Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Tworzywa polimerowe termoplastyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Tworzywa polimerowe termoplastyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy nauki o materiałach I |
W-2 | Fizykochemia polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z informacjami na temat materiałów termoplastycznych, ich budowy, struktury , metod przetwórstwa i szerokim zastosowaniem. |
C-2 | Zapoznanie studentów z materiałami termoplastycznymi, ich budową, strukturą , metodami przetwórstwa i szerokim zastosowaniem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja tworzyw termoplastycznych | 1 |
T-L-2 | Oznaczenie właściwości fizyczno-chemicznych tworzyw termoplastycznych | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie właściwości mechanicznych tworzyw termoplastycznych | 3 |
T-L-4 | Metody przetwórstwa termoplastów | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja tworzyw polimerowych | 1 |
T-W-2 | Poliolefiny: Polietylen, polipropylen, poliizobutylen, polimery cykloolefinowe | 2 |
T-W-3 | Elastomery kauczukowe | 1 |
T-W-4 | Polimery na podstawie styrenu | 1 |
T-W-5 | Polimery chlorowinylowe | 1 |
T-W-6 | Polimery fluorowinylowe | 1 |
T-W-7 | Poli(octan winylu) i pochodne | 1 |
T-W-8 | Polimery akrylowe i metakrylowe | 2 |
T-W-9 | Poliacetale | 1 |
T-W-10 | Poliamidy | 1 |
T-W-11 | Poliwęglany | 1 |
T-W-12 | Poliestry | 2 |
T-W-13 | Polimery włóknotwórcze | 2 |
T-W-14 | Tworzywa termoplastyczne w medycynie i farmacji | 1 |
T-W-15 | Przetwórstwo termoplastów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć-analiza literatury | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do kolokwium sprawdzającego - zaliczającego | 20 |
A-W-3 | Analiza literatury związanej z tematyką przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca- wykład informacyjny, pogadanka Metoda eksponująca- film edukacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dwa sprawdziany-testy w semestrze- pozytywne wyniki umożliwiają zwolnienie z końcowego zaliczenia przedmiotu. Ocena aktywności w dyskusji w trzkcie wykładów pozwala na podwyższenie oceny z tesu. W przypadku negatywnych ocen cząstkowych zaliczenie ustne- 3 pytania losowo wybrane. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C10_W01 Student ma wiedzęw zakresie materiałów polimerowych termoplastycznych, ich właściwości, przetwarzania i zastosowania | IM_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-13, T-W-6, T-W-11, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-4, T-W-12, T-W-14, T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C10_U01 Potrafi zastosowac zdobyta wiedze w celu wykonania zadań zwiazanych z doborem odpowiednich materialow do zastosowan technicznych, analizowac problemy zaistniale w czasie eksploatacji wyrobow z tworzyw termoplastycznych. | IM_1A_U13, IM_1A_U14 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
IM_1A_C10_U02 Potrafi zastosowac zdobyta wiedze w celu wykonania zadan zwiazanych z doborem odpowiednich materialow do zastosowan technicznych, analizowac problemy zaistniale w czasie eksploatacji wyrobow z tworzyw termoplastycznych. | IM_1A_U13, IM_1A_U14 | — | — | C-2 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do nadzorowania procesów wytwórczych w zakresie materiałów termoplastycznych | IM_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-13, T-W-6, T-W-11, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-4, T-W-12, T-W-14, T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C10_W01 Student ma wiedzęw zakresie materiałów polimerowych termoplastycznych, ich właściwości, przetwarzania i zastosowania | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących matriałów termoplastycznych |
3,0 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu tworzyw termoplastycznych, potrafi je sklasyfikować i omówić podstawowe właściwości termoplastów tj.: PP,PE, PVC | |
