Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Projektowanie oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie oprogramowania | ||
Specjalność | Inżynieria komputerowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria oprogramowania |
W-2 | Programowanie 2 |
W-3 | Narzędzia inżynierskie |
W-4 | Zarządzanie informacją 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych technik projektowania oprogramowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania | 2 |
T-L-2 | Wzorce architektoniczne i integracyjne | 4 |
T-L-3 | Wzorce projektowe | 4 |
T-L-4 | Prototypowanie - techniki, narzędzia, praktyczne zastosowania | 1 |
T-L-5 | Projektowanie interakcji z użytkownikiem | 2 |
T-L-6 | Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. | 1 |
T-L-7 | Architektura SOA - WS* (SOAP, WSDL, UDDI, BPEL) & REST | 2 |
T-L-8 | Refaktoryzacja - techniki i narzędzia | 1 |
T-L-9 | Technologie asystujące i rozszerzające dostępność | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania | 2 |
T-W-2 | Wzorce architektoniczne i integracyjne | 4 |
T-W-3 | Wzorce projektowe | 4 |
T-W-4 | Prototypowanie - techniki, narzędzia, praktyczne zastosowania | 1 |
T-W-5 | Projektowanie interakcji z użytkownikiem | 2 |
T-W-6 | Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. | 1 |
T-W-7 | Architektura SOA - WS* (SOAP, WSDL, UDDI, BPEL) & REST | 2 |
T-W-8 | Refaktoryzacja - techniki i narzędzia | 1 |
T-W-9 | Technologie asystujące i rozszerzające dostępność | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Dodatkowa praca nad realizacją zadań | 29 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu | 29 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za ćwiczenia indywidualne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratoriów jako średnia ważona z ćwiczeń indywidualnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.05_W01 Student potrafi rozróżniać i charakteryzować główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.05_U01 Student potrafi wykorzystać główne metody i techniki projektowania do realizacji problemu inżynierskiego | I_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.05_W01 Student potrafi rozróżniać i charakteryzować główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróżniać wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania | |
3,5 | Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania | |
4,0 | Student potrafi rozróżniać wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania | |
4,5 | Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania | |
5,0 | Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania, potrafi wskazać szczegółowe ich zalety i wady oraz możliwości zastosowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.05_U01 Student potrafi wykorzystać główne metody i techniki projektowania do realizacji problemu inżynierskiego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wybranych zadań prostego problemu inżynierskiego | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności | |
5,0 | Student potrafi dobrać i wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności |
Literatura podstawowa
- Pressman R.S., Software Engineering: A Practitioner's Approach, McGraw-Hill Education, 2014, 8
- Bass L., Clements P., Kazman R., Architektura oprogramowania w praktyce, Helion, Gliwice, 2011, II
- Beck K., Wzorce implementacyjne, Helion, 2014
- Erl T., SOA. Koncepcje, technologie i projektowanie, Helion, 2014
Literatura dodatkowa
- Fowler M., Beck K., Brant J., Opdyke W., Roberts D., Gamma E., Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu, Helion, 2011
- Freeman E., Bates B., Sierra K., Robson E., Wzorce projektowe. Rusz głową!, Helion, 2010
- Martin R.C., Clean Architecture: A Craftsman's Guide to Software Structure and Design, Prentice-Hall, 2017