Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika płynów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika I
W-2Mechanika II
W-3Matematyka ( podstawy rachunku wektorowego, tensorowego, podstawy analizy funkcjonalnej )

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych zasad zachowania mecha niki pLynów
C-2Zastosowanie mechaniki płynów do obliczeń inżynierskich
C-3Wyznaczanie parametrów przepływu dla typowych przypadków w technice

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1treść ćwiczeń10
10
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne: element płymnu, pole hydrodynamiczne, własności fizyczne płynu.1
T-W-2Kinematyka płynów: linia prądu, tor elementumpłynu,metody opisu stanu płynu, przyspieszenie elementu płynu1
T-W-3Ruch lokalny elementu płynu. Tensor prędkości deformacji1
T-W-4Zasada zachowania masy. Równanie ciągłości. Zasada zachowania pędu. Tensor naprężeń Zasada zachowania energii. Zamknięty układ równań1
T-W-5Hydrostatyka: pole ciśnień, napór cieczy na scianki naczynia, wypór1
T-W-6Elementy teorii cieczy doskonałej: równanie Eulera, równanie Bernoulliego Elementy teorii cieczy rzeczywistej: równanie Naviera-Stoke'sa, podobieństwo dynamiczne przepływów1
T-W-7Ruch turbulentny1
T-W-8Warstwa przyścienna. Przepływy z wymianą ciepła1
T-W-9Przepływy przez przewody zamknięte. Straty hydrauliczne Przepływy potencjalne1
T-W-10Przedmiot i podstawowe równania dynamiki gazów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć16
26
wykłady
A-W-1udział w wykładach10
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3konsultacje5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny ( tradycyjny ) z dużą ilością pzykładów
M-2Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań przy aktywnym udziale studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie sposobu rozwiązywania zadań przez studenta przy tablicy, jak i na podstawie wyników sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów ( dwa zadania )
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów ( po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń ), ocena końcowa na podstawie oceny z egzaminu i ćwiczen

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C38-2_W01
Student powinien poznać podstawowe zasady zachowania mechaniki płynów. Powinien umiieć rozwiązywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice.
IM_1A_W09C-1T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C38-2_U01
Powinien umieć rozwiązywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice.
IM_1A_U01, IM_1A_U06, IM_1A_U12C-2, C-3T-L-1M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C38-2_W01
Student powinien poznać podstawowe zasady zachowania mechaniki płynów. Powinien umiieć rozwiązywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudności z jej ogólną aplikacją, szczególnie do zastosowań praktycznych.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystać w przypadku hydrostatyki i prostych przepływów cieczy doskonałej
4,0Student opanował podstawową wiedzę i potrafi jją wykorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej
4,5Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach przepływów niestacjonarnych
5,0Student opanowal wymaganą wiedze w stopniu więcej niż wystarczającym. Potrafi tą wiedze kojarzyc z wiedzą z innych przedmiotów ( np. analogie elektro- hydrauliczne, mechaniczno-hydrauliczne ). Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiętność rozwiązywania zagadnien nie typowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C38-2_U01
Powinien umieć rozwiązywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudności z jej ogólną aplikacją, szczególnie do zastosowań praktycznych.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystać w przypadku hydrostatyki i prostych przepływów cieczy doskonałej
4,0Student opanował podstawową wiedzę i potrafi jją wykorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej
4,5Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach przepływów niestacjonarnych
5,0Student opanowal wymaganą wiedze w stopniu więcej niż wystarczającym. Potrafi tą wiedze kojarzyc z wiedzą z innych przedmiotów ( np. analogie elektro- hydrauliczne, mechaniczno-hydrauliczne ). Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiętność rozwiązywania zagadnien nie typowych.

