Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Uregulowania prawne w ruchu pojazdów bojowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uregulowania prawne w ruchu pojazdów bojowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem prawa transportowego.
C-2Poznanie wybranych aktów normatywnych zwiazanych z transportem.
C-3Poznanie przepisów związanych z ruchem pojazdów bojowych i specjalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza wybranego uregulowania prawnego w ruchu pojazdów bojowych i specjalnych. Analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu.9
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.1
T-W-2Wymagania prawne w transporcie drogowym.1
T-W-3Wymagania prawne w transporcie morskim.1
T-W-4Wymagania prawne w transporcie kolejowym.3
T-W-5Wymagania prawne w transporcie lotniczym.1
T-W-6Ruch pojazdów bojowych i specjalnych.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Laboratoria: metoda aktywizująca studenta w postaci wstepnego przygotowania się studenta do laboratorium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratoryjnego oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C02-2_W01
Student: - zna żródła prawa, - zna wymagania prawne w transporcie drogowym, morskim, kolejowym oraz lotniczym, - zna wymagania prawne w ruchu pojazdów bojowych i specjalnych.
IPBiS_1A_W18C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C02-2_U01
Student posiada umiejętność zastosowania prawa w ruchu pojazdów bojowych i specjalnych.
IPBiS_1A_U03, IPBiS_1A_U20C-1, C-2, C-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C02-2_W01
Student: - zna żródła prawa, - zna wymagania prawne w transporcie drogowym, morskim, kolejowym oraz lotniczym, - zna wymagania prawne w ruchu pojazdów bojowych i specjalnych.
2,0
3,0Student potrafi opisać podstawowe zasady i przepisy dotyczące transportu. Zna podstawowe wymagania UE w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C02-2_U01
Student posiada umiejętność zastosowania prawa w ruchu pojazdów bojowych i specjalnych.
2,0
3,0Student posiada podstawową umiejętność zastosowania prawa transportowego w zadanej sytuacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKiŁ, Warszawa, 2005
  2. Czapliński W., Zarys prawa europejskiego, Typografika, Warszawa, 1999
  3. Emmert F., Morawiecki M., Prawo europejskie, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo przewozowe, 1984

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza wybranego uregulowania prawnego w ruchu pojazdów bojowych i specjalnych. Analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.1
T-W-2Wymagania prawne w transporcie drogowym.1
T-W-3Wymagania prawne w transporcie morskim.1
T-W-4Wymagania prawne w transporcie kolejowym.3
T-W-5Wymagania prawne w transporcie lotniczym.1
T-W-6Ruch pojazdów bojowych i specjalnych.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C02-2_W01Student: - zna żródła prawa, - zna wymagania prawne w transporcie drogowym, morskim, kolejowym oraz lotniczym, - zna wymagania prawne w ruchu pojazdów bojowych i specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W18Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w eksploatacji pojazdów bojowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem prawa transportowego.
C-2Poznanie wybranych aktów normatywnych zwiazanych z transportem.
C-3Poznanie przepisów związanych z ruchem pojazdów bojowych i specjalnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.
T-W-2Wymagania prawne w transporcie drogowym.
T-W-3Wymagania prawne w transporcie morskim.
T-W-4Wymagania prawne w transporcie kolejowym.
T-W-6Ruch pojazdów bojowych i specjalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opisać podstawowe zasady i przepisy dotyczące transportu. Zna podstawowe wymagania UE w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C02-2_U01Student posiada umiejętność zastosowania prawa w ruchu pojazdów bojowych i specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U03Potrafi przygotować w j. polskim i obcym dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego wraz z omówieniem wyników jego realizacji.
IPBiS_1A_U20Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zagadnień humanistycznych, prawnych i społecznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem prawa transportowego.
C-2Poznanie wybranych aktów normatywnych zwiazanych z transportem.
C-3Poznanie przepisów związanych z ruchem pojazdów bojowych i specjalnych.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria: metoda aktywizująca studenta w postaci wstepnego przygotowania się studenta do laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratoryjnego oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową umiejętność zastosowania prawa transportowego w zadanej sytuacji.
3,5
4,0
4,5
5,0