Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Energochłonność ruchu samochodu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energochłonność ruchu samochodu | ||
Specjalność | logistyka, organizacja i technologia transportu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z mechaniki, teorii ruchu i eksploatacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ustalenie tematów projektów i założeń projektowych | 1 |
T-P-2 | Rozwiązywanie problemów występujących podczas ich realizacji | 2 |
T-P-3 | Prezentacja i ocena projektów | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Odnawialne i nieodnawialne źródła energii | 1 |
T-W-2 | Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie | 1 |
T-W-3 | Energochłonność technicznych środków transportu | 1 |
T-W-4 | Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu | 1 |
T-W-5 | Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu | 1 |
T-W-6 | Energooszczędne materiały eksploatacyjne | 1 |
T-W-7 | Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu | 1 |
T-W-8 | Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu | 1 |
T-W-9 | Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego | 1 |
T-W-10 | Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-P-2 | Studiowanie literatury. | 7 |
A-P-3 | Przygotowanie projektów i prezentacja | 8 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica |
M-2 | Projekt powiązany z sumulacją energochłonności/arkusz kalkulacyjny, rzutnik tablica |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne opracowanych projektów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń projektowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-2_W01 Student zna podstawowe problemy dotyczące energochłonności środków transportu i sposoby jej obniżenia | IT_2A_W01, IT_2A_W02, IT_2A_W04, IT_2A_W05, IT_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-2_U01 Student umie opracować projekt dotyczący symulacji i oceny zużycia paliwa przez środki transportu | IT_2A_U02, IT_2A_U04, IT_2A_U07, IT_2A_U08, IT_2A_U09, IT_2A_U14 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-2_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie. | IT_2A_K03, IT_2A_K07 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-2_W01 Student zna podstawowe problemy dotyczące energochłonności środków transportu i sposoby jej obniżenia | 2,0 | |
3,0 | Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-2_U01 Student umie opracować projekt dotyczący symulacji i oceny zużycia paliwa przez środki transportu | 2,0 | |
3,0 | Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-2_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gronowicz J., Gospodarka energetyczna w transporcie lądowym, Wydawnictwo Polotechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
- Ubysz A., Energochłonność samochodu a zużycie paliwa w złożonych warunkach ruchu, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
- Siłka W., Energochłonność ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2011
- Merkisz J., Pielecha I., Alternatywne napędy pojazdów, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011