Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka konwencjonalna

Sylabus przedmiotu Auditing energetyczny w gospodarce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Auditing energetyczny w gospodarce
Specjalność efektywność energetyczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia z zakresu termodynamiki
W-2Zagadnienia z zakresu wymiany ciepła
W-3Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.2
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego2
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna2
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.4
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania1
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch2
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych1
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych2
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie4
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie4
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej2
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii2
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-P-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-P-4Przygotowanie projektu.25
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Uczestnictwo konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów9
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_W01
Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
ENE_2A_W09C-1, C-2T-P-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_U01
Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
ENE_2A_U13C-1, C-2T-P-1, T-W-8, T-W-3, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
ENE_2A_K03, ENE_2A_K04C-2T-P-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_W01
Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_U01
Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 6-680% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresiej 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresiej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 92-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szargut A., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii w przemyśle, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskie, Warszawa, 2000
  3. Górzyński J., Audyting energetyczny, Narodawa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.2
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego2
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna2
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.4
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania1
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch2
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych1
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych2
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie4
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie4
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej2
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii2
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-P-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-P-4Przygotowanie projektu.25
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Uczestnictwo konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów9
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EE/01_W01Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W09Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie: zarządzania dostawą i poborem energii zasilającej procesy i obiekty oraz prawa energetycznego, a także efektywności energetycznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EE/01_U01Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 6-680% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresiej 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresiej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 92-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EE/01_K01Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania różnych technologii energetycznych, w tym jej wpływu na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
ENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0