Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Platformy systemów wbudowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Platformy systemów wbudowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy programowania w języku C. |
W-2 | Podstawy programowania mikrokontrolerów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwinięcie wiedzy i umiejętności w zakresie systemów wbudowanych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z architekturami oraz standardami systemów wbudowanych. |
C-3 | Wykształcenie u studentów umiejętności programowania systemów wbudowanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE platformy Arduino. Podstawy programowania prostych systemów wbudowanych. | 2 |
T-L-2 | Sensory i elementy wykonawcze w systemach wbudowanych. | 2 |
T-L-3 | Komunikacja bezprzewodowa w systemach wbudowanych. | 2 |
T-L-4 | Zapoznanie ze środowiskiem IDE platformy Rasberry Pi. Akwizycja i archiwizowanie danych. | 2 |
T-L-5 | Zdalny dostęp i publikacja danych z wykorzystaniem sieci internetowej | 2 |
T-L-6 | Wykorzystanie OS Linux w systemach wbudowanych. | 4 |
T-L-7 | Zdalny dostęp do wyjść GPIO systemów wbudowanych. | 2 |
T-L-8 | Konfiguracja programowa 32-bitowego systemu wbudowanego na przykładzie STM32. | 3 |
T-L-9 | Wykorzystanie algorytmów przetwarzania sygnałów. | 3 |
T-L-10 | Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem programowania układów FPGA. | 2 |
T-L-11 | Tworzenie prostych projektów w oparciu o układy programowalne FPGA | 4 |
T-L-12 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Informacje organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu i rekapitulacja ogólnych wiadomości z techniki mikroprocesorowej. | 1 |
T-W-2 | Przegląd koncepcji platform systemów wbudowanych. | 2 |
T-W-3 | Architektura wybranych platform systemów wbudowanych. | 2 |
T-W-4 | Akwizycja danych w systemach wbudowanych. | 2 |
T-W-5 | Systemy komunikacji bezprzewodowej systemów wbudowanych. | 1 |
T-W-6 | Systemy operacyjne dla systemów wbudowanych. | 3 |
T-W-7 | Układy programowalne w systemach wbudowanych | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Nauka własna | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C37_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy, programowania i zastosowań różnorodnych platform systemów wbudowanych. | AR_1A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-12, T-L-11, T-L-10, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C25_U01 Student potrafi określić wymagane zasoby sprzętowe do realizacji określonego systemu wbudowanego oraz dopasować środowisko programistyczne do wybranej platformy systemów wbudowanych. | AR_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-10, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
AR_1A_C25_U02 Student potrafi stworzyć podstawowe oprogramowanie systemu wbudowanego pozwalające wykorzystywać zasoby sprzętowe danej platformy. | AR_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-11 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C37_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy, programowania i zastosowań różnorodnych platform systemów wbudowanych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z zaliczenia wykładu. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z zaliczenia wykładu. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z zaliczenia wykładu. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z zaliczenia wykładu. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% zzaliczenia wykładu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z zaliczenia wykładu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C25_U01 Student potrafi określić wymagane zasoby sprzętowe do realizacji określonego systemu wbudowanego oraz dopasować środowisko programistyczne do wybranej platformy systemów wbudowanych. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst). |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
AR_1A_C25_U02 Student potrafi stworzyć podstawowe oprogramowanie systemu wbudowanego pozwalające wykorzystywać zasoby sprzętowe danej platformy. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst). |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). |
Literatura podstawowa
- Martin Evans, Joshua Noble, Jordan Hochenbaum, Arduino w akcji, Helion, Gliwice, 2014
- Anderson Rick, Cervo Dan, Arduino dla zaawansowanych, Helion, Gliwice, 2015, I
- Eben Upton, Gareth Halfacree, Raspberry Pi. Przewodnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2015
- Bis Marcin, Linux w systemach embedded, BTC, Legionowo, 2011, I
Literatura dodatkowa
- Krzysztof Paprocki, Mikrokontrolery STM32 w praktyce., BTC, Legionowo, 2009