Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Metaloznawstwo i metalurgia spawalnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaloznawstwo i metalurgia spawalnicza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 1,60,50zaliczenie
wykładyW7 15 2,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii, fizyki i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ układu mteriał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złacza spawanego2
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwości złącza spawanego2
T-L-3Ocena spawalności metalurgicznej2
T-L-4Mikrostuktura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego2
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym2
10
wykłady
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii1
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym1
T-W-3Cykl cieplny spawania1
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności1
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności1
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności1
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności1
T-W-8Analiza wykresów CTPcs1
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym1
T-W-10Pęknięcia zimne w złączu spawanym1
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym1
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu1
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego1
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie raporów z ćwiczeń15
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów15
A-L-3uczestnictwo w zajęciach10
40
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury20
A-W-2Przygotowanie sie do wykładu problemowego15
A-W-3Przygotowanie sie do kolokwium10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C33-6_W01
Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
MBM_1A_W02C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-13, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-2, T-W-3, T-W-10M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C33-6_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
MBM_1A_U14, MBM_1A_U18C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-13, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-2, T-W-3, T-W-10M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C33-6_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
MBM_1A_K04C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-13, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-2, T-W-3, T-W-10M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C33-6_W01
Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C33-6_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C33-6_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Tasak E., Spawalność stali, Forbit, Kraków, 2002
  2. Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Lancaster, Metallurgy of Welding, Abington Publishing, Cambridge, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ układu mteriał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złacza spawanego2
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwości złącza spawanego2
T-L-3Ocena spawalności metalurgicznej2
T-L-4Mikrostuktura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego2
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii1
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym1
T-W-3Cykl cieplny spawania1
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności1
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności1
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności1
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności1
T-W-8Analiza wykresów CTPcs1
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym1
T-W-10Pęknięcia zimne w złączu spawanym1
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym1
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu1
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego1
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie raporów z ćwiczeń15
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów15
A-L-3uczestnictwo w zajęciach10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury20
A-W-2Przygotowanie sie do wykładu problemowego15
A-W-3Przygotowanie sie do kolokwium10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C33-6_W01Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
Treści programoweT-L-1Wpływ układu mteriał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złacza spawanego
T-L-3Ocena spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostuktura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwości złącza spawanego
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-10Pęknięcia zimne w złączu spawanym
Metody nauczaniaM-2Film
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C33-6_U01Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U14potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i urządzeń oraz formułować wymagania jakie muszą spełnić projektowane elementy
MBM_1A_U18potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego z punktu widzenia składu chemicznego, mikrostruktury i właściwości odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom; rozważyć możliwość substytucji tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
Treści programoweT-L-1Wpływ układu mteriał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złacza spawanego
T-L-3Ocena spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostuktura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwości złącza spawanego
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-10Pęknięcia zimne w złączu spawanym
Metody nauczaniaM-2Film
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C33-6_K01Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
Treści programoweT-L-1Wpływ układu mteriał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złacza spawanego
T-L-3Ocena spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostuktura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwości złącza spawanego
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-10Pęknięcia zimne w złączu spawanym
Metody nauczaniaM-2Film
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków