Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Zmiany i doskonalenie organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zmiany i doskonalenie organizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 3,00,33zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,34egzamin
projektyP6 30 3,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o organizacji
W-2Wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
W-3wiedza z zakresu zarządzania strategicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozdzajem i istotą zmian w przedsiębiorstwie
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy organizacji i przeprowadzania w niej zmian
C-3Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania zmian w przedsiębiorstwie
C-4Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji wyników sprawozdania z projektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie1
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.29
30
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
T-P-2Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach.26
T-P-3Prezentacja projektu2
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka organizacji a proces zmian ( koniecznośc zmian, motywy zmian), rodzaje zmian4
T-W-2Metodyka przeprowadzania zmian, określanie wizji zmian4
T-W-3Pobudzanie do zmian2
T-W-4Przyspieszanie procesu zmian2
T-W-5Pilotowanie zmian2
T-W-6Ralizowanie zmian3
T-W-7Aspekty emocjonalne procesu zmian1
T-W-8Opór wobec zmian i jego pokonywanie1
T-W-9Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian2
T-W-10Komunikacja w procesie zmian.3
T-W-11Metody doskonalenia organizacji6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, zaliczenia39
A-A-3Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie.6
75
projekty
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych26
A-P-3Realizacja projektu45
A-P-4Prezentacja projektu2
75
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu16
A-W-2Udział w egzaminie2
A-W-3Udział w zajęciach30
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych
M-3Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć praktycznych w postaci ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny (zestaw obejmujący 5 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest oceną średnia z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia.
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W01
Student potrafi zdefiniować: co to jest zmiana w organizacji, rodzaje zmian, elementy przygotowania i przeprowadzania zmian, opór wobec zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji, metody doskonalenia organizacji oraz sposoby pokonywania oporu wobec zmian.
ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U01
ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U22C-2, C-5T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-A-1, T-A-2M-3, M-2S-5, S-4, S-2
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U02
ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
ZIIP_1A_U09C-4T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-A-2M-3, M-2S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji
ZIIP_1A_K01C-2T-W-9, T-A-2M-1, M-2S-5, S-1
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K02
ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
ZIIP_1A_K03C-4T-P-1M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W01
Student potrafi zdefiniować: co to jest zmiana w organizacji, rodzaje zmian, elementy przygotowania i przeprowadzania zmian, opór wobec zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji, metody doskonalenia organizacji oraz sposoby pokonywania oporu wobec zmian.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu zmian w organizacji, rodzajów zmian, elementów przygotowania i przeprowadzania zmian, metodyki przeprowadzania zmian w organizacji, metod doskonalenia organizacji oraz sposobów pokonywania oporu wobec zmian.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U01
ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności analizowania wybranego rodzaju organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U02
ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji
2,0
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K02
ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
2,0
3,0Student wykazuje kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Clarke, Zarządzanie zmianą, Gebethner i Ska, Warszawa, 1997
  2. G. Benoit, G.Meston, Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie. Jak osiągnąć sukces?, Wyd. Poltext, Warszawa, 1997
  3. M. Bratnicki, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
  4. J. Majchrzak, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2002
  5. J. Penc, Decyzje i zmiany w organizacji, Wyd. Difin, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. B. Cruard, F. Meston, Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie, Poltext, Warszawa, 1997
  2. D.K. Car, K.J. Hard, W. Trahant, Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa, 1966

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie1
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.29
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
T-P-2Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach.26
T-P-3Prezentacja projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka organizacji a proces zmian ( koniecznośc zmian, motywy zmian), rodzaje zmian4
T-W-2Metodyka przeprowadzania zmian, określanie wizji zmian4
T-W-3Pobudzanie do zmian2
T-W-4Przyspieszanie procesu zmian2
T-W-5Pilotowanie zmian2
T-W-6Ralizowanie zmian3
T-W-7Aspekty emocjonalne procesu zmian1
T-W-8Opór wobec zmian i jego pokonywanie1
T-W-9Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian2
T-W-10Komunikacja w procesie zmian.3
T-W-11Metody doskonalenia organizacji6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, zaliczenia39
A-A-3Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie.6
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych26
A-P-3Realizacja projektu45
A-P-4Prezentacja projektu2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu16
A-W-2Udział w egzaminie2
A-W-3Udział w zajęciach30
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-2_W01Student potrafi zdefiniować: co to jest zmiana w organizacji, rodzaje zmian, elementy przygotowania i przeprowadzania zmian, opór wobec zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji, metody doskonalenia organizacji oraz sposoby pokonywania oporu wobec zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W11ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania zmian w przedsiębiorstwie
C-1Zapoznanie studentów z rozdzajem i istotą zmian w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-2Metodyka przeprowadzania zmian, określanie wizji zmian
T-W-1Charakterystyka organizacji a proces zmian ( koniecznośc zmian, motywy zmian), rodzaje zmian
T-W-11Metody doskonalenia organizacji
T-W-9Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian
T-W-6Ralizowanie zmian
T-W-7Aspekty emocjonalne procesu zmian
T-W-3Pobudzanie do zmian
T-W-10Komunikacja w procesie zmian.
T-W-8Opór wobec zmian i jego pokonywanie
T-W-4Przyspieszanie procesu zmian
T-W-5Pilotowanie zmian
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny (zestaw obejmujący 5 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest oceną średnia z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu zmian w organizacji, rodzajów zmian, elementów przygotowania i przeprowadzania zmian, metodyki przeprowadzania zmian w organizacji, metod doskonalenia organizacji oraz sposobów pokonywania oporu wobec zmian.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-2_U01ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy organizacji i przeprowadzania w niej zmian
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji wyników sprawozdania z projektu
Treści programoweT-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu
T-P-3Prezentacja projektu
T-P-2Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach.
T-A-1Wprowadzenie
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.
Metody nauczaniaM-3Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności analizowania wybranego rodzaju organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-2_U02ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
Treści programoweT-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu
T-P-3Prezentacja projektu
T-P-2Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach.
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.
Metody nauczaniaM-3Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-2_K01ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy organizacji i przeprowadzania w niej zmian
Treści programoweT-W-9Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć praktycznych w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-2_K02ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
Treści programoweT-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu
Metody nauczaniaM-3Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
3,5
4,0
4,5
5,0