Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa
Sylabus przedmiotu Aplikacje internetowe 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aplikacje internetowe 2 | ||
Specjalność | Inżynieria systemów informacyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Aplikacje internetowe 1 |
W-2 | Programowanie 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z kompletnym stosem technologicznym stosowanym do budowy aplikacji WWW |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia aplikacji webowych różnego typu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie z narzędzi automatyzaujących pracę programisty WWW: dołączenie zależności, minifikacja, budowa projektu, uruchamianie preprocesorów CSS, konfiguracja profilów developerskiego i produkcyjnego, automatyczne dostarczanie aplikacji do środowiska produkcyjnego. | 2 |
T-L-2 | Mini projekt aplikacji internetowej w wybranym frameworku strony serwera typu MPA (Multiple Page Application): projekt i implementacje alementów interfejsu użytkownika | 4 |
T-L-3 | Mini projekt aplikacji internetowej w wybranym frameworku strony serwera typu MPA (Multiple Page Application): implemntacja części dostępu do danych (modele) oraz części odpowiedzialnej za sterowanie (kontrolery) | 4 |
T-L-4 | Mini projekt aplikacji internetowej w wybranym frameworku strony serwera typu MPA (Multiple Page Application): integracja i testpwanie aplikacji | 2 |
T-L-5 | Budowa prostego webserwisu typu REST. | 2 |
T-L-6 | Mini projekt aplikacji webowej typu Single Page: projekt interfejsu użytkownika | 2 |
T-L-7 | Budowa prostej aplikacji internetowej w modelu komponentowym (przełaczanie widoków, wyświetlanie danych z bazy, formularz). | 2 |
T-L-8 | Budowa prostej mobilnej aplikacji hybrydowej. | 2 |
T-L-9 | Realizacja klienta protokołu Websocket w środowisku przeglądraki WWW. | 2 |
T-L-10 | Budowa rozszerzeń dla wybranego systemu CMS: projekt własnego szablonu wyglądu, projekt komponentu z nieskomplikowanym formularzem. | 2 |
T-L-11 | Mini projekt aplikacji webowej typu Single Page: specyfikacja REST API dla projektowanej aplikacji oraz jego implementacja | 2 |
T-L-12 | Mini projekt aplikacji webowej typu Single Page: implementacja aplikacji w wybranym frameworku typu SPA | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Narzędzia wspomagające programowanie aplikacji WWW: Zarządzanie pakietami/zależnościami w JavaScript: charakterystyka i podstawy stosowania narzędzi: npm, yarn, bower. Scaffolding na przykładzie Yeoman. Automatyzacja pracy z wykorzystaniem narzędzi Grunt i Gulp. | 2 |
T-W-2 | Protokół HTTP i wprowadzenie do frameworków strony serwera, aplikacje we frameworkach vs aplikacja "od zera" (izolacja warstwy widoku, izolacja logiki aplikacji, front controller, szablony), instalacja i konfiguracja frameworka Pierwsza strona we frameworku, kontroler, routing, szablony | 4 |
T-W-3 | Frameworki strony serwera typu MPA (Multiple Page Application) Baza danych – ORM, debugowanie SQL, DQL, relacje, lazy loading, join, formularze i walidacja, użytkownicy i system uprawnień, Komendy konsolowe, testy jednostkowe, automatyczne testy funkcjonalne, usługi, tworzenie serwera REST, scaffolding, moduły admin | 4 |
T-W-4 | Frameworki do budowy aplikacji typu SPA (Single Page Application): Załażenia i struktura wybranego frameworku frontend. Narzędzia wspomagające budowę i uruchamiania aplikacji. Konfiguracja projektu. Pojęcie komponentu. Definiowanie komponentów. Style i szablony komponentów. Wiązania danych. Dwukierunkowe wiązania danych. Dodawania stylów do elementów. Tworzenie komponentów interfejsu użytkownika. Usługi i wstrzykiwania zależności. Routing w aplikacji. Wywołania HTTP. | 4 |
T-W-5 | Frameworki do budowy aplikacji typu SPA (2): Stosowanie formularzy, walidacja formularzy. Ładowanie plików na serwer. Podstawy techniki i narzędzi debugowania i testowania aplikacji frontendowych. Przykład realizacji prostej aplikacji wykorzystującej wcześniej poznane mechanizmy (np. lista zakupów, proste forum dyskusyjne itp.). | 4 |
T-W-6 | Platformy budowy aplikacji WWW oparte o wielowarstwową architekturę komponentową: Architektura aplikacji komponentowej. Komponenty obsługi protokołu HTTP: obsługa żądąń HTTP, odbieranie parametrów i danych z żądania, obsługa sesji. Technologie znacznikowe stosowane w wartstwie frontendu. Wstrzykiwanie zależności (dependency injection). Budowa webserwisów typu REST: obsługa metod HTTP, definiowanie ścieżek dla wywołań, marshaling danych reprezentujących obiekty w znacznikowych formatach opisu danych. | 4 |
T-W-7 | Lekkie frameworki strony serwera: Budowa, instalacja, konfiguracja, przykładowa strona, routing, szablony Blade, artisan, Eloquent. | 2 |
T-W-8 | Rozszerzanie i integracja systemów CMS: Budowa szablonów i komponentów/wtyczek rozszerzających dla wybranego systemu CMS. (Wordpress lub Joomla) | 2 |
T-W-9 | Technologie budowy hybrydowych aplikacji mobilnych: Zasady budowy aplikacji mobilnych z wykorzystaniem technologii webowych i interfejsu WebView w systemach iOS oraz Android. Technologie dostępu do natywnych komponentów interfejsu użytkownika. Charakterystyka i przegląd możliwości wybranego frameworku do budowy aplikacji hybrydowych. | 2 |
T-W-10 | Przegląd istotnych webowych technologii programistycznych: Protokół websocket – charakterystyka, przykłady zastosowań, budowa klienta w JavaScript. Standard komunikacji w czasie rzeczywistym WebRTC. Charakterystyka popularnych bibliotek do budowy aplikacji typu Single Page. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Praca samodzielna nad otrzymanymi zadaniami | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Zaliczenie | 1 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją |
M-2 | Laboratoria - metoda przypadków, rozwiązywanie zadań z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań zrealizowanych na laboratoriach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiałów z wykładów w formie egzaminu ustnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.10.1_W01 Posiada zaawansowaną wiedzę na technologiii i frameworków stosowanych w aplikacjach internetowych. | I_1A_W04, I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.10.1_U01 Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił zbudować aplikację internetową pozwalającą na realizację wybranej funkcjonalności, z położeniem głównego nacisku na intuicyjność obsługi przez użytkownika. | I_1A_U09, I_1A_U10, I_1A_U12 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-11, T-L-12, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.10.1_W01 Posiada zaawansowaną wiedzę na technologiii i frameworków stosowanych w aplikacjach internetowych. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych z wytwarzaniem aplikacji internetowych |
3,0 | Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z wytwarzaniem aplikacji internetowych | |
3,5 | Student jest w stanie opisać podstawowe etapy budowy aplikacji internetowych oraz zna ich najważniejsze architektury | |
4,0 | Student jest w stanie zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, czyli jest w stanie rozwiązać postawione przed nim zadanie za pomocą wskazanej technologii | |
4,5 | Student jest w stanie dokonać analizy porównawczej różnych środowisk służących do budowych aplikacji internetowych | |
5,0 | Student jest w stanie dokonać oceny wskazanych środowisk służących do budowych aplikacji internetowych pod kątem ich adekwatności do postawionego przed nim zadania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.10.1_U01 Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił zbudować aplikację internetową pozwalającą na realizację wybranej funkcjonalności, z położeniem głównego nacisku na intuicyjność obsługi przez użytkownika. | 2,0 | Student nie jest stanie zrealizować podstawowych funkcjonalności aplikacji internetowej |
3,0 | Student zrealizować podstawowe funkcjonalności aplikacji internetowej (np. przełaczanie widoków, wyświetlenie listy elementów, pobranie danych z formularza) | |
3,5 | Student jest w stanie zrealizować prostą aplikację typu wielostronnicowego | |
4,0 | Student jest w stanie zrealizować prostą aplikację typu jednostronnicowego z asynchroniczną wymianą danych | |
4,5 | Student jest w stanie zrealizować aplikację internetową dowolnego typu z utrwalaniem danych w bazie danych, potrafi zrealizować mechanizm autoryzacji dostępu do aplikaji | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować, dobrać technologię i samodzielnie zrealizować aplikację na podstawie przedstawionych wymagań. |
Literatura podstawowa
- Yakov Fain, Anton Moiseev, Angular 2. Programowanie z użyciem języka TypeScript, Helion, 2017
- Krzysztof Rychlicki-Kicior, Java EE 6. Programowanie aplikacji WWW, Helion, 2010
- Praca zbiorowa, Java EE 6. Zaawansowany przewodnik, Helion/Oracle, 2013
Literatura dodatkowa
- Gion Kunz, Angular 2. Tworzenie interaktywnych aplikacji internetowych, Helion, 2017