3,5 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu tworzyw termoplastycznych, potrafi je sklasyfikować i omówić podstawowe właściwości termoplastów tj.: PP,PE, PVC. Przypisuje odpowiednie cechy wybranym materiałom | |
4,0 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu tworzyw termoplastycznych, potrafi je sklasyfikować i omówić podstawowe właściwości termoplastów tj.: PP,PE, PVC. Przypisuje odpowiednie cechy wybranym materiałom. Zna sposoby otrzymywania termoplastów | |
4,5 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu tworzyw termoplastycznych, potrafi je sklasyfikować i omówić podstawowe właściwości termoplastów tj.: PP,PE, PVC. Przypisuje odpowiednie cechy wybranym materiałom. Zna sposoby otrzymywania termoplastów, wie gdzie się je produkuje i którymi metodami | |
5,0 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu tworzyw termoplastycznych, potrafi je sklasyfikować i omówić podstawowe właściwości termoplastów tj.: PP,PE, PVC. Przypisuje odpowiednie cechy wybranym materiałom. Zna sposoby otrzymywania termoplastów, wie gdzie się je produkuje i którymi metodami. Potrafi wskazać odpowiednie zastosowania materiałów termoplastycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C10_U01 Potrafi zastosowac zdobyta wiedze w celu wykonania zadań zwiazanych z doborem odpowiednich materialow do zastosowan technicznych, analizowac problemy zaistniale w czasie eksploatacji wyrobow z tworzyw termoplastycznych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu tworzyw termoplastycznych, potrafi je sklasyfikować i omówić podstawowe ich właściwości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_1A_C10_U02 Potrafi zastosowac zdobyta wiedze w celu wykonania zadan zwiazanych z doborem odpowiednich materialow do zastosowan technicznych, analizowac problemy zaistniale w czasie eksploatacji wyrobow z tworzyw termoplastycznych. | 2,0 | Nie potrafi dokonać identyfikacji materiałów termoplastycznych |
3,0 | Potrafi dokonać identyfikacji materiałów termoplastycznych | |
3,5 | Potrafi dokonać identyfikacji materiałów termoplastycznych, wskazać ich cechy i właściwości | |
4,0 | Potrafi dokonać identyfikacji materiałów termoplastycznych, wskazać ich cechy i właściwości, potrafi dobrać odpowiedni materiał do zastosowania | |
4,5 | Potrafi dokonać identyfikacji materiałów termoplastycznych, wskazać ich cechy i właściwości, potrafi dobrać odpowiedni materiał do zastosowania i posłużyć się odpowiednimi narzędziami w celu wykazania swojego wyboru | |
5,0 | Potrafi dokonać identyfikacji materiałów termoplastycznych, wskazać ich cechy i właściwości, potrafi dobrać odpowiedni materiał do zastosowania i posłużyć się odpowiednimi narzędziami w celu wykazania swojego wyboru. Potrafi zweryfikować wybory innych i wskazać odpowiednie rozwiązania materiałowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do nadzorowania procesów wytwórczych w zakresie materiałów termoplastycznych | 2,0 | Student nie zna podstawowych zagadnień z zakresu tworzyw termoplastycznych, nie potrafi sklasyfikować i omówić podstawowe właściwości |
3,0 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu tworzyw termoplastycznych, potrafi je sklasyfikować i omówić podstawowe właściwości | |
3,5 | ||
4,0 | Student w wyniku przeprowadzonych zajęć postępuje zgodnie z przepisami i zasadami etyki zawodu przyszłego inżyniera. | |
4,5 | ||
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywna postawa w dziedzinie materiałów termoplastycznych, będzie umiał kreatywnie postępować w zakresie doboru i wdrażania materiałów inzynierskich, jest otwarty na zapotrzebowanie środowiska |
Literatura podstawowa
- Szlezyngier W., Tworzywa sztuczne, FOSZE, Rzeszow, 1998
- Holden G., Kricheloorf H.R., Thermoplastic elastomers, Hanser, Munich, 2004
Literatura dodatkowa
- Balta Calleya F.J., Roslaniec Z., Block copolymers, Marcel Dekker, New York, 2010