Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka konwencjonalna
Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka słoneczna | ||
Specjalność | energetyka odnawialnych źródeł energii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Termodynamika i wymiana ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z parametrami charakteryzującymi promieniowanie słoneczne i przyrządami do jego pomiaru oraz geometrią słoneczną. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami przetworników energii do fototermicznej i fotowoltaicznej konwersji energii oraz sposobami wykorzystania energii promieniowania słonecznego. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, obliczeń, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. | 2 |
T-W-2 | Energia słoneczna docierająca do przetwornika energi. Rodzaje przetworników energi. | 2 |
T-W-3 | Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze | 2 |
T-W-4 | Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna. | 2 |
T-W-5 | Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe | 2 |
T-W-6 | Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacj: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody techologicznej, wspomagania ogrzewania. | 2 |
T-W-7 | Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego. | 1 |
T-W-8 | Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne. | 1 |
T-W-9 | Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych. | 1 |
T-W-10 | Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego | 2 |
T-W-11 | Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaiczbnych. | 2 |
T-W-12 | Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego. | 2 |
T-W-13 | Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory. | 2 |
T-W-14 | Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV. programy wspomagające pracę projektową. | 2 |
T-W-15 | Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncetratorami promieniowania słonecznego | 2 |
T-W-16 | Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. | 2 |
T-W-17 | Kierunki rozwoju fotowoltaiki. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-P-3 | Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu | 17 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu | 10 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uczestnistwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, sprawdzian kontrolny, System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych; system punktowy oceny sprawdzianu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EOZE/03_W01 Student zna parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne i przyrządy do pomiarów tych parametrów oraz geometrię słoneczną | ENE_2A_W10, ENE_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
ENE_2A_EOZE/03_W02 Student zna sposoby transformacji i przetworniki energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii (ciepło, energia elektyryczna) | ENE_2A_W10, ENE_2A_W11 | — | — | C-2 | T-W-13, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
ENE_2A_EOZE/03_W03 Student zna obszary zastosowań instalacji słonecznych | ENE_2A_W10, ENE_2A_W11 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-8, T-W-9, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EOZE/03_U01 Umie okreslić ilość energii promieniowania słonecznego docierającego do przetwornika energii | ENE_2A_U07, ENE_2A_U09 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
ENE_2A_EOZE/03_U02 Umie zaprojektować instalkację słoneczną i określić efekt użyteczny jej działania. | ENE_2A_U12, ENE_2A_U01, ENE_2A_U07, ENE_2A_U09, ENE_2A_U13 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EOZE/03_K01 Potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej | ENE_2A_K01 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EOZE/03_W01 Student zna parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne i przyrządy do pomiarów tych parametrów oraz geometrię słoneczną | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_2A_EOZE/03_W02 Student zna sposoby transformacji i przetworniki energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii (ciepło, energia elektyryczna) | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-840% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 84-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_2A_EOZE/03_W03 Student zna obszary zastosowań instalacji słonecznych | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EOZE/03_U01 Umie okreslić ilość energii promieniowania słonecznego docierającego do przetwornika energii | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_2A_EOZE/03_U02 Umie zaprojektować instalkację słoneczną i określić efekt użyteczny jej działania. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EOZE/03_K01 Potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Klugmann-Radziemska, Fotowoltaika w teorii i praktyce, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2010
- Chwieduk D., Energetyka słoneczna budynku, Arkady, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Nowak W., Stachel A.A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Wacławek M., Rodziewicz T., Ogniwa słoneczne wpływ środowiska naturalnego na ich pracę, WNT, Warszawa, 2011