Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>, Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie modułu Matematyka
W-2Ukończenie modułu Fizyka 1 i 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie treści programowych związanych z przedmiotem
C-2Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania.
C-3Umiejętność oceny przydatności uzyskanego rozwiązania w konkretnym problemie technicznym.
C-4Znajomość nowoczesnych programów narzędziowych pomocnych w rozwiązywaniu obwodów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt.3
T-A-2Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane3
T-A-3Kolokwium I1
T-A-4Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym3
T-A-5Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych.3
T-A-6Wyznaczanie mocy w układach prądu przemiennego przy uzyciu metody symbolicznej.1
T-A-7Kolokwium II1
15
wykłady
T-W-1Obwód elektryczny. Opis topologii obwodu. Węzły, oczka, strzałkowanie prądów i napięć.2
T-W-2Bierne i aktywne elementy obwodów. Prawa Kirchhoffa. Dopasowanie energetyczne.2
T-W-3Zasada superpozycji, wzajemności, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów.2
T-W-4Metody analizy obwodów. Metoda oczkowa i węzłowa.2
T-W-5Prądy sinusoidalnie zmienne. Wielkości opisujące. Zachowanie się elementów R,L,C.2
T-W-6Gałąź szeregowa RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Definicje mocy. Wykresy trójkątowe.2
T-W-7Wprowadzenie do metody symbolicznej. Zapis symboliczny prądów, napięć, impedancji, admitancji.2
T-W-8Moce przy zapisie symbolicznym. Wykresy wskazowe impedancji, napięć i prądów, oraz mocy.2
T-W-9Źródła rzeczywiste przy prądzie zmiennym. Dopasowanie energetyczne przy prądach sinusoidalnie zmiennych. Spadek i strata napięcia. Sprawność energetyczna. Projektowanie torów przesyłowych.2
T-W-10Rezonans szeregowy i parametry opisujące go. Przykłady prostych obwodów rezonansowych.2
T-W-11Obwody magnetyczne sprzężone. Modele zastępcze indukcyjności wzajemnych.2
T-W-12Cewka na rdzeniu stalowym. Transformator. Modele zastępcze i wykresy wskazowe przy różnych rodzajach obciążenia. Autotransformator.2
T-W-13Stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy pobudzeniu prostokątnym oraz sinusoidalnie zmiennym.2
T-W-14Obwody trójfazowe. Skojarzenie obwodu w trójkąt i w gwiazdę. Wyznaczanie prądów odbiornika. Wykresy wskazowe. Pomiar mocy w układach trójfazowych.2
T-W-15Podsumowanie w postaci analizy różnych układów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach obliczeniowych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań5
A-A-3Analiza zadań z kolokwium5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Utrwalanie wiadomości uzyskanych na wykładzie10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C06_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
AR_1A_W13, AR_1A_W25C-1, C-3, C-4, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-15, T-W-9, T-A-3, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2
AR_1A_C06_W02
Posiada wiedzę o działaniu prostych obwodów elektrycznych
AR_1A_W05C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C06_U01
Potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania.
AR_1A_U04, AR_1A_U26C-3, C-4, C-2T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-10, T-W-9, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6M-2S-2
AR_1A_C07x_U02
Potrafi przeprowadzić analizę działania prostego układu elektrycznego
AR_1A_U04C-2T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C06_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu elektrotechniki niezbędnej do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
AR_1A_C06_W02
Posiada wiedzę o działaniu prostych obwodów elektrycznych
2,0Student nie zna podstaw działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C06_U01
Potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania.
2,0Student nie potrafi zaprojektować instalacji elektrycznej prostego układu sterowania. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
AR_1A_C07x_U02
Potrafi przeprowadzić analizę działania prostego układu elektrycznego
2,0Student nie potrafi analizować prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, PWN, Warszawa, 1999
  2. Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 2009
  3. Konstanty Gawrylczyk, Strony www kmg.zut.edu.pl, ZUT, Szczecin, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt.3
T-A-2Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane3
T-A-3Kolokwium I1
T-A-4Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym3
T-A-5Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych.3
T-A-6Wyznaczanie mocy w układach prądu przemiennego przy uzyciu metody symbolicznej.1
T-A-7Kolokwium II1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obwód elektryczny. Opis topologii obwodu. Węzły, oczka, strzałkowanie prądów i napięć.2
T-W-2Bierne i aktywne elementy obwodów. Prawa Kirchhoffa. Dopasowanie energetyczne.2
T-W-3Zasada superpozycji, wzajemności, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów.2
T-W-4Metody analizy obwodów. Metoda oczkowa i węzłowa.2
T-W-5Prądy sinusoidalnie zmienne. Wielkości opisujące. Zachowanie się elementów R,L,C.2
T-W-6Gałąź szeregowa RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Definicje mocy. Wykresy trójkątowe.2
T-W-7Wprowadzenie do metody symbolicznej. Zapis symboliczny prądów, napięć, impedancji, admitancji.2
T-W-8Moce przy zapisie symbolicznym. Wykresy wskazowe impedancji, napięć i prądów, oraz mocy.2
T-W-9Źródła rzeczywiste przy prądzie zmiennym. Dopasowanie energetyczne przy prądach sinusoidalnie zmiennych. Spadek i strata napięcia. Sprawność energetyczna. Projektowanie torów przesyłowych.2
T-W-10Rezonans szeregowy i parametry opisujące go. Przykłady prostych obwodów rezonansowych.2
T-W-11Obwody magnetyczne sprzężone. Modele zastępcze indukcyjności wzajemnych.2
T-W-12Cewka na rdzeniu stalowym. Transformator. Modele zastępcze i wykresy wskazowe przy różnych rodzajach obciążenia. Autotransformator.2
T-W-13Stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy pobudzeniu prostokątnym oraz sinusoidalnie zmiennym.2
T-W-14Obwody trójfazowe. Skojarzenie obwodu w trójkąt i w gwiazdę. Wyznaczanie prądów odbiornika. Wykresy wskazowe. Pomiar mocy w układach trójfazowych.2
T-W-15Podsumowanie w postaci analizy różnych układów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach obliczeniowych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań5
A-A-3Analiza zadań z kolokwium5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Utrwalanie wiadomości uzyskanych na wykładzie10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C06_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W13Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
AR_1A_W25Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami kierunków studiów powiązanych z kierunkiem Automatyka i Robotyka.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie treści programowych związanych z przedmiotem
C-3Umiejętność oceny przydatności uzyskanego rozwiązania w konkretnym problemie technicznym.
C-4Znajomość nowoczesnych programów narzędziowych pomocnych w rozwiązywaniu obwodów.
C-2Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania.
Treści programoweT-W-5Prądy sinusoidalnie zmienne. Wielkości opisujące. Zachowanie się elementów R,L,C.
T-W-1Obwód elektryczny. Opis topologii obwodu. Węzły, oczka, strzałkowanie prądów i napięć.
T-W-3Zasada superpozycji, wzajemności, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów.
T-W-4Metody analizy obwodów. Metoda oczkowa i węzłowa.
T-W-2Bierne i aktywne elementy obwodów. Prawa Kirchhoffa. Dopasowanie energetyczne.
T-W-6Gałąź szeregowa RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Definicje mocy. Wykresy trójkątowe.
T-W-13Stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy pobudzeniu prostokątnym oraz sinusoidalnie zmiennym.
T-W-7Wprowadzenie do metody symbolicznej. Zapis symboliczny prądów, napięć, impedancji, admitancji.
T-W-8Moce przy zapisie symbolicznym. Wykresy wskazowe impedancji, napięć i prądów, oraz mocy.
T-W-14Obwody trójfazowe. Skojarzenie obwodu w trójkąt i w gwiazdę. Wyznaczanie prądów odbiornika. Wykresy wskazowe. Pomiar mocy w układach trójfazowych.
T-W-12Cewka na rdzeniu stalowym. Transformator. Modele zastępcze i wykresy wskazowe przy różnych rodzajach obciążenia. Autotransformator.
T-W-11Obwody magnetyczne sprzężone. Modele zastępcze indukcyjności wzajemnych.
T-W-10Rezonans szeregowy i parametry opisujące go. Przykłady prostych obwodów rezonansowych.
T-W-15Podsumowanie w postaci analizy różnych układów.
T-W-9Źródła rzeczywiste przy prądzie zmiennym. Dopasowanie energetyczne przy prądach sinusoidalnie zmiennych. Spadek i strata napięcia. Sprawność energetyczna. Projektowanie torów przesyłowych.
T-A-3Kolokwium I
T-A-7Kolokwium II
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu elektrotechniki niezbędnej do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C06_W02Posiada wiedzę o działaniu prostych obwodów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę z teorii sygnałów niezbędną w analizie i przetwarzaniu sygnałów.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie treści programowych związanych z przedmiotem
C-2Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania.
Treści programoweT-A-4Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym
T-A-5Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych.
T-A-2Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt.
T-A-6Wyznaczanie mocy w układach prądu przemiennego przy uzyciu metody symbolicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C06_U01Potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U04Potrafi: - dobrać napęd elektryczny do realizacji typowych zadań sterowania ruchem, - zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania oraz sporządzić jego dokumentację techniczną wykorzystując do tego celu odpowiednie narzędzia informatyczne.
AR_1A_U26Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka
Cel przedmiotuC-3Umiejętność oceny przydatności uzyskanego rozwiązania w konkretnym problemie technicznym.
C-4Znajomość nowoczesnych programów narzędziowych pomocnych w rozwiązywaniu obwodów.
C-2Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania.
Treści programoweT-W-13Stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy pobudzeniu prostokątnym oraz sinusoidalnie zmiennym.
T-W-7Wprowadzenie do metody symbolicznej. Zapis symboliczny prądów, napięć, impedancji, admitancji.
T-W-8Moce przy zapisie symbolicznym. Wykresy wskazowe impedancji, napięć i prądów, oraz mocy.
T-W-14Obwody trójfazowe. Skojarzenie obwodu w trójkąt i w gwiazdę. Wyznaczanie prądów odbiornika. Wykresy wskazowe. Pomiar mocy w układach trójfazowych.
T-W-10Rezonans szeregowy i parametry opisujące go. Przykłady prostych obwodów rezonansowych.
T-W-9Źródła rzeczywiste przy prądzie zmiennym. Dopasowanie energetyczne przy prądach sinusoidalnie zmiennych. Spadek i strata napięcia. Sprawność energetyczna. Projektowanie torów przesyłowych.
T-A-4Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym
T-A-5Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych.
T-A-2Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt.
T-A-6Wyznaczanie mocy w układach prądu przemiennego przy uzyciu metody symbolicznej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować instalacji elektrycznej prostego układu sterowania. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C07x_U02Potrafi przeprowadzić analizę działania prostego układu elektrycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U04Potrafi: - dobrać napęd elektryczny do realizacji typowych zadań sterowania ruchem, - zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania oraz sporządzić jego dokumentację techniczną wykorzystując do tego celu odpowiednie narzędzia informatyczne.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania.
Treści programoweT-W-5Prądy sinusoidalnie zmienne. Wielkości opisujące. Zachowanie się elementów R,L,C.
T-W-1Obwód elektryczny. Opis topologii obwodu. Węzły, oczka, strzałkowanie prądów i napięć.
T-W-3Zasada superpozycji, wzajemności, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów.
T-W-4Metody analizy obwodów. Metoda oczkowa i węzłowa.
T-W-2Bierne i aktywne elementy obwodów. Prawa Kirchhoffa. Dopasowanie energetyczne.
T-W-6Gałąź szeregowa RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Definicje mocy. Wykresy trójkątowe.
T-A-4Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym
T-A-5Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych.
T-A-2Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.