Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka i programowanie obiektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł Podstawy Informatyki. |
W-2 | Ukończony moduł Matematyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami programowania obiektowego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego w języku C#. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli oraz aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika. | 4 |
T-L-2 | Deklarowanie i inicjacja ziennych, instrukcje warunkowe i pętle (iterownie zmiennych). | 3 |
T-L-3 | Obsługa syutacji wyjątkowych. | 2 |
T-L-4 | Tablice. Operacje na tablicach. | 3 |
T-L-5 | Deklarownie i wywoływanie metod. Przeciążanie metod. | 3 |
T-L-6 | Tworzenie własnych klas i ich obiektów. Dziedziczenie klas. Polimorfizm. | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie końcowe. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego. Wprowadzenie do środowska programistycznego. | 2 |
T-W-2 | Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje w języku C#. | 3 |
T-W-3 | Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci. Obsługa sytuacji wyjątkowych, rodzaje wyjatków, korzyści wykorzystania. | 2 |
T-W-4 | Tablice, używanie tablic, instrukcja foreach. | 3 |
T-W-5 | Metody, parametry metod, przeciążanie metod. Wywołanie poprzez wartość lub referencję. | 3 |
T-W-6 | Sprawdzian wiadomości z wykładu. Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami, tworzenie obiektu danej klasy. | 3 |
T-W-7 | Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo. | 2 |
T-W-8 | Dziedziczenie i polimorfizm. Klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte. | 2 |
T-W-9 | Hermetyczność (kontrola dostępu) w programowaniu obiektowym. Przeciążania w C#. | 3 |
T-W-10 | Sprawdzian wiadomości z wykładu. Interfejsy programistyczne- definiowanie interfejsu, rzutowanie na interfejs. | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie programów w domu. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 20 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z przykładami. |
M-2 | Praca w laboratorium komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B05_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | EL_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B05_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | EL_1A_U01, EL_1A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2, S-4 |
EL_1A_B07x_U02 Student potrafi implemntować i integrować komponenty oprogramowania zorientowanego obiektowo. | EL_1A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-6 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B05_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B05_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | 2,0 | 2,0 -Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00. |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
3,5 | 3.5 - Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00. | |
4,0 | .Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
4,5 | 4.5 - Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00. | |
5,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
EL_1A_B07x_U02 Student potrafi implemntować i integrować komponenty oprogramowania zorientowanego obiektowo. | 2,0 | 2,0 -Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00. |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
3,5 | 3.5 - Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00. | |
4,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. | |
4,5 | 4.5 - Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00. | |
5,0 | Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. |
Literatura podstawowa
- J.Matalewski, Visual Studio 2013. Podręcznik programowania w C# z zadaniami, Helion, 2013
- M.J.Kubiak, C#w zadania z programowania z przykładowymi rozwiazaniami, Helion, 2012
- D.Farbaniec, Microsoft Visual Studio 2012. Programowanie w C#, Helion, 2013
Literatura dodatkowa
- M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Warszawa, 2005
- P. Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2001