Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Oddziaływanie eksploatacji sprzętu bojowego na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oddziaływanie eksploatacji sprzętu bojowego na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe pojęcia z teorii silników samochodowych, budowy pojazdów samochodowych, układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy bojowe.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska. Przedstawienie mechanizmów powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych, sposóbów ich obniżenia, pomiarów oraz norm emisji spalin. Zaprezentowanie mozliwości zastosowania paliw alternatywnych i niekonwencjonalnych źródeł napędu w eksploatacji sprzętu bojowego. Przybliżenie tematyki powstawania hałasu, metod jego pomiaru oraz norm emisji hałasu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Funkcjonowanie i konstrukcja wieloskładnikowego analizatora spalin.2
T-L-2Funkcjonowanie i konstrukcja dymomierza i określenie poziomu emisji związków toksycznych.2
T-L-3Budowa sonometru oraz metody pomiaru hałasu3
T-L-4Wykonanie pomiarów natężenia hałasu emitowanego przez silnik spalinowy4
T-L-5Konstrukcja pojazdu wyposażonego w niekonwencjonalne źródło energii4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska2
T-W-2Mechanizmy powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych i sposoby obniżenia ich emisji2
T-W-3Metody pomiarów emisji związków toksycznych, normy emisji spalin2
T-W-4Zastosowanie paliw alternatywnych w eksploatacji sprzętu bojowego2
T-W-5Niekonwecjonalne źródła energii w pojazdach bojowych6
T-W-6Mechanizmy powstawania hałasu, metody pomiarów, normy emisji1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zaliczenia.10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-3Wykonanie omówionych na zajęciach zadań.25
50
wykłady
A-W-1Obciążenie pracą studenta.5
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru, brak ujemnych punktów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C26-2_W01
student powinien: - znać mechanizmy powstawania związków toksycznych oraz możliwości obniżenia ich emisji - znać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i niekownecjonalnych źródeł energii w sprzęcie bojowym, - znać mechanizmy powstawania hałasu oraz sposoby obniżenia jego emisji
IPBiS_1A_W02, IPBiS_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C26-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych metod eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych - określić metody pomiarów związków toksycznych i metody pomiaru hałasu
IPBiS_1A_U07, IPBiS_1A_U16C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C26-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - aktualizować wiedzę w zakresie ochrony środowiska w pojazdach bojowych, - stosować metody i techniki rozwiązywania problemów związanych z emisją związków toksycznych i emisją hałasu.
IPBiS_1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C26-2_W01
student powinien: - znać mechanizmy powstawania związków toksycznych oraz możliwości obniżenia ich emisji - znać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i niekownecjonalnych źródeł energii w sprzęcie bojowym, - znać mechanizmy powstawania hałasu oraz sposoby obniżenia jego emisji
2,0poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt)
3,0od 10 do 11,99 pkt
3,5od 12 do 13,99 pkt
4,0od 14 do 15,99 pkt
4,5od 16 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C26-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych metod eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych - określić metody pomiarów związków toksycznych i metody pomiaru hałasu
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowowego sprawozdania w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdania w terminie
4,0Kompletne sprawozdanie i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5Kompletne sprawozdanie i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C26-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - aktualizować wiedzę w zakresie ochrony środowiska w pojazdach bojowych, - stosować metody i techniki rozwiązywania problemów związanych z emisją związków toksycznych i emisją hałasu.
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowych sprawozdań w terminie
3,5oddanie kompletnych sprawozdań w terminie
4,0kompletne sprawozdanie i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletne sprawozdanie i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym., Wyd. ITE, Radom, 2004
  2. Merkisz J., Pielecha I., Układy mechaniczne pojazdów hybrydowych, Politechnika Poznańska, Poznań, 2015
  3. Merkisz J., Pielecha I., Układy elektryczne pojazdów hybrydowych, Politechnika Poznańska, Poznań, 2015
  4. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
  5. Luft S., Podstawy budowy silników., WKiŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Funkcjonowanie i konstrukcja wieloskładnikowego analizatora spalin.2
T-L-2Funkcjonowanie i konstrukcja dymomierza i określenie poziomu emisji związków toksycznych.2
T-L-3Budowa sonometru oraz metody pomiaru hałasu3
T-L-4Wykonanie pomiarów natężenia hałasu emitowanego przez silnik spalinowy4
T-L-5Konstrukcja pojazdu wyposażonego w niekonwencjonalne źródło energii4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska2
T-W-2Mechanizmy powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych i sposoby obniżenia ich emisji2
T-W-3Metody pomiarów emisji związków toksycznych, normy emisji spalin2
T-W-4Zastosowanie paliw alternatywnych w eksploatacji sprzętu bojowego2
T-W-5Niekonwecjonalne źródła energii w pojazdach bojowych6
T-W-6Mechanizmy powstawania hałasu, metody pomiarów, normy emisji1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zaliczenia.10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-3Wykonanie omówionych na zajęciach zadań.25
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obciążenie pracą studenta.5
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C26-2_W01student powinien: - znać mechanizmy powstawania związków toksycznych oraz możliwości obniżenia ich emisji - znać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i niekownecjonalnych źródeł energii w sprzęcie bojowym, - znać mechanizmy powstawania hałasu oraz sposoby obniżenia jego emisji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach mechanicznych oraz w ich otoczeniu.
