Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy Wentylacji i klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy Wentylacji i klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy techniki cieplnej / termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami teoretycznymi w zakresie budowy, diagnostyki oraz konserwacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjlanych.
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami praktycznej eksploatacji i obsługi urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa i działanie sprężarek dla układów klimatyzacyjnych3
T-L-2Budowa i działanie zaworu rozprężającego, parownika, skraplacza, wentylatora i osuszacza.3
T-L-3Metody rozpoznawania i usuwania usterek w układach klimatyzacyjnych i wentylacyjnych pojazdów.3
T-L-4Konserwacja układów klimatyzacji i wentylacji pojazdów oraz najważniejsze prace obsługowe3
T-L-5Narzędzia i urządzenia serwisowe układów klimatyzacji i wentylacji pojazdów.3
15
wykłady
T-W-1Podstawy termodynamiczne w klimatyzacji i wentylacji. Powietrze wilgotne. Przemiany powietrza wilgotnego.3
T-W-2Obiegi chłodnicze. Obieg powietrza w kabinach i przedziałach bojowych.3
T-W-3Czynniki robocze, ich właściwości i zastosowanie2
T-W-4Główne elementy składowe układów klimatyzacji5
T-W-5Sterowanie i regulacja wydajności urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie materiałów do zajęć laboratoryjncyh5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metody praktyczne (metoda ćwicxzeń laboratoryjnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Wykłady na podstawie zaliczenia pisemnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C11_W01
Nabył wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych dotyczacych budowy i eksploatacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych.
IPBiS_1A_W02, IPBiS_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C11_U01
Zdolność do wykorzystywania wiedzy w zakresie badań laboratoryjnych dotyczącycheksploatacji, obsługi i diagnostyki urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych.
IPBiS_1A_U07, IPBiS_1A_U12C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C11_K01
Zdolny do samodzielnej analizy oraz podejmowania decyzji w dziedzinie homologacji pojazdów samochodowych.
IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K03, IPBiS_1A_K04, IPBiS_1A_K05, IPBiS_1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C11_W01
Nabył wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych dotyczacych budowy i eksploatacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych.
2,0Student nie posiadł wystarczającej wiedzy w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełną wiedzę w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełną wiedzę ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna.
5,0Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C11_U01
Zdolność do wykorzystywania wiedzy w zakresie badań laboratoryjnych dotyczącycheksploatacji, obsługi i diagnostyki urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych.
2,0Student nie posiadł wystarczających umiejętności w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne umiejętności ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego umiejętności nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C11_K01
Zdolny do samodzielnej analizy oraz podejmowania decyzji w dziedzinie homologacji pojazdów samochodowych.
2,0Student nie posiadł wystarczających kompetencji w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne kompetencje ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego kompetencje nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne kompetencje w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Jan Szargut, Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000, III uzupełnione
  2. Klimatyzacja samochodowa w praktyce warsztatowej. Budowa, obsługa, diagnostyka, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i działanie sprężarek dla układów klimatyzacyjnych3
T-L-2Budowa i działanie zaworu rozprężającego, parownika, skraplacza, wentylatora i osuszacza.3
T-L-3Metody rozpoznawania i usuwania usterek w układach klimatyzacyjnych i wentylacyjnych pojazdów.3
T-L-4Konserwacja układów klimatyzacji i wentylacji pojazdów oraz najważniejsze prace obsługowe3
T-L-5Narzędzia i urządzenia serwisowe układów klimatyzacji i wentylacji pojazdów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy termodynamiczne w klimatyzacji i wentylacji. Powietrze wilgotne. Przemiany powietrza wilgotnego.3
T-W-2Obiegi chłodnicze. Obieg powietrza w kabinach i przedziałach bojowych.3
T-W-3Czynniki robocze, ich właściwości i zastosowanie2
T-W-4Główne elementy składowe układów klimatyzacji5
T-W-5Sterowanie i regulacja wydajności urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie materiałów do zajęć laboratoryjncyh5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C11_W01Nabył wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych dotyczacych budowy i eksploatacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach mechanicznych oraz w ich otoczeniu.
IPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami teoretycznymi w zakresie budowy, diagnostyki oraz konserwacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawy termodynamiczne w klimatyzacji i wentylacji. Powietrze wilgotne. Przemiany powietrza wilgotnego.
T-W-2Obiegi chłodnicze. Obieg powietrza w kabinach i przedziałach bojowych.
T-W-3Czynniki robocze, ich właściwości i zastosowanie
T-W-4Główne elementy składowe układów klimatyzacji
T-L-1Budowa i działanie sprężarek dla układów klimatyzacyjnych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady na podstawie zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczającej wiedzy w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełną wiedzę w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełną wiedzę ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna.
5,0Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C11_U01Zdolność do wykorzystywania wiedzy w zakresie badań laboratoryjnych dotyczącycheksploatacji, obsługi i diagnostyki urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U07Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych, mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych oraz przeprowadzać symulacje komputerowe zmian wartości w funkcji przyjętych zmiennych, przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
IPBiS_1A_U12Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment działania układów pojazdu bojowego i w przypadku wykrycia nieprawidłowości dokonać ich diagnostyki.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami praktycznej eksploatacji i obsługi urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjlanych.
Treści programoweT-L-1Budowa i działanie sprężarek dla układów klimatyzacyjnych
T-L-2Budowa i działanie zaworu rozprężającego, parownika, skraplacza, wentylatora i osuszacza.
T-L-3Metody rozpoznawania i usuwania usterek w układach klimatyzacyjnych i wentylacyjnych pojazdów.
T-L-4Konserwacja układów klimatyzacji i wentylacji pojazdów oraz najważniejsze prace obsługowe
T-L-5Narzędzia i urządzenia serwisowe układów klimatyzacji i wentylacji pojazdów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (metoda ćwicxzeń laboratoryjnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczających umiejętności w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne umiejętności ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego umiejętności nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C11_K01Zdolny do samodzielnej analizy oraz podejmowania decyzji w dziedzinie homologacji pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K01Jest świadomy potrzeby i możliwości dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych osobistych i społecznych
IPBiS_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej włączając w to wpływ na otoczenie oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IPBiS_1A_K03Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i zespołową oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole w celu realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
IPBiS_1A_K04Ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
IPBiS_1A_K05Rozumie potrzebę mobilności oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
IPBiS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, np. poprzez środki masowego przekazu informacji i opinii o osiągnięciach we własnej i zespołowej działalności inżynierskiej, przy czym potrafi to zrobić w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami teoretycznymi w zakresie budowy, diagnostyki oraz konserwacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawy termodynamiczne w klimatyzacji i wentylacji. Powietrze wilgotne. Przemiany powietrza wilgotnego.
T-W-2Obiegi chłodnicze. Obieg powietrza w kabinach i przedziałach bojowych.
T-W-3Czynniki robocze, ich właściwości i zastosowanie
T-W-4Główne elementy składowe układów klimatyzacji
T-L-1Budowa i działanie sprężarek dla układów klimatyzacyjnych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metody praktyczne (metoda ćwicxzeń laboratoryjnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczających kompetencji w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne kompetencje ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego kompetencje nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne kompetencje w zakresie przedmiotu.