Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn

Sylabus przedmiotu Nowoczesne technologie w spawalnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne technologie w spawalnictwie
Specjalność inżynieria spawalnictwa
Jednostka prowadząca Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Spajanie i cięcie termiczne, urządzenia i sprzęt spawalniczy,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z nowoczesnymi technikami w spawalnictwie
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami i stosowaniem w różnych gałęziach przemysłu nowych technik spwalniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technologia spawania - WPS4
T-L-2Spawanie łukowe TIG prądem pulsującym i traycyjne TIG stali stopowych2
T-L-3Prezentacja urządzeń spawalniczych, ich możliwości i ewentulanych zastosowań w przemyśle6
T-L-4Spawanie GMAW ręczne i zautomatyzowane4
T-L-5Spawanie SAW2
T-L-6Spawanie ręczne MMA2
T-L-7Zgrzewanie oporowe materiałów o różnych właściwościach fizykomechanicznych, lutowanie2
T-L-8Cięcie tlenowe i plazmowe2
T-L-9Porównanie krawędzi ciętych po procesach cięcia2
T-L-10Prezentacja i porównanie wyników uzyskanych dla poszczególnych metod spajania4
30
wykłady
T-W-1Spawanie, zgrzewanie i klejenie - wprowadzenie6
T-W-2Zrobotyzowane spawanie i cięcie laserowe3
T-W-3Spawanie plazmowe i elektronowe2
T-W-4Zgrzewanie FSW z przemieszaniem2
T-W-5Metoda spawania CMT - Cold Metal Transfer2
T-W-6Spawanie A-TIG i TIP TIG HW-gorącym drutem3
T-W-7Spajanie nowoczesnych materiałów (ceramika, kompozyty)4
T-W-8Procesy cięcia - fazowanie, przygotowanie krawędzi spawanych4
T-W-9Spawanie łukiem krytym pod topnikiem2
T-W-10Spawanie ręczne MMA2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Czytanie wskazanej literatury10
A-L-3Wykonywanie sprawozdań z przeprowadzonych zajęć laboratoryjnych10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja audiowizualna (pokaz, film)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Cząstkowe oceny z zajęć laboratoryjnyh na podstawie dostarczonych sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z przedmiotu na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_IS/03_W01
Ma szczegółową wiedze w zakresie projektowania procesów spawania
MBM_2A_W08, MBM_2A_W02C-2, C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_IS/03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować nowe technologie stosowane w spawalnictwie, potrafi je w odpowiedni sposób zastosować w różnych gałęziach przemysłu dla różnych technologii konstrukcyjnych i materiałowych, potrafi ocenić przydatność metod
MBM_2A_U11, MBM_2A_U12, MBM_2A_U03C-2, C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_IS/03_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych
MBM_2A_K03, MBM_2A_K04, MBM_2A_K06C-2, C-1T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_IS/03_W01
Ma szczegółową wiedze w zakresie projektowania procesów spawania
2,0Student nie przyswoił wiedzy z zakresu nowych technologii w spawalnictwie, nie potrafi ich scharakteryzować, nie zna możliwości poszczególnych metod spajania, nie zna ich zastosowania dla elementów stalowych konstrukcji spawanych
3,0Student przyswoił wiedzę w zakresie dostatecznym, zna niektóre nowoczesne techniki spajania
3,5Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0
4,0Student zna większość nowoczesnych technologii w spawalnictwie, wie czym się one charakteryzują i potrafi je odróżnić
4,5Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0
5,0Student zna nowoczesne technologie w spawalnictwie, wie czym się one charakteryzują, zna ich możliwości, wie jak je zastosować dla różnych konstrukcji i elementów spawanych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_IS/03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować nowe technologie stosowane w spawalnictwie, potrafi je w odpowiedni sposób zastosować w różnych gałęziach przemysłu dla różnych technologii konstrukcyjnych i materiałowych, potrafi ocenić przydatność metod
2,0Student nie potrafi scharakteryzować nowych technologii stosowanych w spawalnictwie, nie potrafi ich zastosować dla konkretnych technologii konstrukcyjnych i materiałowych w różnych gałęziach przemysłu, nie potrafi ocenić przydatności poszczególnych metod
