie eksperymentalne w przestrzeni wirtualnej. Idea i ideologia w procesie projektowania.15
T-W-2Przykładowe rozwiązania układów przestrzennych - przestrzeń publiczna miasta8
T-W-3Przykładowe rozwiązania układów przestrzennych - przestrzeń publiczna wsi7
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie do kolokwium zaliczajacego.15
A-P-2Przygotowanie pracy semestralnej (praca własna studenta)15
A-P-3Uczestnictwo w zajęciach15
45
wykłady
A-W-1obecność na zajęciach (udział w wykładach)30
A-W-2Przegląd wskazanej literatury (praca własna studenta)15
A-W-3Przygotowanie prac semestralnych(praca indywidualna studenta)30
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/wykład informacyjny/ Metody problemowe/wykład problemowy/ Metody aktywizujące/przygotowanie referatu i dyskusja/ Metody praktyczne/ ćwiczenia przedmiotowe i projektowe/ Analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F ocena aktywności - klauzule przejściowe
S-2Ocena formująca: F kolokwium zaliczające
S-3Ocena formująca: P ocena wykonanego projektu/prezentacje/itp.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C21_W10
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę na temat kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu oraz rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
AK_1A_W10C-1T-P-1, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C21_U09
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dokonywać analizy kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
AK_1A_U09C-1T-P-1, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C21_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa zdolności do zauważania związków i zależności występujacych w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji.
AK_1A_K01C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2, S-3
AK_1A_C21_K04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej.
AK_1A_K02C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C21_W10
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę na temat kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu oraz rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o temacie, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o temacie, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C21_U09
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dokonywać analizy kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
2,0Nie zna zagadnienia.
3,0Zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C21_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa zdolności do zauważania związków i zależności występujacych w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji.
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu,orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje o temacie.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
AK_1A_C21_K04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej.
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski.

Literatura podstawowa

  1. K.Dąbrowska-Budziło, Forma i treść krajobrazowej kompozycji, Pol.Krakowskiej, Kraków, 2012
  2. W.Kosiński, Teoria i zasady projektowania dla architektów krajobrazu, Pol. Krakowskiej, Kraków, 2012
  3. M.Lewicka, Psychologia miejsca, 2012
  4. K.Ciechanowski, Podstawy kompozycji architektonicznej, Pol.Wrocławska, Wrocław, 1972
  5. M.Czyński, Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Pol.Szczecin, 2006
  6. Z.Mieszkowski, Elementy projektowania architektonicznego, Arkady W-wa, Warszawa, 1975
  7. A.Szymski,R.Dawidowski, Architektura Krajobrazu, AR-Szczecin, Szczecin, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Temat ćwiczenia: studenci otrzymują do wyboru tematy związane z fragmentem większego zagadnienia projektowego, np.: - zespół fontann w parku miejskim - zagospodarowanie terenu wokłół pomnika - punkt widokowy - letni ogródek kawiarniany - zagospodarowanie terenu wokół stawu w parku miejskim15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza współczesnych teorii w zakresie kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, podstawowe zasady ergonomii w projektowaniu w powiązaniu z teoriami proporcji, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania , zasady i metody projektowania, sposób prezentacji rozwiązań projektowych, projektowanie eksperymentalne w przestrzeni wirtualnej. Idea i ideologia w procesie projektowania.15
T-W-2Przykładowe rozwiązania układów przestrzennych - przestrzeń publiczna miasta8
T-W-3Przykładowe rozwiązania układów przestrzennych - przestrzeń publiczna wsi7
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie do kolokwium zaliczajacego.15
A-P-2Przygotowanie pracy semestralnej (praca własna studenta)15
A-P-3Uczestnictwo w zajęciach15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na zajęciach (udział w wykładach)30
A-W-2Przegląd wskazanej literatury (praca własna studenta)15
A-W-3Przygotowanie prac semestralnych(praca indywidualna studenta)30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C21_W10W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę na temat kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu oraz rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta umiejętności tworzenia i porządkowania istniejących układów przestrzennych w wybranym obszarze tak w skali urbanistycznej, jak i architektonicznej.
Treści programoweT-P-1Temat ćwiczenia: studenci otrzymują do wyboru tematy związane z fragmentem większego zagadnienia projektowego, np.: - zespół fontann w parku miejskim - zagospodarowanie terenu wokłół pomnika - punkt widokowy - letni ogródek kawiarniany - zagospodarowanie terenu wokół stawu w parku miejskim
T-W-1Analiza współczesnych teorii w zakresie kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, podstawowe zasady ergonomii w projektowaniu w powiązaniu z teoriami proporcji, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania , zasady i metody projektowania, sposób prezentacji rozwiązań projektowych, projektowanie eksperymentalne w przestrzeni wirtualnej. Idea i ideologia w procesie projektowania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład informacyjny/ Metody problemowe/wykład problemowy/ Metody aktywizujące/przygotowanie referatu i dyskusja/ Metody praktyczne/ ćwiczenia przedmiotowe i projektowe/ Analiza przypadku
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: P ocena wykonanego projektu/prezentacje/itp.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o temacie, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o temacie, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C21_U09W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dokonywać analizy kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta umiejętności tworzenia i porządkowania istniejących układów przestrzennych w wybranym obszarze tak w skali urbanistycznej, jak i architektonicznej.
Treści programoweT-P-1Temat ćwiczenia: studenci otrzymują do wyboru tematy związane z fragmentem większego zagadnienia projektowego, np.: - zespół fontann w parku miejskim - zagospodarowanie terenu wokłół pomnika - punkt widokowy - letni ogródek kawiarniany - zagospodarowanie terenu wokół stawu w parku miejskim
T-W-1Analiza współczesnych teorii w zakresie kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, podstawowe zasady ergonomii w projektowaniu w powiązaniu z teoriami proporcji, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania , zasady i metody projektowania, sposób prezentacji rozwiązań projektowych, projektowanie eksperymentalne w przestrzeni wirtualnej. Idea i ideologia w procesie projektowania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład informacyjny/ Metody problemowe/wykład problemowy/ Metody aktywizujące/przygotowanie referatu i dyskusja/ Metody praktyczne/ ćwiczenia przedmiotowe i projektowe/ Analiza przypadku
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: P ocena wykonanego projektu/prezentacje/itp.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia.
3,0Zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C21_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa zdolności do zauważania związków i zależności występujacych w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta umiejętności tworzenia i porządkowania istniejących układów przestrzennych w wybranym obszarze tak w skali urbanistycznej, jak i architektonicznej.
Treści programoweT-P-1Temat ćwiczenia: studenci otrzymują do wyboru tematy związane z fragmentem większego zagadnienia projektowego, np.: - zespół fontann w parku miejskim - zagospodarowanie terenu wokłół pomnika - punkt widokowy - letni ogródek kawiarniany - zagospodarowanie terenu wokół stawu w parku miejskim
T-W-1Analiza współczesnych teorii w zakresie kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, podstawowe zasady ergonomii w projektowaniu w powiązaniu z teoriami proporcji, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania , zasady i metody projektowania, sposób prezentacji rozwiązań projektowych, projektowanie eksperymentalne w przestrzeni wirtualnej. Idea i ideologia w procesie projektowania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład informacyjny/ Metody problemowe/wykład problemowy/ Metody aktywizujące/przygotowanie referatu i dyskusja/ Metody praktyczne/ ćwiczenia przedmiotowe i projektowe/ Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F ocena aktywności - klauzule przejściowe
S-2Ocena formująca: F kolokwium zaliczające
S-3Ocena formująca: P ocena wykonanego projektu/prezentacje/itp.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu,orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje o temacie.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C21_K04W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta umiejętności tworzenia i porządkowania istniejących układów przestrzennych w wybranym obszarze tak w skali urbanistycznej, jak i architektonicznej.
Treści programoweT-P-1Temat ćwiczenia: studenci otrzymują do wyboru tematy związane z fragmentem większego zagadnienia projektowego, np.: - zespół fontann w parku miejskim - zagospodarowanie terenu wokłół pomnika - punkt widokowy - letni ogródek kawiarniany - zagospodarowanie terenu wokół stawu w parku miejskim
T-W-1Analiza współczesnych teorii w zakresie kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, podstawowe zasady ergonomii w projektowaniu w powiązaniu z teoriami proporcji, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania , zasady i metody projektowania, sposób prezentacji rozwiązań projektowych, projektowanie eksperymentalne w przestrzeni wirtualnej. Idea i ideologia w procesie projektowania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład informacyjny/ Metody problemowe/wykład problemowy/ Metody aktywizujące/przygotowanie referatu i dyskusja/ Metody praktyczne/ ćwiczenia przedmiotowe i projektowe/ Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F ocena aktywności - klauzule przejściowe
S-2Ocena formująca: F kolokwium zaliczające
S-3Ocena formująca: P ocena wykonanego projektu/prezentacje/itp.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski.