Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Technika mikroprocesorowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika mikroprocesorowa | ||
Specjalność | Inżynieria komputerowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl>, Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl>, Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Architektura systemów komputerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o sposobach oprogramowania układów wejścia-wyjścia w autonomicznych systemach mikroprocesorowych. |
C-2 | Umiejętność oprorgramowania systemu mikroprocesorowego w podstawowych zastosowaniach, ze szczególnym uwzględniem czujników, napędów, układów komunikacji i innych układów wejścia-wyjścia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praca z symulatorem procesora, kod maszynowy, modyfikacje. | 2 |
T-L-2 | Oprogramowanie robotów do walk sumo. Konkurs sumo robotów. | 4 |
T-L-3 | Ogólne programowanie procesora ARM Cortex-Mx (STM32F3) | 4 |
T-L-4 | Realizacja projektu z czujnikami MEMS. | 2 |
T-L-5 | Realizacja projektu "transmisja mowy po WiFi". | 2 |
T-L-6 | Projekty własne studentów, konkurs. | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe architektury mikrokontrolerów (AVR, PIC, ARMv4, picoBlaze) i ich natywne programowanie. Przykład projektu z wykorzysteniem mikrokontrolerów (aplikacja robota mobilnego do walk sumo). | 4 |
T-W-2 | Projektowanie specjalizowanych architektur procesorów i soft-procesory. Przyklad projektu specjalizowanego procesora w układzie FPGA. Dostosowywanie komponentów i badanie wpływu na wydajność architektury. | 2 |
T-W-3 | Procesory ARM (Core Cortex-Mx) i ich natywne programowanie. Podstawowe ukady peryferyjne: Timer, Watchdog, sterownik Flash, GPIO. Układy peryferjny komunikacyjne (USART, I2C, SPI, CAN). | 4 |
T-W-4 | Moduły komunikacji bezprzewodowej i IoT. Przykład projektu o charakterze komunikacyjnym ("UART over WiFi"). | 2 |
T-W-5 | Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, jitter oraz aliasing. Przykład projektu z przesyłaniem lub przetwarzaniem toru audio (transmisja sygnału mowy po WiFi). Przykład projektu syntezatora muzycznego. | 2 |
T-W-6 | Oprogramowanie i układy scalone czujników i sensorów. Przykład projektu z czujnikami MEMS. | 2 |
T-W-7 | Niskomocowość, usypianie procesora, selektywne wyłączanie podzespołów. Rodziny procesorów niskomocowych. Przykład projektu rejestratora parametrów środowiskowych (temperatura, wilgotność). | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie projektów i udział w konsultacjach. | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach, konkursach i egzaminie. | 12 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny. |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja i konkurs na projekty. |
S-3 | Ocena formująca: Test - programowanie procesorów ARM. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.03.1_W01 Wiedza o sposobach oprogramowania układów wejścia-wyjścia w autonomicznych systemach mikroprocesorowych. | I_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.03.1_U01 Umiejętność oprorgramowania systemu mikroprocesorowego w podstawowych zastosowaniach, ze szczególnym uwzględniem czujników, napędów, układów komunikacji i innych układów wejścia-wyjścia. | I_1A_U08, I_1A_U12 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.03.1_W01 Wiedza o sposobach oprogramowania układów wejścia-wyjścia w autonomicznych systemach mikroprocesorowych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe architektury procesorów, koncepcje i metody ich programować tak aby obsłużyć podstawowe urządzenia wejścia-wyjścia. Student zna podstawowe urządzenia wejścia-wyjścia. | |
3,5 | jak na ocenę 3.0 oraz student umie uzasadnić swoje odpowiedzi oraz przedstawić różne warianty. | |
4,0 | jak na ocenę 3.5 oraz student umie przedstawić swoje propozycje modyfikacji lub oryginalne spojrzenie na temat i je uzasadnić. | |
4,5 | jak na ocenę 4.0 oraz odpowiednio wysokie miejsce w głosowaniu. | |
5,0 | jak na ocenę 4.0 oraz odpowiednio wysokie miejsce w głosowaniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.03.1_U01 Umiejętność oprorgramowania systemu mikroprocesorowego w podstawowych zastosowaniach, ze szczególnym uwzględniem czujników, napędów, układów komunikacji i innych układów wejścia-wyjścia. | 2,0 | |
3,0 | Student umie oprogramować różne architektury procesorów (ze szczególnym uwzględnieniem architektury ARM) tak aby obsłużyć podstawowe urządzenia wejścia-wyjścia. | |
3,5 | jak na ocenę 3.0 oraz student umie zaprezentować i obronić swoje rozwiązanie. | |
4,0 | jak na ocenę 3.5 oraz student umie samodzielnie zaproponować rozwiązanie. | |
4,5 | jak na ocenę 4.0 oraz student umie zaprezentowac różne warianty rozwiązania i uzasadnić swoje rozwiązanie. | |
5,0 | jak na ocenę 4.5 oraz student zają odpowiednio wysokie miejsce w głosowaniu. |
Literatura podstawowa
- Valvano J.W., Embedded Systems: Introduction to Arm® Cortex™-M Microcontrollers, CreateSpace Independent Publishing Platform, 2012
- Lyons R.G., Wprowadzenie do Cyfrowego Przetwarzania Sygnałów, WKŁ, 2010
Literatura dodatkowa
- Bhattacharyya S.S. Deprettere Ed F., Teich J., Domain-Specific Processors, Systems, Architectures, Modeling and Simulation, Marcel Dekker, 2004
- J.P. Shen, Modern Processor Design: Fundamentals of Superscalar Processors, Waveland Press, 2013