Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)
Sylabus przedmiotu Historia rozwoju lądowego sprzętu bojowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia rozwoju lądowego sprzętu bojowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać budowę i zasadę funkcjonowania podstawowych podzespołów w pojazdach.Mieć podstawową wiedzę z zakresu historii Polski i konfliktów zbrojnych w Europie na przestrzeni dziejów. Wyszukiwać dane, dokonywać analiz i porównań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z poczatkami lądowego sprzetu bojowego -przykłady z historii wojen |
C-2 | Zapoznanie studentów z kolejnymi etapami rozwojju lądowego sprzetu bojowego -przykłady pierwszych czołgów z historii I Wojny Swiatowej |
C-3 | Zapoznanie studentów z kolejnymi etapami dynamicznego rozwojju lądowego sprzetu bojowego -przykłady czołgów walczacych stron z historii II Wojny Swiatowej |
C-4 | Zapoznanie studentów z kolejnymi z typami i rodzajami lądowego sprzetu bojowego używanego przez Polskie Wojska Pancerne-przykłady czołgów II Wojny Swiatowej |
C-5 | Zapoznanie studentów z typami i rodzajami lądowego sprzetu bojowego używanego przez Polskie Wojska Pancerne po zakończeniu II Wojny Swiatowej |
C-6 | Zapoznanie studentów z typami i rodzajami lądowego sprzetu bojowego używanego współcześnie przez Polskie Wojska Pancerne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia wojen -pierwsze machiny bojowe ,ich budowa i zasada funkcjonowania | 1 |
T-W-2 | Podział i klasyfikacja pojazdów bojowych | 1 |
T-W-3 | Pierwsze kołowe i gąsienicowe pojazdy bojowe I Wojna światowa | 1 |
T-W-4 | Doświadczenia z pol bitewnych WW I - dalszy rozwój pojazdów bojowych | 1 |
T-W-5 | Wnioski praktyczne z pol bitewnych WW I - okres miedzywojenny | 1 |
T-W-6 | Nowa wizja rozwoju Wojsk Pancernych -teoria i praktyka | 1 |
T-W-7 | Wojska pancerne państw europejskich przed wybuchem WW II | 1 |
T-W-8 | Polacy w wojskach pancernych u boku państw sprzymierzonych ,nowe konstrukcje ,taktyka i metody walki | 1 |
T-W-9 | Spektakularne sukcesy Polskich Wojsk Pancernych w latach WW II | 1 |
T-W-10 | Kołowe i gąsienicowe pojazdy bojowe w Wojsku Polskim po zakończeniu II Wojny światowej | 1 |
T-W-11 | Zmiana doktryny i sojuszy w okresie Zimnej Wojny -nowe tendencje w budowie kołowych i gąsienicowych pojazdów bojowych | 1 |
T-W-12 | Wstapienie Polski do Struktur NATO - dostęp do sprzętu bojowego innych państw sprzymierzonych | 1 |
T-W-13 | Nowoczesne konstrukcje krajowego przemysłu zbrojeniowego | 1 |
T-W-14 | Wspólne manewry w ramach Struktur NATO - zastosowanie sprzętu bojowego innych państw sprzymierzonych w polskich jednostkach : czołgi Leopard ,Abrams | 1 |
T-W-15 | Tendencje rozwojowe Polskich Wojsk Pancernych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego z wykładów | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie prezentacji multimedialnej na określone reprezentatywne tematy związane z treścią wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C33_W02 Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historią ,budową ,funkcjonowaniem ladowego sprzętu bojowego | IPBiS_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-7, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C33_U02 Student potrafi analizować informacje dotyczące pojazdów bojowych ,zna ich budowe i przeznaczenie oraz infratrukturę polskich wojsk pancernych.Potrafi ocenic funkcjonowanie całego sytemu ,określic mobilność i parametry bojowe pojazdów oraz całych jednostek i ich znaczenie strategiczne | IPBiS_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C33_K02 Stdent ma kompetencje do świadomego zajmowania się zawodowo eksploatacją pojazdów bojowych i specjalnych | IPBiS_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C33_W02 Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historią ,budową ,funkcjonowaniem ladowego sprzętu bojowego | 2,0 | Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem |
3,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem | |
3,5 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem | |
4,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach | |
4,5 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach | |
5,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C33_U02 Student potrafi analizować informacje dotyczące pojazdów bojowych ,zna ich budowe i przeznaczenie oraz infratrukturę polskich wojsk pancernych.Potrafi ocenic funkcjonowanie całego sytemu ,określic mobilność i parametry bojowe pojazdów oraz całych jednostek i ich znaczenie strategiczne | 2,0 | Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem |
3,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem | |
3,5 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem | |
4,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach | |
4,5 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach | |
5,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C33_K02 Stdent ma kompetencje do świadomego zajmowania się zawodowo eksploatacją pojazdów bojowych i specjalnych | 2,0 | Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) , nie przejawiał zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności |
3,0 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał niewielkie zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności | |
3,5 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał zainteresownia przedmiotem, był kreatywny ,nie brak mu motywacji | |
4,0 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny kreatywny ,nie brak mu motywacji | |
4,5 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania | |
5,0 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania,jest liderem w grupie |
Literatura podstawowa
- Richard Ogórkiewicz, Czołgi 100 lat historii, Oficyna wydawnicza READ ME, Łódz, 2015, 1
- Jerzy Majka, Brygada Motorowa płk Maczka, Wydawnictwo LIBRA, Rzeszów 2004, 2004, 1
- Rajmund Szubański, Polska broń pancerna w 1939, Dom Wydawniczy Bellona, warszawa, 2004, 1