3,0Student przyswoił w zakresie dostatecznym niektóre nowe technologie stosowane w spawalnictwie ale nie potrafi ich zastosować
3,5Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0
4,0Student przyswoił w zakresie dobrym znajomość nowych technologii potrafi wykorzystywać niektóre z nich, dobiera materiały na konstrukcję spawaną, potrafi w sposób dobry scharakteryzować poszczególne metody i ich przydatność w zastosowaniach przemysłowych
4,5Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0
5,0Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym znajomość nowych technologii spawalniczych potrafi je zastosować, dobiera materiały na konstrukcje spawane z uwzględnieniem technologii konstrukcji, potrafi je zastosować zna cechy charakterystyczne metod i ich przydatność

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_IS/03_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 2009
  2. Klimpel A., Technologie laserowe w spawalnictwie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. pod redakcją Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera - Spawalnictwo tom 2, WNT, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technologia spawania - WPS4
T-L-2Spawanie łukowe TIG prądem pulsującym i traycyjne TIG stali stopowych2
T-L-3Prezentacja urządzeń spawalniczych, ich możliwości i ewentulanych zastosowań w przemyśle6
T-L-4Spawanie GMAW ręczne i zautomatyzowane4
T-L-5Spawanie SAW2
T-L-6Spawanie ręczne MMA2
T-L-7Zgrzewanie oporowe materiałów o różnych właściwościach fizykomechanicznych, lutowanie2
T-L-8Cięcie tlenowe i plazmowe2
T-L-9Porównanie krawędzi ciętych po procesach cięcia2
T-L-10Prezentacja i porównanie wyników uzyskanych dla poszczególnych metod spajania4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spawanie, zgrzewanie i klejenie - wprowadzenie6
T-W-2Zrobotyzowane spawanie i cięcie laserowe3
T-W-3Spawanie plazmowe i elektronowe2
T-W-4Zgrzewanie FSW z przemieszaniem2
T-W-5Metoda spawania CMT - Cold Metal Transfer2
T-W-6Spawanie A-TIG i TIP TIG HW-gorącym drutem3
T-W-7Spajanie nowoczesnych materiałów (ceramika, kompozyty)4
T-W-8Procesy cięcia - fazowanie, przygotowanie krawędzi spawanych4
T-W-9Spawanie łukiem krytym pod topnikiem2
T-W-10Spawanie ręczne MMA2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Czytanie wskazanej literatury10
A-L-3Wykonywanie sprawozdań z przeprowadzonych zajęć laboratoryjnych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_IS/03_W01Ma szczegółową wiedze w zakresie projektowania procesów spawania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
MBM_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami i stosowaniem w różnych gałęziach przemysłu nowych technik spwalniczych
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z nowoczesnymi technikami w spawalnictwie
Treści programoweT-W-7Spajanie nowoczesnych materiałów (ceramika, kompozyty)
T-W-6Spawanie A-TIG i TIP TIG HW-gorącym drutem
T-W-5Metoda spawania CMT - Cold Metal Transfer
T-W-4Zgrzewanie FSW z przemieszaniem
T-W-3Spawanie plazmowe i elektronowe
T-W-2Zrobotyzowane spawanie i cięcie laserowe
T-L-2Spawanie łukowe TIG prądem pulsującym i traycyjne TIG stali stopowych
T-L-3Prezentacja urządzeń spawalniczych, ich możliwości i ewentulanych zastosowań w przemyśle
Metody nauczaniaM-2Prezentacja audiowizualna (pokaz, film)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Cząstkowe oceny z zajęć laboratoryjnyh na podstawie dostarczonych sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z przedmiotu na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił wiedzy z zakresu nowych technologii w spawalnictwie, nie potrafi ich scharakteryzować, nie zna możliwości poszczególnych metod spajania, nie zna ich zastosowania dla elementów stalowych konstrukcji spawanych
3,0Student przyswoił wiedzę w zakresie dostatecznym, zna niektóre nowoczesne techniki spajania
3,5Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0
4,0Student zna większość nowoczesnych technologii w spawalnictwie, wie czym się one charakteryzują i potrafi je odróżnić
4,5Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0
5,0Student zna nowoczesne technologie w spawalnictwie, wie czym się one charakteryzują, zna ich możliwości, wie jak je zastosować dla różnych konstrukcji i elementów spawanych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_IS/03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować nowe technologie stosowane w spawalnictwie, potrafi je w odpowiedni sposób zastosować w różnych gałęziach przemysłu dla różnych technologii konstrukcyjnych i materiałowych, potrafi ocenić przydatność metod
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
MBM_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
MBM_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki własnych badań naukowych z zakresu swojej specjalności, wykorzystując przyjęte w jego specjalności konwencje i standardy przekazu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami i stosowaniem w różnych gałęziach przemysłu nowych technik spwalniczych
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z nowoczesnymi technikami w spawalnictwie
Treści programoweT-W-7Spajanie nowoczesnych materiałów (ceramika, kompozyty)
T-W-6Spawanie A-TIG i TIP TIG HW-gorącym drutem
T-W-5Metoda spawania CMT - Cold Metal Transfer
T-W-4Zgrzewanie FSW z przemieszaniem
T-W-3Spawanie plazmowe i elektronowe
T-W-2Zrobotyzowane spawanie i cięcie laserowe
T-L-2Spawanie łukowe TIG prądem pulsującym i traycyjne TIG stali stopowych
T-L-3Prezentacja urządzeń spawalniczych, ich możliwości i ewentulanych zastosowań w przemyśle
Metody nauczaniaM-2Prezentacja audiowizualna (pokaz, film)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Cząstkowe oceny z zajęć laboratoryjnyh na podstawie dostarczonych sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z przedmiotu na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować nowych technologii stosowanych w spawalnictwie, nie potrafi ich zastosować dla konkretnych technologii konstrukcyjnych i materiałowych w różnych gałęziach przemysłu, nie potrafi ocenić przydatności poszczególnych metod
3,0Student przyswoił w zakresie dostatecznym niektóre nowe technologie stosowane w spawalnictwie ale nie potrafi ich zastosować
3,5Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0
4,0Student przyswoił w zakresie dobrym znajomość nowych technologii potrafi wykorzystywać niektóre z nich, dobiera materiały na konstrukcję spawaną, potrafi w sposób dobry scharakteryzować poszczególne metody i ich przydatność w zastosowaniach przemysłowych
4,5Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0
5,0Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym znajomość nowych technologii spawalniczych potrafi je zastosować, dobiera materiały na konstrukcje spawane z uwzględnieniem technologii konstrukcji, potrafi je zastosować zna cechy charakterystyczne metod i ich przydatność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_IS/03_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
MBM_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami i stosowaniem w różnych gałęziach przemysłu nowych technik spwalniczych
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z nowoczesnymi technikami w spawalnictwie
Treści programoweT-W-8Procesy cięcia - fazowanie, przygotowanie krawędzi spawanych
T-W-1Spawanie, zgrzewanie i klejenie - wprowadzenie
T-W-9Spawanie łukiem krytym pod topnikiem
T-W-10Spawanie ręczne MMA
T-W-7Spajanie nowoczesnych materiałów (ceramika, kompozyty)
T-W-6Spawanie A-TIG i TIP TIG HW-gorącym drutem
T-W-5Metoda spawania CMT - Cold Metal Transfer
T-W-4Zgrzewanie FSW z przemieszaniem
T-W-3Spawanie plazmowe i elektronowe
T-W-2Zrobotyzowane spawanie i cięcie laserowe
T-L-6Spawanie ręczne MMA
T-L-5Spawanie SAW
T-L-4Spawanie GMAW ręczne i zautomatyzowane
T-L-8Cięcie tlenowe i plazmowe
T-L-9Porównanie krawędzi ciętych po procesach cięcia
T-L-1Technologia spawania - WPS
T-L-10Prezentacja i porównanie wyników uzyskanych dla poszczególnych metod spajania
T-L-7Zgrzewanie oporowe materiałów o różnych właściwościach fizykomechanicznych, lutowanie
T-L-2Spawanie łukowe TIG prądem pulsującym i traycyjne TIG stali stopowych
T-L-3Prezentacja urządzeń spawalniczych, ich możliwości i ewentulanych zastosowań w przemyśle
Metody nauczaniaM-2Prezentacja audiowizualna (pokaz, film)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Cząstkowe oceny z zajęć laboratoryjnyh na podstawie dostarczonych sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z przedmiotu na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków