Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Spajanie i cięcie termiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spajanie i cięcie termiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,20,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,80,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy nauki o materiałach, fizyki i elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych
C-2Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Spawanie metodą MMA2
T-L-2Spawanie metodą GMA2
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe2
T-L-4Spawanie metodą SAW2
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA2
10
wykłady
T-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje2
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości2
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali2
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy2
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie sprawozdań z odbytych zajęć10
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium10
A-L-3uczestnictwo w zajęciach10
30
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do kolokwiów19
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C17_W01
Zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zużytych elementów matodami spawalniczymi
MBM_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C17_U01
Potrafi opracować procesy technologiczne spajania i nadzorować jego realizację
MBM_1A_U17C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C17_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
MBM_1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C17_W01
Zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zużytych elementów matodami spawalniczymi
2,0Student nie zna podstawowych metod, technik i technologii spajania i cięcia termicznego
3,0Student charakteryzuje schematycznie i w sposób podstawowy informacje z zakresu przedmiotu
3,5Student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania
4,5Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania, potrafi umiejętnie wybrać alternatywne techniki spajania
5,0Sudent zna i potrafi wykorzystywać podstawowe techniki, metody i technologie spajania omówione w trakcie zajęć, zna wpływ procesów spajania na kształtowanie postaci, struktury i właściwości produktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C17_U01
Potrafi opracować procesy technologiczne spajania i nadzorować jego realizację
2,0Student nie potrafi opracowywać i nadzorować procesów spajania
3,0Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania bez efektywnej analizy problemu
3,5Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania z efektywną analizą problemu
4,0Student ma umiejętność efektywnej prezentacji wyników, ich analizy oraz prowadzi dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student ma umiejętność prezentowania, analizy, dyskusji oraz oszacowania błędu
5,0Student ma umiejętność prezentowania, analizy, prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach oraz potrafi przedstawić modyfikację uyskiwanych rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C17_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nieaktywny, nie współpracujący z grupą i prowadzącym zajęcia, nie posiadający podstawowych kompetencji potrzebnych do realizacji przedmiotu
3,0Student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5Student posiada ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencję z zakresu przedmiotu, przeprowadzi podstawową analizę badanych problemów
4,5Student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z zakresu przedmiotu, współprasuje z grupą i prowadzącym zajęcia, potrafi przeprowadzić średnio trudną analizę zadawanych problemów
5,0Student aktywny, kreatywny, współpracuje z grupą i prowadzącym zajęcia, ma wysokie kompetencję społeczne i personalne, wykorzystuje w szerokim zakresie zdobytą wiedzę i umiejętności, przedsiębiorczy

Literatura podstawowa

  1. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 1999
  2. Nowacki J., Chudziński M., Zmitrowicz P., Lutowanie w budowie maszyn, WNT, Warszawa, 2007
  3. Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją J. Pilarczyka, Poradnik inżyniera - Spawalnictwo t. 1 i 2, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Spawanie metodą MMA2
T-L-2Spawanie metodą GMA2
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe2
T-L-4Spawanie metodą SAW2
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje2
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości2
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali2
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy2
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe7
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie sprawozdań z odbytych zajęć10
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium10
A-L-3uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do kolokwiów19
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C17_W01Zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zużytych elementów matodami spawalniczymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W11zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn, analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych na obrabiarki konwencjonalne i CNC, - projektowania systemów obróbkowych, - projektowania operacji obróbki cieplnej i powierzchniowej oraz podstawowych technologii spajania, - technik regeneracji zużytych elementów maszyn oraz prowadzenia remontów maszyn
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych
C-2Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji
Treści programoweT-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali
T-L-1Spawanie metodą MMA
T-L-2Spawanie metodą GMA
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe
T-L-4Spawanie metodą SAW
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod, technik i technologii spajania i cięcia termicznego
3,0Student charakteryzuje schematycznie i w sposób podstawowy informacje z zakresu przedmiotu
3,5Student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania
4,5Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania, potrafi umiejętnie wybrać alternatywne techniki spajania
5,0Sudent zna i potrafi wykorzystywać podstawowe techniki, metody i technologie spajania omówione w trakcie zajęć, zna wpływ procesów spajania na kształtowanie postaci, struktury i właściwości produktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C17_U01Potrafi opracować procesy technologiczne spajania i nadzorować jego realizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U17potrafi - zgodnie ze specyfikacją - zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych
C-2Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji
Treści programoweT-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali
T-L-1Spawanie metodą MMA
T-L-2Spawanie metodą GMA
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe
T-L-4Spawanie metodą SAW
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracowywać i nadzorować procesów spajania
3,0Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania bez efektywnej analizy problemu
3,5Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania z efektywną analizą problemu
4,0Student ma umiejętność efektywnej prezentacji wyników, ich analizy oraz prowadzi dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student ma umiejętność prezentowania, analizy, dyskusji oraz oszacowania błędu
5,0Student ma umiejętność prezentowania, analizy, prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach oraz potrafi przedstawić modyfikację uyskiwanych rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C17_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych
C-2Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji
Treści programoweT-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali
T-L-1Spawanie metodą MMA
T-L-2Spawanie metodą GMA
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe
T-L-4Spawanie metodą SAW
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny, nie współpracujący z grupą i prowadzącym zajęcia, nie posiadający podstawowych kompetencji potrzebnych do realizacji przedmiotu
3,0Student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5Student posiada ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencję z zakresu przedmiotu, przeprowadzi podstawową analizę badanych problemów
4,5Student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z zakresu przedmiotu, współprasuje z grupą i prowadzącym zajęcia, potrafi przeprowadzić średnio trudną analizę zadawanych problemów
5,0Student aktywny, kreatywny, współpracuje z grupą i prowadzącym zajęcia, ma wysokie kompetencję społeczne i personalne, wykorzystuje w szerokim zakresie zdobytą wiedzę i umiejętności, przedsiębiorczy