IPBiS_1A_W11Ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony środowiska, technologii ograniczania emisji szkodliwych czynników, gospodarki odpadami oraz korzystania z odnawialnych źródeł energii.
Cel przedmiotuC-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy bojowe.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska. Przedstawienie mechanizmów powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych, sposóbów ich obniżenia, pomiarów oraz norm emisji spalin. Zaprezentowanie mozliwości zastosowania paliw alternatywnych i niekonwencjonalnych źródeł napędu w eksploatacji sprzętu bojowego. Przybliżenie tematyki powstawania hałasu, metod jego pomiaru oraz norm emisji hałasu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska
T-W-2Mechanizmy powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych i sposoby obniżenia ich emisji
T-W-3Metody pomiarów emisji związków toksycznych, normy emisji spalin
T-W-4Zastosowanie paliw alternatywnych w eksploatacji sprzętu bojowego
T-W-5Niekonwecjonalne źródła energii w pojazdach bojowych
T-W-6Mechanizmy powstawania hałasu, metody pomiarów, normy emisji
T-L-1Funkcjonowanie i konstrukcja wieloskładnikowego analizatora spalin.
T-L-2Funkcjonowanie i konstrukcja dymomierza i określenie poziomu emisji związków toksycznych.
T-L-3Budowa sonometru oraz metody pomiaru hałasu
T-L-4Wykonanie pomiarów natężenia hałasu emitowanego przez silnik spalinowy
T-L-5Konstrukcja pojazdu wyposażonego w niekonwencjonalne źródło energii
Metody nauczaniaM-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru, brak ujemnych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt)
3,0od 10 do 11,99 pkt
3,5od 12 do 13,99 pkt
4,0od 14 do 15,99 pkt
4,5od 16 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C26-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych metod eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych - określić metody pomiarów związków toksycznych i metody pomiaru hałasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U07Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych, mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych oraz przeprowadzać symulacje komputerowe zmian wartości w funkcji przyjętych zmiennych, przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
IPBiS_1A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i opracować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów bojowych.
Cel przedmiotuC-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy bojowe.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska. Przedstawienie mechanizmów powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych, sposóbów ich obniżenia, pomiarów oraz norm emisji spalin. Zaprezentowanie mozliwości zastosowania paliw alternatywnych i niekonwencjonalnych źródeł napędu w eksploatacji sprzętu bojowego. Przybliżenie tematyki powstawania hałasu, metod jego pomiaru oraz norm emisji hałasu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska
T-W-2Mechanizmy powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych i sposoby obniżenia ich emisji
T-W-3Metody pomiarów emisji związków toksycznych, normy emisji spalin
T-W-4Zastosowanie paliw alternatywnych w eksploatacji sprzętu bojowego
T-W-5Niekonwecjonalne źródła energii w pojazdach bojowych
T-L-1Funkcjonowanie i konstrukcja wieloskładnikowego analizatora spalin.
T-L-2Funkcjonowanie i konstrukcja dymomierza i określenie poziomu emisji związków toksycznych.
T-L-3Budowa sonometru oraz metody pomiaru hałasu
T-L-4Wykonanie pomiarów natężenia hałasu emitowanego przez silnik spalinowy
T-L-5Konstrukcja pojazdu wyposażonego w niekonwencjonalne źródło energii
Metody nauczaniaM-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru, brak ujemnych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowowego sprawozdania w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdania w terminie
4,0Kompletne sprawozdanie i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5Kompletne sprawozdanie i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C26-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - aktualizować wiedzę w zakresie ochrony środowiska w pojazdach bojowych, - stosować metody i techniki rozwiązywania problemów związanych z emisją związków toksycznych i emisją hałasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej włączając w to wpływ na otoczenie oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy bojowe.
C-2Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska. Przedstawienie mechanizmów powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych, sposóbów ich obniżenia, pomiarów oraz norm emisji spalin. Zaprezentowanie mozliwości zastosowania paliw alternatywnych i niekonwencjonalnych źródeł napędu w eksploatacji sprzętu bojowego. Przybliżenie tematyki powstawania hałasu, metod jego pomiaru oraz norm emisji hałasu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska
T-W-2Mechanizmy powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych i sposoby obniżenia ich emisji
T-W-3Metody pomiarów emisji związków toksycznych, normy emisji spalin
T-W-4Zastosowanie paliw alternatywnych w eksploatacji sprzętu bojowego
T-W-5Niekonwecjonalne źródła energii w pojazdach bojowych
T-L-1Funkcjonowanie i konstrukcja wieloskładnikowego analizatora spalin.
T-L-2Funkcjonowanie i konstrukcja dymomierza i określenie poziomu emisji związków toksycznych.
T-L-3Budowa sonometru oraz metody pomiaru hałasu
T-L-4Wykonanie pomiarów natężenia hałasu emitowanego przez silnik spalinowy
T-L-5Konstrukcja pojazdu wyposażonego w niekonwencjonalne źródło energii
Metody nauczaniaM-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru, brak ujemnych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowych sprawozdań w terminie
3,5oddanie kompletnych sprawozdań w terminie
4,0kompletne sprawozdanie i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletne sprawozdanie i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach