Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | IPBiS_1A_C19-1_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:
- obliczać parametry pracy źródła napędu, ocenić wpływ warunków zewnętrznych na parametry pracy silnika,
- umieć rozwiązywać typowe zadania z zakresu teorii ruchu samochodu,
- umieć wykonać charakterystykę trakcyjną pojazdu i na jej podstawie przeprowadzić analizę parametrów użytkowych pojazdu, wskazać ewentualne mankamenty i posługując się odpowiednimi narzędziami dobrać parametry układu napędowego spełniające określone wymagania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IPBiS_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
IPBiS_1A_U02 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych. |
IPBiS_1A_U04 | Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. |
IPBiS_1A_U06 | Potrafi posługiwać się metodami i modelami matematycznymi, a także wykonywać symulacje komputerowe do realizacji zadań typowych, analizy i oceny działania elementów pojazdów bojowych. |
IPBiS_1A_U08 | Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy pojazdów bojowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. |
IPBiS_1A_U16 | Potrafi dokonać identyfikacji i opracować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów bojowych. |
Cel przedmiotu | C-2 | Poznanie wpływu układu naędowego na wartość siły napędowej |
---|
C-4 | Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki. |
C-5 | Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania |
C-7 | Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym |
Treści programowe | T-W-1 | Charakterystyka źródła napędu, wpływ warunków zewnęrznych (temperatura pod maską i wysokość ponad poziom morza) na moc i moment obrotowy silnika, elastyczność silnika |
---|
T-W-4 | Koło o dużej odkształcalności
- rodzaje sztywności ogumienia,
- definicje promieni koła (swobodny, statyczny, dynamiczny, toczny, kinematyczny,obtaczania) |
T-W-2 | Układ napędowy pojazdu, elementy składowe, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym |
T-W-6 | Przyczepność koła elastycznego
- siła przyczepności,
- współczynnik przyczepności,
- zależność współczynnika przyczepności od poślizgu. |
T-W-7 | Straty energetyczne wruchu tocznym koła elastycznego
- straty związane z odkształceniem ogumienia (histerezy, bezwładności, rezonans),
- straty tarcia ślizgowego,
- straty uderzenia bieżnika o nawierzchnię,
- straty przyssawania,
- straty wentylacyjne,
- straty spowodowane odkształceniem nawierzchni,
- straty tarcia w łożyskach. |
T-W-9 | Reakcje nawierzchni
- statyczne reakcje nawierzchni,
- reakcje nawierzchni ruchowe,
- graniczne wartości reakcji nawierzchni, siły napędowej i momentu napędowego na kołach |
T-W-5 | Pionowe reakcje nawierzchni koła elastycznego
- rozkład nacisków jednostkowych w warunkach statycznych,
- rozkład nacisków jednostkowych dla koła toczonego,
- rozkład nacisków jednostkowych dla koła napędzanego,
- odkształcenie obwodowe koła elastycznego spowodowane momentem (napędzającym, hamującym) |
T-W-8 | Opory ruchu samochodu
- siła obwodowa i siła oporów toczenia,
- podział oporów ruchu (podstawowy, dodatkowy),
- opory toczenia,
- opory powietrza,
- opór wzniesienia,
- opory bezwładności,
- opór skrętu,
- opór uciągu,
- opór całkowity zestawu (ciągnik, przyczepa). |
T-W-11 | Dobór przełożeń w układzie napędowym
- pojęcia podstawowe, rodzaje przełożeń (obrotów, momentu, kinematyczne, dynamiczne szybkobieżności),
- etapy doboru przełożeń,
- dobór przełożenia całkowitego na biegu najszybszym. |
T-W-12 | Dobór przełożeń cd.
- wyodrębnienie przełożenia przekładni głównej,
- dobór przełożenia biegu najwolniejszego (kryteria doboru przełożenia biegu najwolniejszego) |
T-W-13 | Dobór przełożeń cd.
- dobór liczby przełożeń,
- dobór wartości przełożeń biegów pośrednich według postępu geometrycznego pojedynczego. |
T-W-14 | Ruch opóźniony samochodu
- przypadki ruchu opóźnionego (równania),
- opóźnienie hamowania,
- droga hamowania,
- czas reakcji,
- odcinki drogi hamowania,
- całkowita droga hamowania,
- skuteczność hamowania,
- istota działania układu ABS. |
T-W-15 | Ruch samochodu po torze krzywoliniowym
- geometria skretu, zasada Akermana,
- trapezowy mechanizm zwrotniczy, krzywa błędów. |
T-W-16 | Boczne znoszenie ogumienia
- zmiana kształtu powierzchni współpracy koła z nawierzchnią,
- moment stabilizacyjny,
- zjawiska podsterownosci i nadsterowności,
- graniczneprędkości jazdy samochodu po łuku (ze względu na poślizg i wywrócenie). |
T-W-10 | Charakterystyka właściwości trakcyjnych
- zapotrzebowanie mocy na kołach, pole zapotrzebowania mocy,
- optymalne i rzeczywiste pole podaży mocy na kołach,
- optymalne i rzeczywiste pole zapasu mocy na kołach, wypełnienie pola optymalnego,
- suma podstawowych sił oporów ruchu jako ograniczenie pola zapotrzebowania siły napędowej na kołach,
- podaż siły napędowej na kołach,
- optymalne i rzeczywiste pole zapasu siły napędowej na kołach,
- charakterystyka trakcyjna samochodu. |
T-W-3 | Ruch toczny koła sztywnego,
- układ sił i momentów działających na koło toczone i równanie ruchu koła toczonego,
- układ sił i momentów działających na koło napędzane i równanie ruchu koła napędzanego,
- układ sił i momentów działających na koło hamowane i równanie ruchu koła hamowanego,
- układ sił i momentów działających na koło obojętne i równanie ruchu koła obojętnego,
- koło swobodne jako szczególny przypadek koła obojętnego,
- ruch toczny koła sztywnego, hamowanego i napędzanego, z poślizgiem, promień toczny koła hamowanego i napędzanego |
Metody nauczania | M-2 | symulacja własciwości ruchowych pojazdu |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Zajęcia projektowe oceniane są na koniec po wykonaniu projektu. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Brak projektu |
3,0 | Oddany w terminie projekt podstawowy lub oddany projekt kompletny po terminie |
3,5 | Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania dotyczące projektu, oddany w terminie projekt kompletny |
4,0 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania dotyczące projektu |
4,5 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące projektu |
5,0 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące projektu i szczególna aktywność na zajęciach |