Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy sterowania układów mechatronicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy sterowania układów mechatronicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy elektrotechniki i elektroniki, podstawy automatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o podstawowych elementach i nowoczesnych sposobach sterowania układów mechatronicznych, modelowania i identyfikacji ich modeli oraz nabycie podstawowych umiejętności programowania sterowników logicznych. |
C-2 | Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie (w czasie zajęć laboratoryjnych). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza układów sterowania logicznego. Modelowanie układów mechatronicznych. Dobór i obliczenia elementów wykonawczych. Sterowanie rozmyte. | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Układy pomiarowe. Kodowanie informacji. Programowanie układu PLC. Logiczne układy sterowania. Symulacja pracy układu mechatronicznego. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Urządzenia mechatroniczne. Modelowanie i symulacja, identyfikacja. Problemy optymalizacji konstrukcji i sterowania. Sterowanie adaptacyjne i odporne. Nowoczesne metody sterowania. Przykłady modelowania układów mechatronicznych. Sterowanie logiczne. Sterowniki programowalne. Sterowanie numeryczne. Sterowanie rozmyte. Czujniki parametrów ruchu, ciśnienia, temperatury, przepływu. Elementy wykonawcze elektryczne i hydrauliczne. Interfejsy, przetworniki A/C i C/A, próbkowanie i kwantyzacja. Transmisja danych, kody. Panele operatorskie. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 13 |
A-A-4 | Konsultacje. | 5 |
38 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć. | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań. | 7 |
A-L-3 | Konsultacje. | 5 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
A-W-5 | Samodzielna praca nad zrozumieniem treści wykładu | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, ćwiczenia audytoryjne. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin, sprawdzian pisemny. |
S-2 | Ocena formująca: Raport z badań laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C31-2_W01 Nabycie wiedzy o podstawowych elementach struktury układów mechatronicznych, nowoczesnych sposobach ich sterowania, modelowania i identyfikacji ich modeli. | MBM_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C31-2_U01 Nabycie postawowych umiejętności konfigurowania układów pomiarowych, analizy działania układów sterowania oraz programowania układów PLC. | MBM_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C31-2_K01 Skuteczne i bezproblemowe współdziałanie w grupie. | MBM_1A_K03 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C31-2_W01 Nabycie wiedzy o podstawowych elementach struktury układów mechatronicznych, nowoczesnych sposobach ich sterowania, modelowania i identyfikacji ich modeli. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawową wiedze na temat sterowania układami mechatronicznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C31-2_U01 Nabycie postawowych umiejętności konfigurowania układów pomiarowych, analizy działania układów sterowania oraz programowania układów PLC. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł umiejętność budowy modeli układów sterowania urządzeniami mechatroniczymi o średnim stopniu skomplikowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C31-2_K01 Skuteczne i bezproblemowe współdziałanie w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł kompetencje do oceny jakości modelowania układów sterowania, ich efektywności oraz aplikacyjności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Heimann B., Gerth W., Popp K., Mechatronika - komponenty, metody, przykłady., PWN, Warszawa, 2001
- Ruda A., Olesiński R., Sterowniki programowalne PLC, COSiW SEP, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
- Lesiak P., Świsulski D., Komputerowa technika pomiarowa w przykładach, Agenda Wydawn. PAK, Warszawa, 2002