Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Techniki Wytwarzania we Współczesnym Przemyśle:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki Wytwarzania we Współczesnym Przemyśle | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Krawczyk <Marta.Krawczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>, Dariusz Grzesiak <Dariusz.Grzesiak@zut.edu.pl>, Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z technik wytwarzania, materiałoznawstwa, programów CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiadomości dotyczących technik szybkiego prototypowania i wytwarzania, stosowanych materiałów, trendów rozwoju |
C-2 | Nabycie umiejętności projektowania i wytwarzania obiektów za pomocą technik przyrostowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy podczas ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca | 5 |
T-L-3 | SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca | 4 |
T-L-4 | HSM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przemysł 4.0 – Czwarta rewolucja przemysłowa – przyczyny, założenia, techniki produkcyjne | 2 |
T-W-2 | Metoda FDM/FFF/LPD (osadzanie uplastycznionego tworzywa) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń, RepRap | 4 |
T-W-3 | Metoda SLS/SLM/LENS (laserowe łączenie proszków) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń | 4 |
T-W-4 | Metody JM (modelowanie strumieniowe) – metoda PJM/PolyJet, MJM, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń | 2 |
T-W-5 | Metoda 3DP (drukowanie proszkowe) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń | 4 |
T-W-6 | Metoda LOM (laminowanie warstwowe) - istota procesu, stosowane materiały, wady i zalety, obszary zastosowań, przegląd urządzeń | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca własna. | 15 |
A-L-2 | Konsultacje. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 20 |
A-W-3 | Praca własna | 10 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Przedmiot realizowany jest za pomocą metod podających problemowych Wykłady realizowane są jako informacyjne i problemowe. Forma problemowa wymaga wcześniejszego wstępnego przygotowania studenta. |
M-2 | Ćwiczenia lprojektowe realizowane są metodami praktycznymi: pokaz, ćwiczenia własne, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: Wykłady oceniane są oceną formującą i podsumowującą. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_lol-2_W01 Zna metody przyrostowego wytwarzania | MBM_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-L-3, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_lol-2_U01 Potrafi wytworzyć zaprojektowany model przy użyciu techniki przyrostowej | MBM_1A_U14, MBM_1A_U17 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_lol-2_K01 Umie zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu | MBM_1A_K04 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_lol-2_W01 Zna metody przyrostowego wytwarzania | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu przyrostowych metod wytwarzania |
3,0 | Potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego i je opisać w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki i potrafi je scharakteryzować | |
4,5 | ||
5,0 | Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki, potrafi je scharakteryzować i określić obszary ich stosowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_lol-2_U01 Potrafi wytworzyć zaprojektowany model przy użyciu techniki przyrostowej | 2,0 | Nie opanował umiejętności z zakresu wytwarzania modeli przy użyciu technik przyrostowych |
3,0 | Potrafi zaprojektować i dobrać technikę wytwarzania dla danego modelu | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania oraz przygotować model do procesu wytwarzania | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania, przygotować model, dobrać parametry procesu oraz wytworzyć model wraz z jego obróbka wykańczającą |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_lol-2_K01 Umie zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu | 2,0 | Nie potrafi zastosować metod projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu |
3,0 | Potrafi zastosować metody projektowania | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi zastosować metody projektowania oraz wytwarzania przyrostowego | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej |
Literatura podstawowa
- P. Siemiński, G. Budzik, Techniki przyrostowe. Druk 3D. Drukarki 3D, OWPW, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- E. Chlebus, Innowacyjne technologie: rapid prototyping--rapid tooling w rozwoju produktu, OWPWr, Wrocław, 2003
- D. T. Pham S. S. Dimov, Rapid Manufacturing: The Technologies and Applications of Rapid Prototyping and Rapid Tooling, Springer, 2011
- I. Gibson, D. W. Rosen, B. Stucker, Additive Manufacturing Technologies 3D Printing, Rapid Prototyping, and Direct Digital Manufacturing, Springer, 2014