Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne
Sylabus przedmiotu Metody obliczeniowe i optymalizacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody obliczeniowe i optymalizacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl>, Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>, Marek Ziółkowski <marek.ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka na poziomie inżynierskim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice oraz zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Operacje na macierzach w programie Matlab | 2 |
T-L-2 | Wartości i wektory własne macierzy | 2 |
T-L-3 | Rozwiązywanie układów równań metodami nieiteracyjnymi | 2 |
T-L-4 | Rozwiązywanie układów równań metodami iteracyjnymi | 2 |
T-L-5 | Interpolacja i aproksymacja dla funkcji jednej zmiennej oraz w przestrzeni dwuwymiarowej | 4 |
T-L-6 | Całkowanie numeryczne | 2 |
T-L-7 | Numeryczne metody różniczkowania | 2 |
T-L-8 | Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych | 2 |
T-L-9 | Metoda różnic skończonych | 6 |
T-L-10 | Wykorzystanie programu Comsol Multiphysics w zagadnieniach elektrotechniki | 4 |
T-L-11 | Metoda elementów skończonych | 9 |
T-L-12 | Metoda gradientu prostego | 2 |
T-L-13 | Metoda najszybszego spadku | 2 |
T-L-14 | Metoda gradientu sprzężonego | 2 |
T-L-15 | Algorytmy genetyczne | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia związane z metodami analizy numerycznej, formaty zapisu liczb, błędy towarzyszące obliczeniom numerycznym, zbieżność i stabilność algorytmów | 2 |
T-W-2 | Wybrane metody poszukiwania miejsc zerowych funkcji | 3 |
T-W-3 | Wybrane zagadnienia algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań liniowych i grupy układów równań metodami iteracyjnymi i nieiteracyjnymi, odwracanie macierzy, rozwiązywanie układów równań nadokreślonych, układy równań źle uwarunkowane | 4 |
T-W-4 | Zagadnienia wartości i wektorów własnych macierzy: metody wyznaczania współczynników równania charakterystycznego, metody wyznaczania wartości własnych o największym module | 4 |
T-W-5 | Interpolacja i aproksymacja, wykorzystanie funkcji ortogonalnych | 4 |
T-W-6 | Numeryczne różniczkowanie i całkowanie | 4 |
T-W-7 | Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych | 2 |
T-W-8 | Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych. Dyskretyzacja przestrzeni: metoda różnic skończonych, metoda elementów skończonych (metoda Galerkina). Rozwiązywanie zagadnienia początkowego: schematy różnicowe, metoda elementów skończonych w dziedzinie czasu | 5 |
T-W-9 | Wybrane metody optymalizacji | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Samodzielne poszerzanie zadań realizowanych na zajęciach | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian przed ćwiczeniem laboratoryjnym. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C05_W01 Student ma poszerzony zakres znajomości metod matematycznych. | EL_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-3 |
EL_2A_C05_W02 Student ma poszerzoną wiedzę o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice. | EL_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C05_U01 Student umie wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do rozwiązywania zagadnień z elektrotechniki na poziomie magisterskim. | EL_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-15, T-L-2, T-L-10 | M-2 | S-2 |
EL_2A_C05_U02 Student umie tworzyć algorytmy numeryczne w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki. | EL_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-2, S-1 |
EL_2A_C05_U03 Student umie podejmować decyzje projektowe na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki. | EL_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-11, T-L-13, T-L-14, T-L-7, T-L-12, T-L-8 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C05_W01 Student ma poszerzony zakres znajomości metod matematycznych. | 2,0 | Student odpowiedział poprawnie na mniej niż 50% pytań na egzaminie. |
3,0 | Student odpowiedział poprawnie na min. 50% pytań na egzaminie. | |
3,5 | Student odpowiedział poprawnie na min. 60% pytań na egzaminie. | |
4,0 | Student odpowiedział poprawnie na min. 70% pytań na egzaminie. | |
4,5 | Student odpowiedział poprawnie na min. 80% pytań na egzaminie. | |
5,0 | Student odpowiedział poprawnie na min. 90% pytań na egzaminie. | |
EL_2A_C05_W02 Student ma poszerzoną wiedzę o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice. | 2,0 | Student odpowiedział poprawnie na mniej niż 50% pytań na egzaminie. |
3,0 | Student odpowiedział poprawnie na min. 50% pytań na egzaminie. | |
3,5 | Student odpowiedział poprawnie na min. 60% pytań na egzaminie. | |
4,0 | Student odpowiedział poprawnie na min. 70% pytań na egzaminie. | |
4,5 | Student odpowiedział poprawnie na min. 80% pytań na egzaminie. | |
5,0 | Student odpowiedział poprawnie na min. 90% pytań na egzaminie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C05_U01 Student umie wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do rozwiązywania zagadnień z elektrotechniki na poziomie magisterskim. | 2,0 | Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00. |
3,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00. | |
3,5 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25. | |
4,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75. | |
4,5 | Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25. | |
5,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75. | |
EL_2A_C05_U02 Student umie tworzyć algorytmy numeryczne w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki. | 2,0 | Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00. |
3,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00. | |
3,5 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25. | |
4,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75. | |
4,5 | Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25. | |
5,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75. | |
EL_2A_C05_U03 Student umie podejmować decyzje projektowe na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki. | 2,0 | Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00. |
3,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00. | |
3,5 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25. | |
4,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75. | |
4,5 | Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25. | |
5,0 | Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75. |
Literatura podstawowa
- Baron B., Piątek Ł, Metody numeryczne w C++ Builder, Helion, 2004
- Dahlgquist G., Bjöck A., Metody numeryczne, PWN, Warszawa, 1983
- Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, WNT, Warszawa, 1982
- Kiełbasiński A., Schwetlick H., Numeryczna algebra liniowa, WNT, Warszawa, 1992
- Ralston A., Wstęp do analizy numerycznej, PWN, Warszawa, 1983
- Kosma Z., Metody numeryczne dla zastosowań inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 1999
- Kącki E., Równania różniczkowe cząstkowe w zagadnieniach fizyki i techniki, WNT, Warszawa, 1992
- Grzymkowski R., Hetmaniok E., Słota D., Wybrane metody obliczeniowe w rachunku wariacyjnym oraz w równaniach różniczkowych i całkowych, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2002
- Grzymkowski R., Kapusta A., Nowak I., Słota D., Metody numeryczne. Zagadnienia brzegowe, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2003
- Grzymkowski R, Zielonka A., Zastosowania teorii falek w zagadnieniach brzegowych, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2004
- Sikora J., Podstawy metody elementów brzegowych, Wydawnictwo Książkowe Instytutu Elektrotechniki, Warszawa, 2009
- Wojtaszczyk P., Teoria falek, PWN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Chari M.V.K., Salon S.J., Numerical methods in electromagnetism, Academic press, New York, 2000