Literatura podstawowa

  1. Prosnak W.J., Mechanika P Pynów, t.1, PWN, Warszawa, 1980
  2. Puzyrewski R., Sawicki J., Podstawy Mechaniki Płynów i Hydrauliki, PWN, Warszawa, 1987
  3. Bukowski J., Kijowski P., Mechanika Płynów, PWN, Warszawa, 1980
  4. Gołębiowski C., Luczywek E., Walicki E., Zbiór zadań z Mechaniki Płynów, PWN, Warrszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika Płynów w przykładach, PWN, Warszawa, 1999
  2. Orzechowski Z., Wiewiórski P., Cwiczenia audytoryjne z Mechaniki Płynów, Politechnikia Łódzka, Łódź, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1treść ćwiczeń10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne: element płymnu, pole hydrodynamiczne, własności fizyczne płynu.1
T-W-2Kinematyka płynów: linia prądu, tor elementumpłynu,metody opisu stanu płynu, przyspieszenie elementu płynu1
T-W-3Ruch lokalny elementu płynu. Tensor prędkości deformacji1
T-W-4Zasada zachowania masy. Równanie ciągłości. Zasada zachowania pędu. Tensor naprężeń Zasada zachowania energii. Zamknięty układ równań1
T-W-5Hydrostatyka: pole ciśnień, napór cieczy na scianki naczynia, wypór1
T-W-6Elementy teorii cieczy doskonałej: równanie Eulera, równanie Bernoulliego Elementy teorii cieczy rzeczywistej: równanie Naviera-Stoke'sa, podobieństwo dynamiczne przepływów1
T-W-7Ruch turbulentny1
T-W-8Warstwa przyścienna. Przepływy z wymianą ciepła1
T-W-9Przepływy przez przewody zamknięte. Straty hydrauliczne Przepływy potencjalne1
T-W-10Przedmiot i podstawowe równania dynamiki gazów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć16
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach10
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3konsultacje5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C38-2_W01Student powinien poznać podstawowe zasady zachowania mechaniki płynów. Powinien umiieć rozwiązywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W09Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i właściwości oraz formowania wyrobów w zakresie: - metalurgii i odlewnictwa - przeróbki plastycznej - spajania i cięcia termicznego - obróbki ubytkowej - technologii warstw powierzchniowych - obróbki cieplnej - metalurgii proszków - przetwórstwa tworzyw sztucznych - technologii wytwarzania kompozytów - utylizacji
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych zasad zachowania mecha niki pLynów
Treści programoweT-W-7Ruch turbulentny
T-W-8Warstwa przyścienna. Przepływy z wymianą ciepła
T-W-9Przepływy przez przewody zamknięte. Straty hydrauliczne Przepływy potencjalne
T-W-3Ruch lokalny elementu płynu. Tensor prędkości deformacji
T-W-5Hydrostatyka: pole ciśnień, napór cieczy na scianki naczynia, wypór
T-W-1Wiadomości wstępne: element płymnu, pole hydrodynamiczne, własności fizyczne płynu.
T-W-10Przedmiot i podstawowe równania dynamiki gazów
T-W-4Zasada zachowania masy. Równanie ciągłości. Zasada zachowania pędu. Tensor naprężeń Zasada zachowania energii. Zamknięty układ równań
T-W-6Elementy teorii cieczy doskonałej: równanie Eulera, równanie Bernoulliego Elementy teorii cieczy rzeczywistej: równanie Naviera-Stoke'sa, podobieństwo dynamiczne przepływów
T-W-2Kinematyka płynów: linia prądu, tor elementumpłynu,metody opisu stanu płynu, przyspieszenie elementu płynu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny ( tradycyjny ) z dużą ilością pzykładów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów ( po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń ), ocena końcowa na podstawie oceny z egzaminu i ćwiczen
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudności z jej ogólną aplikacją, szczególnie do zastosowań praktycznych.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystać w przypadku hydrostatyki i prostych przepływów cieczy doskonałej
4,0Student opanował podstawową wiedzę i potrafi jją wykorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej
4,5Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach przepływów niestacjonarnych
5,0Student opanowal wymaganą wiedze w stopniu więcej niż wystarczającym. Potrafi tą wiedze kojarzyc z wiedzą z innych przedmiotów ( np. analogie elektro- hydrauliczne, mechaniczno-hydrauliczne ). Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiętność rozwiązywania zagadnien nie typowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C38-2_U01Powinien umieć rozwiązywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U12Potrafi określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji
Cel przedmiotuC-2Zastosowanie mechaniki płynów do obliczeń inżynierskich
C-3Wyznaczanie parametrów przepływu dla typowych przypadków w technice
Treści programoweT-L-1treść ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań przy aktywnym udziale studentów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów ( dwa zadania )
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie sposobu rozwiązywania zadań przez studenta przy tablicy, jak i na podstawie wyników sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudności z jej ogólną aplikacją, szczególnie do zastosowań praktycznych.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystać w przypadku hydrostatyki i prostych przepływów cieczy doskonałej
4,0Student opanował podstawową wiedzę i potrafi jją wykorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej
4,5Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach przepływów niestacjonarnych
5,0Student opanowal wymaganą wiedze w stopniu więcej niż wystarczającym. Potrafi tą wiedze kojarzyc z wiedzą z innych przedmiotów ( np. analogie elektro- hydrauliczne, mechaniczno-hydrauliczne ). Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiętność rozwiązywania zagadnien nie typowych.